YamF60 Startet 24.November.2024 Link til dette innlegget Startet 24.November.2024 (redigert) Vurderer kjøp av 2010 Galia Galeon 440 open, 14 fot. Har googlet og finner lite på nett annet en at den er Polsk. Virker ikke som det er solgt mange Galeon i Norge. Bør jeg være skeptisk, holde meg unna? Alt har sin pris, og etter det jeg kan bedømme, er båt med motor jeg tenker å bruke to timer en vei for å se på, et bra kjøp. Gjeldende båt har 2010 Evinrude etec 40hk som jeg har spørsmål til i egen tråd. Kommentarer er velkomne, først og fremst om båten! Redigert 24.November.2024 av YamF60 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Guttungen hadde en sånn, strålende fornøyd. Evinrude etec hadde han på den, gikk fint i vannet mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
ohio Svart 24.November.2024 Link til dette innlegget Svart 24.November.2024 Den heter Galia Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.November.2024 Link til dette innlegget Svart 25.November.2024 Jeg kjøpte en Galeon Galia 440 i 2009, var vel en 2004-modell. Med E-tec 40 den også. Kvaliteten på båten var helt topp, men skroget var jo ikke særlig egnet for grov sjø kan man si. Derimot er det veldig stabilt, ingen tradisjonell V-bunn men litt mere som en trimaran. Dette medførte at motorbrønnen var noe lav, og propellen kom for lavt i sjøen, særlig med stålpropell. Det var ikke mere å justere på motorhøyden. Løste det med å montere motoren på braketter. Da fikk man jo en liten set-back også. Ble dessuten ombygd til 50 hk og fikk som nevnt stålpropell. Bare tull i 30-knops klassen, men ser jo pent ut Men først fjernet jeg det meste av dekaler på siden, ser straks mere ryddig ut. Smart-tabs ble også montert, uvisst av hvilken grunn. Hadde det på forrige båt så hvorfor ikke liksom.... Og stereo med 4 høyttalere måtte man jo ha. Året etter ble den solgt, med en gammal Johnson 35 hk fra en kompis på hekken. Mens 50-hestern ble solgt separat. Fikk nok mest igjen for greiene på den måten. Det må jo ha vært tanken bak... Den gikk såvidt i en slags planing etterhvert, med 3 i båten. Hadde bestilt et nummer mindre propell men kjøper hadde ikke tid til å vente. Han skulle sikkert ikke bruke den med 35-hesteren uansett Brakettene fikk han isåfall på kjøpet. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
YamF60 Svart 25.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2024 Takk for gode svar! Hvis kjøp, skal båten være i et ferskvann der det ikke blir grov sjø, så det gjør ikke noe om den ikke er god i grov sjø. Vil det gå greit å få den i plan med 40hk etec med noen voksne om bord? Vil den klare å trekke et vannski en sjelden gang? Jeg dro i gang en gammel tråd om etec, og har spørsmål om motoren der. Er ikke en sum på 45 lapper ok for en pakke med 2010 motor og båt, inklusive 2013 600kg henger? Gått i ferskvann. Alt ser ok ut, men som nevnt er siste service tatt i 2021. Privat kjøp og ingen garanti. Forstår at motor kan være et sjansespill, selv om selger opplever at alt er i orden. Bør jeg heller gå for en 2006 Fun 14 med 1999 Yamaha 40hk totakt, styrekonsoll og powertrim, samme pris? 1 år garanti fra forhandler, service hvert år men gått i sjøen, uten henger. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 25.November.2024 Link til dette innlegget Svart 25.November.2024 Ja, E-tec 40 er sterk som en bjørn. Mangler bare litt av toppfarten til 50/60, men ellers samme motor. Vannski kan vel gå bra, spørs vel litt egenvekta på skigåeren Vanskelig å si noe om prisnivået, men sikkert kurant. Jeg betalte 70 lapper i 2009 med henger. Da var jo båt/motor bare 5 år gammel, gått ca 200 timer. Men måtte kjøre 140 mil tur/retur for å hente. Serviceintervall på en E-tec som kun har gått i ferskvann er jo relativt fleksibelt. Ikke mye galt som kan skje om ikke alt blir gjort hvert år. Kanskje viktigste å skifte giroljen årlig så man får sjekket for lekkasjer når motoren forlengst har passert 10 år. Greit å vite når impeller sist var byttet. Men min erfaring er at de fint varer 5-6 år uten noen fare. Vet du timetallet på motoren? Gammaldags 2-takt kan for mange være en nedtur, hvis man ikke absolutt liker lukta og lyden da. Bensinforbruket blir også et annet.... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
YamF60 Svart 25.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2024 Takk igjen for gode betraktninger! Da føler jeg meg mer trygg på denne båtpakka. Selger visste ikke timer på motor, og jeg må spørre selger om impeller ble byttet på siste service i 2021. Skriver mer angående motor i tråden med erfaringer med e-tec. Videre vil jeg spørre selger om funksjon/lekkasje på powertrim, flassing av lakk på unervannshus (ikke mulig å se på bilder), funksjon selvlens. Gammeldags totakt vet jeg litt om hva er, selv om jeg er lite båtvant. Tenker jeg dropper den gamle, går sannsynligvis for Galia og e-tech. Må bare snakke mer med selger først. Sitér dette innlegget Link to post
YamF60 Svart Søndag 02:50 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 02:50 Er denne båten selvlensende? Står i en tysk test at den har bilge pump? Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart Søndag 10:17 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:17 Alle båter har bilgepump selv om de er selvlensende Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart Søndag 17:28 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:28 ohio skrev for 7 timer siden: Alle båter har bilgepump selv om de er selvlensende Kan ikke huske at min Galia hadde det. Men er jo en fordel ja. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.