Jump to content

Gode sjøbåt - Øien 16 eller Rana 480

hondacrv

Recommended Posts

Hei

Solgt min gamle Rana fisk 17 og ønsker å kjøpe en selvlensende båt. Skal kun brukes til garnfiske utasjøs så båten må ha gode sjøegenskaper og ha god dørkplass. 

Båten bør helst ikke være større enn 16 fot og maks 30 hp.

Har undersøkt masse og egentlig kun funnet 2 alternativer

- Rana 480 (gammel modell, før 2011)

- Øien 16

Er det noen som har erfaring med disse mht hvordan de oppfører seg i litt grov sjø, om de planer, om de har lett for å "slå" når det er bølger, anbefalt motorstørrelse, planingsterskel etc. 

Solgte du Rana 17 kun pga manglende selvlensing eller var det andre egenskaper med båten du ikke likte? Har lurt litt på en 17 Fisk og hadde satt pris på om du kunne dele dine  erfaringer. 

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Mest pga av selvlensing. Er også en relativ stor båt(17 fot). Hadde 25 hp den og man bør i alle fall ikke ha mindre. Synes sjøegenskapene er veldig bra i forhold til det meste som finnes på markedet. Samt enorm dekkplass. Brukte styrekult. 

Kan legge til et par ting: det er laget sitteplass foran og bak med kryssfiner. Dette er dårlig da det trekker vann, men først og fremst så er det skittsamler. Det er så godt som umulig å holde reint under sitteplassen bak. Jeg fikk tak i en luke fra Øien og brukte denne til å lage sitteplass både foran og bak. En del arbeid samt at du bør ha litt erfaring med bruk av epoxy etc. 

On 11/23/2024 at 7:34 PM, steib said:

Gode sjøegenskaper i grov sjø kan du vel strengt tatt se langt etter i en hvilken som helst båt på 16 fot.. 

Jeg tenker det samme og med kun 30hk har man lite power å rutte med med lastet båt.  Selv ville jeg valgt Kvernø19 med 70-100hk til et sånnt formål.  16 fot og 30hk Blir litt for mye begrensning etter min mening.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...