Jump to content

Rørfeste til ekkoloddsvinger - har det noe for seg?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en brukt ekkoloddsvinger GT23M-TM til mitt nye 722 XS Plus ekkolodd. Den kommer med rørfeste, som vist her. Har det noe for seg, eller bør jeg heller bare bruke et par aluvinkler for å feste det på vanlig måte med den biten av festet som sitter på selve svingeren?

image.png.3e9b799890934f57e97fe29fd2f487eb.png image.png.236d90024230b3d42782380b9db52dfc.png

Jeg ser jo iallfall den fordelen at med det festet kan jeg lett få den løs fra hekken og ta det opp for å skrape det hvis det blir begrodd. Jeg kan også sette det på nå, uten å måtte ta opp båten. Men er det bedre å vente og montere det på tradisjonell måte, eller er dette helt greit? Og hvor langt ned bør det i så fall stikke i forhold til båten for å gi best mulig bilde? Jeg vet jo at det er mange som fester dem til trollingmotorer, og da kommer de vel godt under bunnen? Jeg må jo også se hva slags metall det er, for med alubåt vil jeg helst unngå noe som tærer på den... Men det kan jo fikses ved å bruke mellomlegg av plast eller gummiark og plastkrager i skruhullene.

Så lenge det ikke er luftbobler under svingeren så blir det vanligvis bra kvalitet. Så det er litt avhenging av hvor stor fart du ønsker å bruke ekkolodd under. Avstand og retning til propell har også betydning.  Det ser jo greit ut å kunne trekke opp svingeren når den ikke er i bruk. Du bør nok isolere fra skroget ja. 

Takk! Jeg har tenkt å bruke det i så høy fart som mulig, toppfarten min er 30 knop, men jeg marsjer vanligvis på 20-24. Er det gunstig å ha den lenger nede, for eksempel rett over der bunnen på undervannshuset vil være på høyeste nivå av motorheiseh? Det er 20 cm over der bunnen av undervannshuset vil være med motoren helt nede, som er kjørestilling. Her er motorheisen:

bilde.png.0bd566801b7382dd6a84162e49d47ffb.png

Sånn så båten ut før den fikk motorheis, den opprinnelige svingeren står mellom andre og tredje "trimplan" på babord side. Det røret som ligger der, har jeg fjernet, det var til å fylle en leppefisktank som nå er skap i båten.

image.png.0393a7e12d9e0e5bce3692572bbe7012.png

Jeg vet ikke hvor det er best å ha den sideveis heller, blir det nærmest mulig motoren?

@abbor Takk for det! Men funker det å bruke rør hvis jeg får den i akkurat riktig høyde, eller blir det for mye svikt i røret så det blir ustabilt? Og hva er riktig høyde, er det med bunnen på svingeren rett over bunnen på båten, som den jeg har nå er montert, eller er det litt lenger ned?

Fordelen med rørfeste er jo at du kan teste ut ulike høyder for best mulig resultat. Om du bruker sånne rørfester for hydraulikkrør (grønn todelt plastkloss med to skruer gjenom), så har du også isolert den fra aluminiumsskroget. Det må vel være bra?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

@index Ja, hvis det blir stabilt nok, høres det ut som en god løsning for meg, men jeg vet jo ingenting... :fniser: Jeg antar at jeg ikke kan følge bunnen i plan uansett uten gjennomgående svinger.

Edit: Da kan jeg vel også eksperimentere meg fram til det som er den beste plasseringen i høyden. Men bør den være vernet mot vannstrøm forfra, eller går det an å sette den helt ute i hjørnet?

Skjønner, takk. Så det hjelper ikke om røret slutter over bunnen av svingeren? Da blir det ikke noe før jeg tar den opp på slipp til våren. Og det er faktisk sveiset fast ei 10 mm aluplate der det kan lages gjenger til svingeren. Jeg antar at jeg må ha nye gjenger for festet, det er vel ikke samme høyde og avstand som for den gamle. Du kan se de "trimplanene", tersklene eller hva det nå heter (altså fastsveisede aluvinkler under bunnen som vel skal hjelpe den opp i plan), og den nåværende sitter midt mellom nummer to og tre. Men vil det være bedre å feste mellom én og to, siden det altså er lenger fra motoren?

image.png.386afddcfb4b8656444a60f52cfbcc27.png

En svinger virker bedre i hastighet jo dypere ned på skroget den monteres. Hvis svingeren monteres 15 cm vekk i fra sirkelen som tegnes av enden av propellbladene så er det greit. Svingeren bør monteres på styrbord side av motoren hvis den ikke er kontraroterende for å minimalisere forstyrrelser fra propellen. 

I så fall må det nok bli plastplateversjonen, ja. Jeg må få tak i riktig type plast. Man får jo disse "Stern Saver", men en drøy tusenlapp for ei plastplate høres litt drastisk ut. Er det HDPE-plast som må brukes for å lime ordentlig? Ei 15-mm plate av sånt koster et par hundrelapper fra Kina.

abbor skrev for 2 timer siden:

Glem rørfeste for planene hastigheter, det vil bli mye rotete vannstrømmer. 

Hvorfor det egentlig? På grunn av vibrasjoner i røret? Jeg ville jo tro at rørfeste ville gitt mer fleksibilitet med tanke på å teste ut høyder, og med solide fester burde det være like stødig som skrogmontasje?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
index skrev 1 time siden:

Hvorfor det egentlig? På grunn av vibrasjoner i røret? Jeg ville jo tro at rørfeste ville gitt mer fleksibilitet med tanke på å teste ut høyder, og med solide fester burde det være like stødig som skrogmontasje?

Fordi svingeren skal monteres som en fortsettelse av skroget, skjer mye  merkelig med vannstrømmene der skroget avsluttes. Stivhet på montasjen som du nevner er et annet moment. Et rør bør nok ha en dråpeformet fairing for å redusere turbulens. 

Jeg har aldri måttet justere mer på høyden av en hekksvinger enn det hullene i montasjen tillater. Og jeg har montert mange. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...