Jump to content

Dykker Yacht sunket i Rødehavet. to nordmenn ombord


-morten-

Recommended Posts

Har vært på flere turer med Liveaboard i Rødehavet. Er ofte bra med sjø/bølger noen steder der når en er under transport. Er også helt uten mobildekning mye av tiden også.

 

Føler ofte at en er prisgitt mannskap på båt både under transport og ved dykking der, men opplevelsene jeg har hatt har utelukkende vært positive.

Har jo vært flere hendelser med brann og forlis der nede, så vi har bare satset på "seriøse" aktører når vi har reist der.

Link to post

Har vært på flere slike dykketurer der nede, litt tilbake i tid..

Var trebåter som var bygget lokalt der nede, type saktegående flybridge båter størrelse 50 til 60 fot..

Vi opplevde mer en en gang motorhavari, og måtte slepes av andre lignende båter...

Egypt er Egypt...ingen EU standard der nede.. men dykkingen var ok..

Link to post

akkurat her er det nok dårlig med klassing eller sertifisering ja.  Denne båten er adskillig større og ser ganske toptung ut! aner jo ingenting om skottindeling og konstruksjon ellers. men virker ikke så veldig proft ut. Ser bra ut utenpå! nesten ikke antenner og utstyr

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Vært på mange liveboards i bl.a. Rødehavet, og skal tilbake i mars. Kjenner ikke selskapet, men vi bruker Emperor som vi har benyttet flere ganger før. De opererer i flere land, og har god historikk. Det kan være værhardt i Rødehavet, vi måtte flytte på svært sterk vind og bølger fra Elphinstone-revet for 5 år siden. På de lange strekkene er det mange som blir sjøsyke. Rødehavet er litt som Oslofjorden, langt og smalt. Det blir mye strøm, og man må fortøye til revene, siden det ofte er hundrevis av meter dypt.

 

Har ikke sett så stor liveboard tidligere, de fleste har inntil 22 dykkere, og ett dekk mindre (og dermed lavere med annen tyngdepunkt). Denne båten er ny, men er faktisk en trebåt, og svært dårlig utstyrt (f.eks. ingen tegn på AIS). Dette gjelder flere av båtene, mange har dårligere nav-utstyr enn det jeg har på min Askeladden.

 

Noe av spekulasjonene rundt denne ulykken, er at de gikk ut til tross for dårlige værutsikter. Det er definitivt ikke bra. All dagbåt-aktivtet fra Hurghada var stoppet, og det er neppe tilfeldig.

 

"The Egyptians have their own version of building control for vessels. Basically, if if floats, its a boat. if it sinks, its a dive site" (fra eSysman YT kanal)

Link to post

Reddet etter 35 timer: Overlevde i luftlomme

 

Virker ikke som sikkerhet er så veldig vektlagt på disse båtene! Om det ikke er noen konstruksjonskategori eller klasse på disse så hadde ikke jeg betalt for å bli med disse ut ihvertfal! virker som det også er minimalt med sikkerhutsutstyr og navigasjonsutstyr

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...