arnbr0 Svart igår klokken 09:09 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:09 Her et bilde overført rett fra plotteren Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart igår klokken 09:55 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:55 B175M er god for pelagisk fisk i vannsøyla så jeg ville ikke vurdert B175HW hvis du ikke driver mye med trolling. B175L blir verken fugl eller fisk, den har for vid signalkon for bunnfiske og med B175M så er det stort sett bare å vise hvor dypt det er når B175M mister bunnkontakten den bidrar med. Hvis du driver mye med bunnfiske så er B175H et godt valg for å vise bunnstrukturer og fisk nær bunnen. Jeg har TM265LH, som har samme element som B175H og nesten samme element som B175L, B175HW og B75H som har tilsvarende signalkon som B175M. Jeg driver stort sett med trolling så B175HW er svingeren jeg bruker 95% av tiden. Sitér dette innlegget Link to post
arnbr0 Svart igår klokken 15:39 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:39 Abbor, Det var litt ergerlig at jeg ikke fikk testet mer før jeg satte båten på land. Airmar oppgir 1500 fot som max for B175M. Har du noe rede på om dette er riktig i våre farvann, Skulle gjerne sett bunnen i renna utenfor Langesund. Hvor dypt "ser" du bunnen med TM265LH. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart igår klokken 16:06 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:06 680m er det dypeste skjermbildet jeg har sett i fra B175M koblet til Simrad NSS Evo3 i norske farvann. Ville nok klart litt til med S5100 ekkoloddmodulen. Hvordan Raymarine er sammenlignet med Simrad vet jeg ikke. Lånte en CP570 og eS127 for å teste for en del år siden, men brukte dette bare på Mjøsa. Jeg har ikke testet hvor dypt TM265LH kan lese bunnen. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart igår klokken 16:10 Link til dette innlegget Svart igår klokken 16:10 Her har vi S5100 med B175M i fra Nord-Norge. Ville nok klart å lese bunnen en del dypere. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden @abbor Hvordan vil en sådan 3 i 1, 83/200 svinger fungere på dybden, tenker da 150-300m? Ser det er en sådan de har montert på mitt nye Lowrance elite FS 9 som jeg fikk i fiske baljen. Hadde nevnt jeg ville ha svinger som var god på dybda, men mistenker, da automatisk tenkte teinefiske, da de fleste bruker båten til dette i området hos os.. Har kun testet på en kort tur innaskjærs med maks 20m dybde, så har ikke set sjøl hvordan det blir. Ser jo den har sidescan/downscan i tillegg til vanlig ekkolodd. Hva er best ute på dybda? Har ikke hatt dette moderne greier på tidligere båter til fiske. Så blir litt nytt for meg dette. Blir om været er ok når jeg kommer hjem på fri, å gå ut for Brosme/langefiske. Er det nu til dags auto settings som er beste, eller må en ennå inn å justere alt manuelt? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden 3 in 1 Active Imaging egner seg best i ferskvann og i grunnere farvann i sjøen. Vil fungere greit til å vise fisk i vannsøyla ned til kanskje 60m på Medium CHIRP, men Medium CHIRP har alt for bred signalkon til bunnfiske. Anbefaler 83/200kHz HDI til dette ekkoloddet, viser sei ned til 140-150m på Høy CHIRP eller 200 kHz og har smal nok signalkon til bunnfiske. Ditt ekkolodd og denne svingeren er den beste kombinasjonen i mellomklassen, må opp på Airmar CHIRP svingere til 15-20 tusen for å få noe bedre. Ekkoloddet ditt er kompatibelt med alle 1kW Airmar CHIRP svingere, men 83/200kHz HDI svingeren vil gjøre jobben for de fleste. Er ikke nødvendig å justere manuelt, men sørg for at ekkoloddet står i fiskemodus Generelt bruk. Med en annen svinger og på dypt vann velg fiskemodus dypt vann. Gå inn på Avansert og sett Støydemping til Lav og Overflateklarhet til Lav. Du kan gå inn på forsterkningen og sette den til Auto + 2 eller 3. Hvis du justerer dette for høyt vil du få støy på skjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden abbor skrev 18 minutter siden: 3 in 1 Active Imaging egner seg best i ferskvann og i grunnere farvann i sjøen. Vil fungere greit til å vise fisk i vannsøyla ned til kanskje 60m på Medium CHIRP, men Medium CHIRP har alt for bred signalkon til bunnfiske. Anbefaler 83/200kHz HDI til dette ekkoloddet, viser sei ned til 140-150m på Høy CHIRP eller 200 kHz og har smal nok signalkon til bunnfiske. Ditt ekkolodd og denne svingeren er den beste kombinasjonen i mellomklassen, må opp på Airmar CHIRP svingere til 15-20 tusen for å få noe bedre. Ekkoloddet ditt er kompatibelt med alle 1kW Airmar CHIRP svingere, men 83/200kHz HDI svingeren vil gjøre jobben for de fleste. Er ikke nødvendig å justere manuelt, men sørg for at ekkoloddet står i fiskemodus Generelt bruk. Med en annen svinger og på dypt vann velg fiskemodus dypt vann. Gå inn på Avansert og sett Støydemping til Lav og Overflateklarhet til Lav. Du kan gå inn på forsterkningen og sette den til Auto + 2 eller 3. Hvis du justerer dette for høyt vil du få støy på skjermen. Så dette vil ikke være noe bedre? Hybrid hekkgiver 50/200/455/800KHz 9-Pin | MjøsService - Marine-elektronikk til fritidsbåt og fiske.! har du evt link til det du anbefaler? Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden abbor skrev 59 minutter siden: Anbefaler 83/200kHz HDI til dette ekkoloddet, viser sei ned til 140-150m på Høy CHIRP eller 200 kHz og har smal nok signalkon til bunnfiske. Ditt ekkolodd og denne svingeren er den beste kombinasjonen i mellomklassen, må opp på Airmar CHIRP svingere til 15-20 tusen for å få noe bedre. Ekkoloddet ditt er kompatibelt med alle 1kW Airmar CHIRP svingere, men 83/200kHz HDI svingeren vil gjøre jobben for de fleste. Mente du å skrive 50/200kHz her? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Ja, jeg mente 50/200 kHz HDI. 83/200kHz HDI har samme 2D element som 3 in 1 Active Imaging. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 16 timer siden Link til dette innlegget Svart 16 timer siden abbor skrev 2 minutter siden: Ja, jeg mente 50/200 kHz HDI. 83/200kHz HDI har samme 2D element som 3 in 1 Active Imaging. Så er den i linken over brukanes? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Ja, det er den svingeren jeg anbefaler. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.