Hulda Svart Mandag 12:00 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:00 Orkan og vanvittige bølger, klart man må droppe anker! Slik er det man gjør i Bulgaria, ikke rart det står dårlig til der :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart Mandag 12:25 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:25 Jeg vet ikke om Bulgaria er veldig mye forandret siden slutten av 90-tallet, men på den tiden var jeg der i en uke på jobbreise, og det var veldig fort tydelig at man kommer lenger med bestikkelser enn lovlydighet i det landet. Sjåføren til firmaet jeg var hos, sa at de ved politikontroller som regel fikk valget mellom å bli med på politistasjonen og gå gjennom masse papirarbeid for en standard bot, eller betale omtrent det samme til "kaffekassa" og bare kunne kjøre videre. Så godt mulig at russisk FSB har slengt noen Euro til kapteinen og mannskapet for å lage litt kaos. Vi får vel bare håpe at de får en smekk som virkelig kjennes og blir gjort kjent i vide kretser, så det kan skremme andre fra å gjøre det samme. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Mandag 13:34 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:34 1 hour ago, Mastiff said: Jeg vet ikke om Bulgaria er veldig mye forandret siden slutten av 90-tallet, Jeg var der for første gang i fjor, og fikk forståelsen av at samfunnet der var gjennomkorrupt på 90-tallet, men at man (i allefall i offentlig sektor) har fått ryddet skikkelig opp i dette. Jeg kan si at det var veldig deilig å ankomme Bulgaria etter nesten tre måneder i Tyrkia, det var som å komme hjem omtrent. Enkel innsjekk, og bare smil og vennlige ord fra grensepolitiet, ingen behov for "smøring" der. De var dog veldig ivrige etter å ha full kontroll på all trafikk inn og ut av landet, inkludert Schengen-interne reiser til og fra Romania. Det er best å holde seg et stykke unna land ved grensepasseringene, såfremt man ikke ønsker å måtte kommunisere på VHF samt få søkelys fra patruljebåter midt i fleisen :-) Befolkningen er litt delt i synspunktet på Ukraina-konflikten, det er mange der som mener at "Vesten" er skyld i at krigen brøt ut i det hele tatt - men etter hva jeg forstår er den folkevalgte majoriteten (enn så lenge) "Pro-EU" og "Pro-Ukraina" ... i motsetning til Fico i Slovakia, Orbán i Ungarn og diverse andre som er i ferd med å bli valgt inn i EU-land gjennom demokratiske valg. Men det er ganske off-topic - hverken Ungarn eller Slovakia har kystlinje ... bortsett fra Donau, da :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Barbaria Svart Mandag 18:59 Link til dette innlegget Svart Mandag 18:59 https://m.youtube.com/watch?v=TrT1Pl3pR6Y Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.