KapteinKarl Startet 27.November.2024 Link til dette innlegget Startet 27.November.2024 Hei, Vi har en Volvo Penta MD7A motor fra omkring 1980 (sitter i ei Hortensnekke). Motoren går som ei klokke, men den starter ikke så lett. Årsaken til dette er at dieselen trekker tilbake (mot tanken) når motoren er avslått. For å starte motoren må man trykke på den lille stiften som sitter på undersiden av dieselpumpa og gi full gass, og det kan tas sin tid ... Feilen finnes nok i selve dieselpumpa, men jeg er skeptisk til å skru den av, og det vil trolig bli kostbart å få den reparert.Kanskje er det bare en pakning, som mulig kan fikses uten å skru av hele pumpa, eller kan det finnes andre løsninger? Dieselpumpa er av typen CAV DSA 468 (DPA: 3222F070) Gode tips og løsninger mottas med stor takknemlighet :) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 27.November.2024 Link til dette innlegget Svart 27.November.2024 En enkel løsning kan være å montere en blære pumpe, av typen som brukes på påhengsmotor, mellom filter å dieselpumpe. Pumpe noen trykk på den før start. Ellers er det nok sjanse for du har en bitte liten luft lekkasje en plass mellom pumpe å tank. Da vil diesel renne tilbake til tanken. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
hegra Svart 27.November.2024 Link til dette innlegget Svart 27.November.2024 KapteinKarl skrev 52 minutter siden: Dieselpumpa er av typen CAV DSA 468 (DPA: 3222F070) Det nr der er vel innsprøytningspumpa, arrester meg om jeg tar feil. Det er uansett fødepumpa, også kalt materpumpa eller håndpumpa du må fokusere på. Den er ikke dyr eller vanskelig å erstatte. Mange bytter den med elektrisk fødepumpe. Du kan jo prøve rådet fra okkaby først. Hjelper det så kan det være defekt ventil I fødepumpa, men kan også bare være en liten lekkasje. Hold deg ihvertfall langt unna innsprøytningspumpa foreløpig. Ingenting som tyder på feil med den så lenge motor går greit når den først har startet Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 27.November.2024 Link til dette innlegget Svart 27.November.2024 Så lenge du ikke ser noe lekasjer noen plass, (sjekk rundt fødepumpen om du ser noen lekasjer der, og sjekk olja for diesel) så er det nok som de over skriver at du har luft i systemet. Rimelig skuddsikre greier når det virker det opplegget der. CAV-pumpen din har en kaldstartfunksjon jeg anbefaler og bruke. Og med kaldstart menes når motoren er kald,altså hele året,ikke bare når det er kaldt ute. Under dieselpumpen er det en liten spake du skal ha en wire til opp til kontrollpanelet. Om ikke, så skal denne "spaken" trykkes bakover mot gearet og holdes der, da er kaldstarten aktivtert.Ikke allverden med bevegelse i denne så du trenger ikke ta i. Gi 2/3 gass, når motor tenner så slipper du kaldstartspaken og den går tilbake til senter som vanlig. Ventiler er også en stor grunn til treig start på md7, de skal sjekkes/justeres hver 100 time. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
KapteinKarl Svart 28.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2024 16 hours ago, KapteinKarl said: Hei, Vi har en Volvo Penta MD7A motor fra omkring 1980 (sitter i ei Hortensnekke). Motoren går som ei klokke, men den starter ikke så lett. Årsaken til dette er at dieselen trekker tilbake (mot tanken) når motoren er avslått. For å starte motoren må man trykke på den lille stiften som sitter på undersiden av dieselpumpa og gi full gass, og det kan tas sin tid ... Feilen finnes nok i selve dieselpumpa, men jeg er skeptisk til å skru den av, og det vil trolig bli kostbart å få den reparert.Kanskje er det bare en pakning, som mulig kan fikses uten å skru av hele pumpa, eller kan det finnes andre løsninger? Dieselpumpa er av typen CAV DSA 468 (DPA: 3222F070) Gode tips og løsninger mottas med stor takknemlighet :) 15 hours ago, Okkaby said: En enkel løsning kan være å montere en blære pumpe, av typen som brukes på påhengsmotor, mellom filter å dieselpumpe. Pumpe noen trykk på den før start. Ellers er det nok sjanse for du har en bitte liten luft lekkasje en plass mellom pumpe å tank. Da vil diesel renne tilbake til tanken. Sitér dette innlegget Link to post
KapteinKarl Svart 28.November.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.November.2024 Hei, og takk for gode svar og tips! Fødepumpa har jeg forsøkt å bytte, men det hadde ingen effekt. Jeg satt tilbake den gamle, da den passet bedre mht. skiver/pakninger. Teorien om en liten lekkasje kan være riktig. Mellom fødepumpa og dieseltanken, som er en bensintank til utenbordsmotor (rød, 25 liter), sitter det en blærepumpe. Tanken med blærepumpa er å kunne pumpe diesel til fødepumpa, som kanskje ikke fungerte som den skulle. Mulig er det en liten lekkasje her og/eller ved fødepumpa. Det svetter litt diesel iblant og det skal nok lite til for at det kommer luft i systemet. Det er dratt godt til med slangeklemmer. Lanskje er det mulig å legge på noe "tetnings-pasta" ? Jeg fikk et tips om å sette på en stenge kran på drivstoffslangen - nær fødepumpa, for å hindre at dieselen siger tilbake mot tanken. Men det blir det et nytt punkt for mulig lekkasje og ny runde med lufting, som er ganske omstendelig på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 28.November.2024 Link til dette innlegget Svart 28.November.2024 Det er ofte en slags tilbakeslagsventil i dieselpumpa som gjør at trykket holder seg i dieselrøret, lekkasje her hjelper ikke på start. Ellers prøv med ekstern tank med fall ned til motoren. Da utelukker du alt av luft og tilbakesig problemer. Kaldstart problemer kan ofte være en kombinasjon av problemer. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 29.November.2024 Link til dette innlegget Svart 29.November.2024 Ut fra det du nå skriver har du altså sjekket fødepumpa, og du har også allerede blærepumpe. Tanken er også bærbar og kan vel derfor enkelt settes høyere enn motor. Da skulle det vel være vanskelig at diesel siger tilbake til tank. Åpnet du fødepumpa? Den har jo ei sil som kan renses og da kan du også vanligvis se ventilene, og membranen bør også sjekkes. Blærepumpa kan jo ikke erstatte fødepumpa. Den pumper jo ikke mens motoren går, men gjør ofte lufting av systemet enklere. Blærepumpa har også en enkel tilbakeslagsventil. Det kan dermed medføre at man ikke oppdager defekte ventiler i fødepumpa så vær obs på det. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.November.2024 Link til dette innlegget Svart 29.November.2024 Om det svetter diesel så slipper det garantert inn luft også! Jeg ville ha kjøpt nye slanger og klemmer og gjerne satt på doble klemmer litt forskjøvet. Om det er tett så skal ikke dieselen lekke tilbake. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.