Jump to content

Ankertapper ødelagt på suspekt Kinesisk skip, der kabler har blitt ødelagt!


-morten-

Recommended Posts

Jeg tviler på at kineserne er særlig glade for dette, de prøver å unngå bråk med Europa nå som Trumpen skal lage bråk med dem. Et sted må de jo selge varene sine. De har heller ingenting som helst å tjene på dette, hadde det vært kabler mellom Taiwan og Filippinene ville det vært noe helt annet. Derimot kan jeg levende forestille meg at russerne har bestukket eller presset kapteinen med noe for å få ham til å gjøre dette.

Link to post

At Xi og Vladi har blitt enige om å vise verden at ingenting er trygt, og at det kan påføres betydelig skade uten risiko og konsekvenser, er ikke noe jeg påstår. Jeg utelukker det ikke.

Men at dette er villet sabotasje med ankeret er jeg helt sikker på. Som nevnt over gikk den aktuelle strekningen i redusert fart, samtidig som AIS var slått av. Dregge resten av Østersjøen for å villede...

 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
2 hours ago, Ida Marie III said:

Ja, og fart ned i 2 til 3 knop.. får håpe han fikk bestikkelse i annet en rubler.. for den valutaen er heldigvis gått helt i dass

Ihht google var 1 rubel verd 11 øre i jan 2021, 11 øre for noen uker siden og 10 øre i dag.  Nå vet jeg ikke hvor mye man kan stole på Google akkurat på dette punktet, men den har (dessverre) ikke falt så veldig mye.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev for 3 timer siden:

Ihht google var 1 rubel verd 11 øre i jan 2021, 11 øre for noen uker siden og 10 øre i dag.  Nå vet jeg ikke hvor mye man kan stole på Google akkurat på dette punktet, men den har (dessverre) ikke falt så veldig mye.


Rubelen har falt kraftig i det tidsrommet, men det ser du ikke når du måler den mot norske zloty som har falt ca like mye. Mot dollar derimot..

Link to post

Denne YI Peng 3 gikk fra Port Said-området i retning Gibraltar. Underveis hadde den flere dagers avstikker i Middelhavet med store variasjoner i kurs og fart. Men ifølge enkelte kilder (kinesiske?) gikk båten direkte til oljeterminalen ved St. Petersburg. Oljeterminal? Men dette er jo en bulkbåt? Går den fra Middelhavet til St. Petersburg for å bunkre? Videre er det åpenbart at ved å dregge anker og kjetting, vil det bli betydelige skrapeskader på undervannsskroget. Går ut fra at noen impliserte har vært nede og tatt bilder av det. Pussig at de "viser frem" det skadede ankeret, ved å benytte det andre nå. Eller er det ene spesiallaget for kabelkutting? Det er mange muligheter her, så det blir interessant å se hva utfallet av denne saken blir.

Link to post
Dreamer skrev for 17 timer siden:

Videre er det åpenbart at ved å dregge anker og kjetting, vil det bli betydelige skrapeskader på undervannsskroget.

Er det helt utenkelig at de har bakket? Mye trafikk? Observasjoner?  Fra bildene ser det ikke ut som maling er skrapet av baugen en gang...

 

Jeg har 10 år i handelsflåten selv i et tidligere liv, 60 og 70 tallet, opp til 100 000 tonnere. Jeg kan ikke huske noengang å ha bakket mer enn for å stanse skuta. Men i åpne farvann uten for mye sjø og vind, burde det være mulig..?

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
  • 2 uker senere...

Quote Dreamer 02.12.; "Men ifølge enkelte kilder (kinesiske?) gikk båten direkte til oljeterminalen ved St. Petersburg. Oljeterminal? Men dette er jo en bulkbåt?"
Åja...
Bulklast: Gjødsel (mener jeg å ha lest).
Extra: Olje...
Sum: Ingen med normalt fungerende hjernecelle vil overhodet ha den i land i/ nær bebodde områder.... 

(Den som var /er utenfor England ble vel tømt for last/ olje (siden hen hadde oljelekkasje i styremaskinen?) i de fremre lasterommene... Tømte det til havs...). Jaja. Artige tider vi lever i.

 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post

Ganske utenom trådtittel nå - men to skip tømte olje i Svartehavet i går, kunne jeg lese i media.  Knekt i to - angivelig på grunn av at det var gamle skip og store bølger, ikke som følge av krigshandlinger.

 

Noe tilsvarende skjedde visst under andre verdenskrig også - et skip i en konvoi bare knakk i to, de antok selvfølgelig at de var under angrep.  I slike tilfeller må bare konvoien fortsette i full fart, kan ikke risikere at hele konvoien går tapt bare for å berge de som fortsatt måtte være i live på et synkende skip.   Baugen sank, men ankterenden av skipet var fortsatt inntakt - de satte maskineriet i bakk og bakket akterenden av skipet i flere dager for å komme seg i sikkerhet.  Jeg finner dessverre ikke tilbake til referanser.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post

Kortversjonen er at  skipet juridisk sett bare behøver å svare til flaggstaten når den ligger i internasjonalt farvann (dansk økonomisk sone), så det er et "diplomatisk håndverk" at man i det hele tatt har fått til å gjøre undersøkelser, kineserene har gjort undersøkelser under observasjon fra tyske, svenske, finske og danske myndigheter, og kineserene gir trolig snart tommel opp for at skipet kan seile videre.  (Betyr det at det er en krigshandling dersom lokale myndigheter ønsker å stoppe et utenlandsk skip fra f.eks. sabotasje eller tyvfiske, mens flaggnasjonen mener at det er helt OK at skipet driver med sabotasje eller tyvfiske?)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Steihy skrev On 28.11.2024 at 17.19:

At Xi og Vladi har blitt enige om å vise verden at ingenting er trygt, og at det kan påføres betydelig skade uten risiko og konsekvenser, er ikke noe jeg påstår. Jeg utelukker det ikke.

Jeg siterer meg selv fra forrige episode. Russerne er fullstendig klar over at de blir avslørt.  Videre at vestlige tjenester brisker seg så godt de kan i media og for hverandre. De regner med at de slipper unna, og forventer at det blir mer vakthold og tilstedeværelse. Det driter de i, de finner på noe annet neste gang. De har ikke tenkt å gi seg. Dette er livsfarlig.

 

Jeg håper selvsagt inderlig at jeg tar feil.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post

Jeg synes dette er underlig.  Jeg kan ikke skjønne at dette er godt for noe.

 

Kanskje det rett og slett er "straff" for at Finland ble med i NATO.  Det skal selvfølgelig ikke utelukkes.  Særlig rasjonelt er det ikke, men det er vel ikke et poeng i seg selv at alt skal være rasjonelt.

 

Det kan tenkes at formålet er å sjekke reaksjoner, responstid og evner, for å kunne ha planer klare for å kutte alt av kabler ganske raskt den dagen det virkelig skulle bli krig.  Jeg finner det allikevel usannsynlig.  Én konsekvens av dette er vel at det blir økt overvåking av Østersjøen.

 

Det kan tenkes at dette er selvstendige sabotasjehandlinger gjort av gærne kapteiner, uten at det foreligger noen plan fra oven om dette ... men det er også svært lite rasjonelt.

 

Jeg ser imidlertid noen som kommer godt ut av dette, sitat:

 

2 hours ago, Steihy said:

vestlige tjenester brisker seg så godt de kan i media og for hverandre.

 

Noen aktører kan ha noe å tjene på mediepress her.  Det kan være en fin begrunnelse for å stenge Østersjøen for "fiendtlige" skip, det har vel allerede vært snakk om å stenge Øresund for trafikk som ikke overholder sanksjonsregimene og/eller ikke er godt nok forsikret, men enn så lenge har man latt vær å gjøre det fordi det er mot internasjonal lov.  Kanskje disse kabelsabotasjeangrepene er hva som skal til for å erklære Københavnkonvensjonen av 1857 død?

 

Dermed leker jeg med en konspirasjonsteori om at de siste kabelbruddene er en "falsk flagg"-operasjon.  Det er slett ikke sannsynlig, og bevisene peker soleklart i retning av Russland og Kina - men likefullt er det en hypotese på lik linje med de andre hypotesene ovenfor.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
tobixen skrev On 30.12.2024 at 1.18:

 

 

Dermed leker jeg med en konspirasjonsteori om at de siste kabelbruddene er en "falsk flagg"-operasjon.  Det er slett ikke sannsynlig, og bevisene peker soleklart i retning av Russland og Kina - men likefullt er det en hypotese på lik linje med de andre hypotesene ovenfor.

 

ja, definitivt en konspirasjonsteori i god Kreml stil..

Putin har dømmekraft som et barn, det viser jo angrepet på Ukraina.

Disse folkene tester grenser, nesten som en 4 åring...forstår bare primitiv straff...

Link to post

https://www.vg.no/nyheter/i/eMXWBg/estlink-2-sabotasjen-nye-bilder-viser-ferske-skader-paa-oljetankskipet-eagle-s

 

Det er vel ikke så mye tvil om at dette er en prøve for å se hvordan Vesten reagerer. Først et kinesisk skip, med besetningen bestukket av russerne, og så et av deres egne "hemmelige" skip. En forsøksvis opptrapping. Neste gang blir det nok ikke noe av skyggeflåten igjen, for her ble det virkelig tatt tak i greiene. Jeg tviler på at russerne ser det skipet igjen, og bensinen kommer nok på markedet i Finland. :fniser:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...