Jump to content

Ferdigknyttet båtknute, spørreundersøkelse

FerdigFortøyd UB

Recommended Posts

https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=aGOmpZ7U9UuvmmzL9I5mVajcuUB1iW9HklvCAx7VjihUNkxDSEdHMldOWjMzVE1GVDVOVUNEN1ZVRy4u

Hei! Vi er en ungdomsbedrift på Ullern videregående skole. Bedriften vår er et sosialt entreprenørskap som jobber med å utvikle et produkt som vil gjøre det enklere å fortøye båter. Derfor har vi bestemt å lage en ferdigknyttet båtknute med en enkel stramme- og løsne-mekanisme.

Målgruppen er spesifikt retter mot barn og unge, eldre med nedsatt funksjonsevne (for eksempel artrose) og utviklingshemmede, men skal selvfølgelig kunne hjelpe alle som sliter med å lage gode fortøyningsknuter. Slik vil mennesker i alle aldre, uansett utfordringer, kunne kjøre båt og lett fortøye når de er ferdig.

Som knute bruker vi renneløkke. Det er en enkel, men solid knute som er godt egnet for fortøyning.

For å gjøre knuten enda sikrere har vi valgt å legge til en stramme-mekanisme. En cord stopper kan brukes for å gjøre at tauet ikke går igjennom den før man presser inn knappen. Dette kan gjøre at knuten blir låst i riktig posisjon noe som gjør at knuten ikke går opp.?

Vi har laget en liten spørreundersøkelse for å kartlegge produktets interesser. Tusen takk til alle som svarer!

Her er et bilde av hvordan knuten kan se ut.

IMG_3127.jpeg

EiSvIn skrev 23 minutter siden:

Man får jo nesten dårlig samvittighet av dette; jeg støtter veldig kreativ og skapende ungdom. Men dette er jo å gjøre en enkel jobb veldig komplisert, stikk motsatt av hva intensjonen er. Dette er ikke noe jeg vil ha liggende i båten en gang. 

Vi setter stor pris på alle tilbakemeldinger.  Vi er kun her for å lære og ta imot tips, noe som blir vanskelig med slike unødvendige kommentarer. Likevel ønsker vi fortsatt konstruktive innspill som kan hjelpe å forbedre produktet! 

Det var mange konstruktive tilbakemeldinger i den forrige tråden.

Men bortsett fra akkurat den låsemekanismen (og jeg tror dere må forklare nærmere hvorfor man skal trenge å låse størrelsen når tauet ligger over en pullert), oppnår man det samme resultatet med en justerbar løkke gjennom et spleiset øye slik:

462566529_935149281381870_1538766785906115956_n.jpg

Stramming skjer ved å dra i tauet. Slakking skjer ved å fjerne belastningen. Det kan ikke bli enklere.
Man trenger ikke tre hele taulengden gjennom øyet for å lage løkken, dersom man først på land finner ut at man trenger en løkke til pullerten.

Jeg har svart på spørreundersøkelsen (både denne og forrige).

Beklager om jeg høres surmaget ut, men der er mange grunner til at jeg ikke helt greier å se nytten i dette, bl.a.:

• Dersom formålet er at man ikke skal behøve å tenke på "knuter", så må det jo nødvendigvis være en slik løkke i begge ender av tauet - men hvordan da justere lengden på tauet?
  • Jeg greier ikke helt å se at en slik løkke gir vesentlig med fordeler sammenlignet med en fast, spleiset løkke (og man får allerede kjøpt fortøyningstau med ferdigspleiset løkke).  En knute bygger vesentlig mer opp enn en spleis, selve knuta kan komme i veien i mange tilfeller.
  • Dersom man trenger at en løkke skal gå stramt rundt en pullert, så er løkkesystemet som @S/Y Emmanevner ovenfor både enklere og mer velfungerende enn en justerbar løkke.
  • Det er ikke alltid man kommer til et sted hvor man kan fortøye med kryssholt eller pullert.  Fortøyningsringer er ganske vanlige.  Det kan hende man må fortøye rundt en stolpe eller leider (ikke anbefalt annet enn for kortvarig opphold i finvær), rundt en kampesten, tre (men pass på at treet ikke tar skade av det), etc.  Av og til trenger man rykkdemping, andre ganger ikke, ofte finner man ut at man trenger rykkdemping etter at man har fortøyd.  Av og til trenger man førti meter tau for å nå nærmeste festepunkt, andre ganger en knapp meter (kort taulengde anbefales absolutt ikke dersom det er risiko for bølger eller tidevannsforskjeller), det er kjekt å ha mange forskjellige taulengder tilgjengelig, men skal man ha "ferdigknytt knute" på alle sammen?

For all del, med nok markedsføring er det sikkert mulig å få noen til å tro at de trenger "ferdigknytt knute", men ... jeg tror at de etter å ha fortøyd en håndfull ganger kommer til å klø seg i hodet og lure på hvorfor de kjøpte "ferdigknytt knute" :-)

Når jeg tenker meg nøye om, så kan jeg se én fordel med en justerbar løkke - den kan kanskje brukes for å finjustere/stramme taulengden fra bryggesiden?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det var mange gode (og kanskje nedslående) innspill her. Hva med å heller tilby skreddersydde fortøyninger?

Tau med ferdig spleiset løkker på mål, med eller uten rykk-dempere, valgfri lengde og tykkelse. Løkke i den ene enden, og endespleis i den andre. Lag et oppsett der man kan bestille ut fra egne valg og spesifikasjoner. 

GH 11 delux, FUN 3, Scand 26,  Flem 340

Det kan være penger å tjene på å gå ut i båsen og ta mål også for faste fortøyninger til bruk i hjemmehavn.  Men en slik forretningsidé har selvfølgelig ikke samme vekstpotensial som salg av et ferdig produkt som (kanskje) kan patenteres og masseproduseres.

Det skal jo ellers ikke utelukke at ungdommen ser noe som vi som har lang fartstid i båt ikke ser.  Jeg minnes et eksempel fra da jeg selv var ungdom, og gikk til banken og spurte om muligheter for å betale regninger gjennom PC eller telefon.  Jeg ble ledd av - "noe slikt kommer aldri til å skje!" ble jeg fortalt.  :-)

Forøvrig, produktet her minner meg litt om ferdigknytte slipsknuter.  Det er en ting, dét og, det finnes et behov der som folk som kan knyte slipsknuter ikke helt forstår :-)  Der har man varianten hvor man har et ekte ferdigknytt slips i garderoben, samt varianten hvor "slipset" festes med strikk rundt halsen.

En ting som slo meg var at det bør være mulig å stramme/sikre fortøyningstau med samme teknologi som brukes i taubremser og "ascenders", altså mekaniske bokser hvor tauet lettvint kan dras i én retning men ikke den andre.  Hvordan dette skal kunne fungere ifbm normale fortøyninger aner jeg ikke, men det jeg ser for meg at det vil være mulig å lage noe slags patent som fungerer bedre enn konseptet "ferdigknytte justerbare knuter".

(Redigert:)  Kanskje en taubrems som erstatning/tillegg til kryssholt på båtsiden, og ferdigknytt knute (eller bare en fast ferdigspleiset løkke) på landsiden?  Da kan man enkelt justere taulengden og stramme tauet fra båtsiden.  Dette forutsetter imidlertid at man har et kryssholt eller en pullert å feste løkka til, det fungerer dårlig på fortøyningsring, lyktestolpe, fender, tre, kampestein, etc, etc (dvs, en justerbar løkke som kan gjøres veldig stor kan fungere på kampesten).

For å gjøre det enda mer avansert, noe system (gjerne med noe fjærmekanisme) til å rulle sammen fortøyningstau som ikke er i bruk (noe ala slik man har for å rulle sammen strømledningen i gamle støvsugere).

1 minute ago, S/Y Emma said:

Ja, det finnes jo folk som kjøper en slik i stedet for å slå et halvstikk...

Det kan kanskje være enklere å justere og tilpasse enn doble halvstikk.  Jeg så slike fenderfiksere på en nabobåt da jeg enda var rimelig fersk ombord i båt, og tenkte "hm, ja, det der så smart ut, kanskje jeg også skulle vurdere slike".  I dag ville det være helt uaktuelt.

FerdigFortøyd UB skrev for 16 timer siden:

Vi er kun her for å lære og ta imot tips, noe som blir vanskelig med slike unødvendige kommentarer.

Folk har brukt tid på å vurdere ideen. Det å gi tydelig tilbakemelding dersom en ikke ser nytteverdien, er en nødvendig kommentar.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Svarte også i den første tråden om emnet, jeg tror det vil være et marked for spleisede fortøyninger, etter mål. Heller dette enn ferdig knytte løsninger, spleis er (på generell basis) sterkere enn knuter. Ei spleiset løkke kan i tillegg brukes på forskjellige måter, alt etter førligheten til den som bruker fortøyningen. Et slikt produkt, spleisede løkker etter mål (altså laget etter den enkelte kundes behov) tror jeg det er et marked for?

Synes hele premisset med å "skape" ett behov for noe er feil, det er ikke den veien vi skal skal fortsette på om vi skal ha noe håp om å kutte utslipp her i verden.

Båter har blitt fortøyd med tau og knuter i 1000-vis av år, og den metoden fungerer helt topp fortsatt.

Om en vil ha spleistet øye isteden, er det ett kvarters studie på Youtube, og du er igang.

Om du ikke gidder å knyte, eller lære deg det...bli hjemme, eller kjøp bobil?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Nei dette mener jeg er en dårlig idè. Før eller senere vil du komme i en situasjon hvor løkkesystemet ikke kan benyttes. Og hva gjør du da? Vær klar over at en båtmann møter svært mange forskjellige forhold, hvor man er nødt til å tilpasse tau og fortøyning til forholdene. Er det i tillegg dårlig vær, må dette også skje raskt. Men hvorfor gjøre det vanskelig, når det enkle er oppfunnet for lenge siden: La elevene trene på to forskjellige knuter, pålestikk og dobbelt halvstikk, og de kan takle enhver situasjon. Lykke til!

Et siste forsøk på en konstruktiv tilbakemelding.

Dette forumet har vært lunkne eller negative, slik jeg er. Jeg tror ikke produktet er liv laga. Det må dere tåle.

MEN: Dette er muligens feil forum. Alle her er over gjennomsnitt interessert i båt, mange har mye erfaring. Det finnes kanskje interesse og et marked blant andre folk med båt.

Det vil dere ikke finne ut av ved å legge ideen i fanget på noen og håpe på noe magisk. Dere må gjøre jobben sjøl. F. eks finne pris ved å gå på nettsider og sjekke konkurrerende produkter etc. Vurdere om det er lønnsomt opp mot kostnader etc.
Lag noen prototyper, slik dere har tenkt å produsere dem, så pent og ordentlig dere kan, og prøv å selge dem. På stand, Finn, loppesalg, til båtbutikker etc. Så finner dere ut om det er et marked. 

Lykke til.

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

FerdigFortøyd UB skrev On 27.11.2024 at 19.52:

Vi setter stor pris på alle tilbakemeldinger.  Vi er kun her for å lære og ta imot tips, noe som blir vanskelig med slike unødvendige kommentarer. Likevel ønsker vi fortsatt konstruktive innspill som kan hjelpe å forbedre produktet! 

Det er bra at dere setter pris på alle typer tilbakemeldinger. Hvis jeg var dere, ville jeg startet i motsatt ende, og invitert all kompetansen her på forumet til å tenke igjennom følgende: Er det produkter eller metoder (eller kombinasjon av disse) som i dag ikke fungerer optimalt, og som kan forbedres?  Eller rett og slett mangler? Da tror jeg dere hadde kommet bedre ut. Lykke til!

Dere har allerede fått en del tilbakemeldinger på forslaget deres. En enkel måte å fortøye på er det sikkert mange som ønsker seg, men det er så mange forskjellige situasjoner hvor man fortøyer at det er vanskelig å komme opp med en god løsning som dekker mange formål og situasjoner, men som ikke allerede har en ganske god løsning.

Når dere designer produktet deres bør dere vurdere HVOR produktet skal benyttes. Er det kun i hjemmehavn, hvor man kan ha faste lengder og alle parametre egentlig er kjent? I så fall vil en fast, ikke justerbar løkke i enden mot båten dekke manges behov. Den legges over eller tres gjennom og over kryssholt, og så er man ferdig. I enden på brygga kan man enten knyte hver gang (tungvint), knyte riktig lengde én gang ved sesongstart (velkjent metode) eller tilpasse faste lengder som kan f.eks. sjakles fast i brygga. Dette er også velkjent, men ikke så mange leverer ferdig skreddersøm. Folk må ordne selv. Her er det kanskje mulig å komme på noe?

Skal produktet også kunne brukes på tur må det ta høyde for at man kan komme til steder med ringer/bøyler, og da må produktet kunne ha en løs ende man kan tre gjennom ring/bøyle. Andre ende har gjerne spleiset øye for enkelhet. Dette er et velkjent produkt - vanlig fortøyningstau. Eller kanskje må man rundt/over en tykk påle eller et tre. Produktet må ta høyde for dette også.

Dere må også tenke litt på HVORDAN det skal fungere. Hvor vanskelig er det f.eks. å løsne renneløkken om den er belastet? Er det noen risiko for at den kan løsne/knytes opp om tauet kontinuerlig løsnes og strammes, som kan skje om båten ligger og vugger? Er det ment at produktet skal justeres ved hver bruk, eller kun ved første montering/tilpasning? Er det metalldeler eller andre harde/skarpe deler involvert, som kan ødelegge gelcoat?

Dere må også tenke på HVORFOR. Dere beskriver et produkt som er ment å bruke av personer som kanskje ikke har full førlighet, kanskje er gamle eller har andre utfordringer. Er dette er stort problem som ikke har andre løsninger? Løser dere kanskje et ikke-problem? 

Som andre har vært innom har man brukt tauverk i båter i over tusen år, så mange behov har allerede fått gode løsninger. Å komme på noe nytt og bedre er ikke lett.

Noen klarer det, bare tenk på Hook’n’Moore eller hva den het, båtshaken som kunne tre et tau gjennom et øye på avstand. Den ble veldig populær på kort tid og mye omtalt i båtpressen og også diskutert på Båtplassen. Etter noen år stilnet det, uten at jeg vet hvorfor. 

Jeg tror dere må komme opp med noe annet enn det dere har kommet opp med for å lykkes. Tanken er god, men jeg tror det er vanskelig å finne en veldig god, enkel og kostnadseffektiv løsning på det problemet dere prøver å løse. Jeg har heller ikke noe godt forslag på hvordan dere bør løse det, men jeg ønsker dere lykke til. Husk at de som lykkes gjerne har feilet mange ganger før de fikk suksess. Så ikke gi opp, men fortsett å drodle og brainstorme. Kanskje finner dere den perfekte løsningen etter hvert?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

tobixen skrev On 29.11.2024 at 11.17:

Slik sett er vel ferdigknytte fortøyningsløkker en av de mindre harmfulle idéene :-)

Hver for seg er alle slike "kjekke ting" harmløse, men samlet sett blir det ett problem.

Ta f.eks Temu, mange ting der som er kjett å ha, men lite man faktisk trenger. At det er produsert av billig drittkvalitet gjør det enda værre.

Dessuten er det som jeg skrev premisset om at man skal skape ett behov bare for å tjene penger jeg mener er feil.

Dagens unge bør være de som trekker oss i en annen retning, om de tror på profetiene klimakrisen da.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...