Jump to content

Gammelt ekkolodd, Koden cvs 821, vs nytt eks. Raymarine cp 370, til fiske.

arnbr0

Recommended Posts

Hva som er god eller dårlig svinger som går mot Raymarine vet jeg ikke.

Tror ikke min Simrad kombisvinger gjør det, litt dumt for det er en bra svinger.

Men skulle du gå for både nytt lodd og svinger så er kanskje en slik sammen 

med et s2009 lodd kan være et greit valg.
Bruksområdet fiske er ganske vidt så hva du har bruk for må du nesten finne ut av selv.

Du kan ikke se alene på effekt. Lik effekt og forskjellig følsomhet kan gi ulikt resultat.

Søk på nettet på Team krokodille og håkjerringfiske.

Flere her på forumet som har peiling på dette.

@abbor er en av de.

Takk for svar. Jeg prøvde å lese meg opp på det nye og det var mye der jeg ikke helt forsto. Det var downvision, sidescan, clearscan panoptix osv. Jeg fikk et inntrykk  av dette var lite egnet til det som jeg tenker å bruke ekkoloddet til  Jeg ønsker å finne fiske stimer (åte) og enkeltfisk. Bra bildet av bunnen og lett å se vrak. Fikk inntrykk av at det var chirp som da var løsningordet

Det har skjedd svært mye på ekkoloddfronten de siste 15-20 årene. Det første som skjedde var at det kom ekkolodd med digital filtrering. Dette ga mye mer støyfrie bilder. Men den virkelig store forbedringen har det vært CHIRP ekkolodd som har gitt. CHIRP gir mye bedre oppløsning enn konvensjonelle ekkolodd siden det sender ut et signal med varierende frekvens, i mottageren blir det mottatte signalet sammenlignende med det som ble sendt ut. Når disse har samme kurveform tegnes et ekko på skjermen. Med et konvensjonelt ekkolodd er oppløsningen avhengig av pulslengden på det utsende signalet. Med et CHIRP ekkolodd er oppløsningen uavhengig av pulslengden, det er avhengig av båndbredden på CHIRP pulsen. Dette gjør at en kan sende lange pulser som kan se mindre mål på dypt vann samtidig som en får god oppløsning. For å få stor båndbredde på CHIRP signalet trengs en svinger med lite resonans, Airmar CHIRP svingere har typisk en Q-faktor på rundt 2, konvensjonelle svingere har ofte en Q-faktor på 30. Prisen på en CHIRP svinger er forholdsvis høy spesielt en Airmar 1 kW svinger. 

CP-370 har digital filtrering, men ikke CHIRP. Er vel nå ca 18 år siden Raymarine kom med digital filtrering så dette er gammel teknologi. 

På båten din så bør du ha en gjennomgående 1kW svinger i bronse eller rustfritt stål. Huset som Airmar bruker til en slik svinger kaller vi ofte B260 type etter den første svingeren som brukte det. CHIRP utgaver er B265LH, B265LM, B275LHW og B285M. Alle disse unntatt B285M er tokanals svingere som betyr at det trengs to ekkoloddkanaler. B285M er en enkanals medium CHIRP svinger, Denne finnes også som gjennomgående for mindre planene båter B175M og som hekkmontert TM185M. Dette er de mest populære svingerene for seriøst havfiske i Norge. Kombiner B285M med et Simrad S2009 eller Furuno FCV-800 og du har et supert ekkolodd med siste generasjons teknologi. 

I tillegg til digital filtrering og CHIRP har vi fått forskjellige teknologier for skannende ekkolodd og for sanntids visning av hva som er under båten, men dette er ikke hva du trenger. 

Abbor .   Der fikk jeg litt å lese på ja. Du mener altså at en slik kombinasjon vil være klart bedre en mitt gamle Koden. Kodenloddet kunne også se en svær fiskestim selvfølgelig, men skille enkeltfisk, fisk nær bunnen osv., så forstår jeg det slik at den nye teknologien er mye bedre. Hvor nyttig er dette andre som jeg nevnte, downvisjon, sidescan osv., Finnes det noen ekkoloddmodul som vil funke sammen med Raymarine C95 MFD

Da ser det jo ut til at du vil får mer ut av den dyre svingeren du har installert. Jeg sett på svingere, slik som abbor beskriver, og må innrømme at prosjektet/oppgraderingen blir dyrere enn jeg hadde forventet.  Jeg hadde tenkt å bruke multifunksjonsskjermen på min Raymarine plotter, men må undersøke kompabilitet  med  andre merker i forhold ekkoloddmoduler eks. Simrad.  Mener flere har ment at Simrad har beste ekkolodd

CP470 CHIRP modul skal være kompatibel med e127.

Har heldigvis ikke erfaring med så gammel teknologi som Koden loddet ditt, mitt første ekkolodd var en Lowrance jeg kjøpte for ca 30 år siden som har mye bedre oppløsning enn Koden loddet. Har sett noen skjermbilder av Koden og Furuno av samme generasjon som ditt Koden lodd og ble ikke overbevist. 

Bårdp 

Antar du har en NX40 eller 45. Dette er et Northstar/Navman instrument med Simrad logo. Disse er ikke verdig til å bære en Simrad logo, ekkoloddet er mye dårligere enn både eldre og nyere Simrad. De solgte dette rett etter at de ble Navico mens de utviklet bredbånds ekkolodd teknologien. 

abbor skrev for 1 time siden:

Bårdp 

Antar du har en NX40 eller 45. Dette er et Northstar/Navman instrument med Simrad logo. Disse er ikke verdig til å bære en Simrad logo, ekkoloddet er mye dårligere enn både eldre og nyere Simrad. De solgte dette rett etter at de ble Navico mens de utviklet bredbånds ekkolodd teknologien. 

Nei tror det er en Simrad sak. Husker ikke betegnelsen nå men det er en slik 12" plotter ekkolodd og radar. Viser også autopilotbilde og kan kjøre radar overlay på kartet. Forsovet en grei sak. Radaren er produsert av Anritsu og fungerer greit tros den begrensede skilleevnen man får fra en 2 fots bløtkake.

Men nå er synet mitt blitt slik at om jeg skal se både kart og ekkolodd på den 12" skjermen så blir alt for smått. Skal derfor kjøpe nytt ekkoloss med egen 12" skjerm. Og da blir det noe skikkelig med CHIRP. Riktig hva jeg kjøper vet jeg ikke så her er jeg mottakelig for forslag.

Bårdp skrev for 1 time siden:

Nei tror det er en Simrad sak. Husker ikke betegnelsen nå men det er en slik 12" plotter ekkolodd og radar. Viser også autopilotbilde og kan kjøre radar overlay på kartet. Forsovet en grei sak. Radaren er produsert av Anritsu og fungerer greit tros den begrensede skilleevnen man får fra en 2 fots bløtkake.

Men nå er synet mitt blitt slik at om jeg skal se både kart og ekkolodd på den 12" skjermen så blir alt for smått. Skal derfor kjøpe nytt ekkoloss med egen 12" skjerm. Og da blir det noe skikkelig med CHIRP. Riktig hva jeg kjøper vet jeg ikke så her er jeg mottakelig for forslag.

Anritsu radar brukes av gammel Simrad. NX40 og 45 bruker en radar produsert av JRC eller Simrad 3G/4G radar. 

Abbor , hva har du å si om kombinasjonen rvx1000 og svinger rv200. Kan denne modulen fungere fult ut med bare denne ene svingern. Bra på dypt vann?

abbor skrev On 25.11.2024 at 19.30:

Det har skjedd svært mye på ekkoloddfronten de siste 15-20 årene. Det første som skjedde var at det kom ekkolodd med digital filtrering. Dette ga mye mer støyfrie bilder. Men den virkelig store forbedringen har det vært CHIRP ekkolodd som har gitt. CHIRP gir mye bedre oppløsning enn konvensjonelle ekkolodd siden det sender ut et signal med varierende frekvens, i mottageren blir det mottatte signalet sammenlignende med det som ble sendt ut. Når disse har samme kurveform tegnes et ekko på skjermen. Med et konvensjonelt ekkolodd er oppløsningen avhengig av pulslengden på det utsende signalet. Med et CHIRP ekkolodd er oppløsningen uavhengig av pulslengden, det er avhengig av båndbredden på CHIRP pulsen. Dette gjør at en kan sende lange pulser som kan se mindre mål på dypt vann samtidig som en får god oppløsning. For å få stor båndbredde på CHIRP signalet trengs en svinger med lite resonans, Airmar CHIRP svingere har typisk en Q-faktor på rundt 2, konvensjonelle svingere har ofte en Q-faktor på 30. Prisen på en CHIRP svinger er forholdsvis høy spesielt en Airmar 1 kW svinger. 

CP-370 har digital filtrering, men ikke CHIRP. Er vel nå ca 18 år siden Raymarine kom med digital filtrering så dette er gammel teknologi. 

På båten din så bør du ha en gjennomgående 1kW svinger i bronse eller rustfritt stål. Huset som Airmar bruker til en slik svinger kaller vi ofte B260 type etter den første svingeren som brukte det. CHIRP utgaver er B265LH, B265LM, B275LHW og B285M. Alle disse unntatt B285M er tokanals svingere som betyr at det trengs to ekkoloddkanaler. B285M er en enkanals medium CHIRP svinger, Denne finnes også som gjennomgående for mindre planene båter B175M og som hekkmontert TM185M. Dette er de mest populære svingerene for seriøst havfiske i Norge. Kombiner B285M med et Simrad S2009 eller Furuno FCV-800 og du har et supert ekkolodd med siste generasjons teknologi. 

I tillegg til digital filtrering og CHIRP har vi fått forskjellige teknologier for skannende ekkolodd og for sanntids visning av hva som er under båten, men dette er ikke hva du trenger. 

• 1 måned senere...

Da kom det pakke fra Høcom. Valget falt på en Raymarine cp470  og en Raymarine/Airmar B175M. Ekkoloddmodulen er på  2kw og sender på to forskjellige bånd, og kan derfor bruke to kanals svingere som Airmars B275, jfr. innlegget til abbor. Den kan også kobles til to en kanals svingere. Jeg kjøpte en B175M som er en kanals bredbånd svinger for medium frekvens 85-135 khz.  Jeg har også bestilt en brukt B175L fra utlandet. Denne er en bredbåndsvinger som dekker 40-60 khz.          Dette oppsettet tror jeg blir bra for middels til dypt vann. Jeg er litt usikker på hvordan dette blir seende ut på skjermen. Jeg behøver vel da ikke å  velge frekvenser, men forstår det slik at modulen bruker alle frekvensene som svingerene har innebygd.

Dette blir bra. Når du velger CHIRP så sender ekkoloddet ut en puls hvor frekvensen starter på minimum frekvens for svingeren og så gradvis økes til maks frekvens for svingeren. Mottatt signal sammenlignes med utsendt i en prosess som kalles korrelasjon, når utsendt og mottatt signal har samme form så tegnes et piksel på skjermen. På denne måten kan en sende lange pulser, men samtidig få svært god oppløsning, noe som ikke er mulig med konvensjonelle CW ekkolodd. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...