Jump to content

Ankertapper ødelagt på suspekt Kinesisk skip, der kabler har blitt ødelagt!

-morten-

Recommended Posts

Jeg vet ikke om Bulgaria er veldig mye forandret siden slutten av 90-tallet, men på den tiden var jeg der i en uke på jobbreise, og det var veldig fort tydelig at man kommer lenger med bestikkelser enn lovlydighet i det landet. Sjåføren til firmaet jeg var hos, sa at de ved politikontroller som regel fikk valget mellom å bli med på politistasjonen og gå gjennom masse papirarbeid for en standard bot, eller betale omtrent det samme til "kaffekassa" og bare kunne kjøre videre. :ler: Så godt mulig at russisk FSB har slengt noen Euro til kapteinen og mannskapet for å lage litt kaos. Vi får  vel bare håpe at de får en smekk som virkelig kjennes og blir gjort kjent i vide kretser, så det kan skremme andre fra å gjøre det samme.

1 hour ago, Mastiff said:

Jeg vet ikke om Bulgaria er veldig mye forandret siden slutten av 90-tallet,

Jeg var der for første gang i fjor, og fikk forståelsen av at samfunnet der var gjennomkorrupt på 90-tallet, men at man (i allefall i offentlig sektor) har fått ryddet skikkelig opp i dette.

Jeg kan si at det var veldig deilig å ankomme Bulgaria etter nesten tre måneder i Tyrkia, det var som å komme hjem omtrent.  Enkel innsjekk, og bare smil og vennlige ord fra grensepolitiet, ingen behov for "smøring" der.  De var dog veldig ivrige etter å ha full kontroll på all trafikk inn og ut av landet, inkludert Schengen-interne reiser til og fra Romania.  Det er best å holde seg et stykke unna land ved grensepasseringene, såfremt man ikke ønsker å måtte kommunisere på VHF samt få søkelys fra patruljebåter midt i fleisen :-)

Befolkningen er litt delt i synspunktet på Ukraina-konflikten, det er mange der som mener at "Vesten" er skyld i at krigen brøt ut i det hele tatt - men etter hva jeg forstår er den folkevalgte majoriteten (enn så lenge) "Pro-EU" og "Pro-Ukraina" ... i motsetning til Fico i Slovakia, Orbán i Ungarn og diverse andre som er i ferd med å bli valgt inn i EU-land gjennom demokratiske valg.

Men det er ganske off-topic - hverken Ungarn eller Slovakia har kystlinje ... bortsett fra Donau, da :-)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...