Jump to content

Oppgradering av vår Sealine S37

Paddetorsken

Recommended Posts

Heihei folkens :glimter:

vi kjøpte for en måneds tid siden ny båt. Vår første båt kjøpte vi for 3 år siden. Da kjøpte vi en Uttern DC5500. Dette er en båt vi har hatt mye glede av på fine turer rundt her i Ryfylke. Men så skjedde jo det som måtte skje, fotsyken meldte seg :bekymret: Etter flere år med kikking på båt har vi nå endelig fått oppgradert noen fot, til båt vi kan feriere med. Dette har vært et ønske og en drøm lenge, og nå bydde muligheten seg også for oss :tommel_opp:

valget falt altså på denne Sealinen. For oss virket dette som en grei båt med god plass både inne og ute. Vi har tidvis med oss 2 barn så ønsket om en skikkelig stikkabin veide tungt. Vi så også på amerikanske båter men vi ønsket skikkelige lugarer med dører og ikke forheng. Syns også kabinen gjerne var litt trang i mange båter i størrelsen rundt 35 fot. 

båten ble hentet en fredag og seilt hjem fra Hardanger til Hommersåk. En flott tur med noe sjøgang over sletta :ja:

så var det det som skjer i disse dager. Båten var helblå hva gjelder tekstil. Tepper var blå, stoppingen var blå, til og med gardinene hadde blått i seg. Dette ønsket vi ikke og gjøv løs på den aktre kabinen i første omgang. Vi rev ned det som var fredag for 2 uker siden.

IMG_8558.png.31c7f853d5d0df0cefae21df2b910e00.png

valget av nye farger går i bruntoner. Vi ønsker et lunere interiør i kombinasjon med farger som passer treverket. Vi trekker om alt i brunt møbelstoff og mørk brun skai. På gulv blir det lagt et brunlig teppe som harmonerer godt med de andre fargene. Gardinene sys i lystett stoff i beige. Har også fått tak i noen gamle teakbord som brukes til å lage bord i denne lugaren for å dekke til en synlig inspeksjonsluke helt akter :tommel_opp:

IMG_8559.png.bb941f98cb9637a0731516c1c82ee5be.png

vi nærmer oss ferdig med denne første lugaren. Gardinene er sydd, all polstring er omtrekt og vi har til og med brodert på en Sealine-logo på sofaryggen :klapper: Så langt er vi meget fornøyde med resultatet. Nå mangler det bare å henge opp gardinene, og feste de siste 2 bitene med teppe.

IMG_8557.jpeg.af6112388bdfdfb70488d45d41c7cbe3.jpeg

Dette blir ferdig ila kommende helg. Da begynner demonteringen av lugaren i forpiggen. Til slutt skal vi ta salongen. Må si jeg gruer meg til å trekke om sofaen, men det går nok godt det også :fniser:

Skal få oppdatert så godt jeg kan når det er ferdig og fortsettelsen.

Ønsker alle en strålende dag :tommel_opp:

Da er endelig første lugar ferdig. På 15 dager er denne lugaren blitt plukket ned og bygget opp igjen. Alt er trekt om og sydd nytt. Teppet er røsket ut og lagt nytt. Det er mer teppe nå enn der var, da det tidligere var synlige flater med hvit gelcoat. Har også skjult en inspeksjonsluke ved å lage et bord av et gammelt teakbord kjøpt på Finn.

Vi er meeeget fornøyd med resultatet og egen innsats. Vi er trossalt amatører :ler:

Her er noen bilder av det ferdige resultatet :tommel_opp:

IMG_8577.jpeg.67b0f860ec9fa6dde790e2c4cd946b59.jpegIMG_8578.jpeg.556f407ccd94badf74eda16bfbf1e3be.jpegIMG_8579.jpeg.3248fc0c4dcdb6501daeb8477cfc8d10.jpegIMG_8580.jpeg.bd344875aa78de12bf989cb4376faa07.jpegIMG_8581.jpeg.d2f6ba1fb739a48b8f4c8e9f6e426ee8.jpegIMG_8582.jpeg.ed8b6f4df8441e0f615c337b771a0215.jpeg

IMG_8576.jpeg

I morgen begynner demonteringen av mastercabinen :klapper:

Ask skrev 10 minutter siden:

Kva erfaring har de med slik sying?

Hehe… du det skal jeg fortelle deg. I utgangspunktet null erfaring :ler: Men, det er et men her. Vi begynte for noen år siden å brodere og montere vimpler til båt da vi i spontanitetens øyeblikk gikk til innkjøp av en broderimaskin :ler: Så da har vi jo laget noen vimpler og brodert noen håndklær. Men det er vel den erfaringen vi har. Det er noe helt annet enn det vi nå har begitt oss ut på :undrer: Men vi tenker som så. Hvor vanskelig kan det være? Det samme gjelder det å ha og drifte en båt. Vi kan ikke motor og vi kan ikke skru i noen voldsom grad, men vi er innstilt på at vi kan og skal lære og vi skal få det til :ja: Jeg er av den oppfatning at med riktig holdning og innstilling så går det meste, i det minste frem til det motsatte er bevist :ler:

Da har vi begynt å rive lugaren i forpiggen. Her vet jeg strengt tatt ikke hvordan ting er festet. Timene går med til skruejakt. Når det går for mange timer blir det å hale og dra i håp om at det bare er limt :ler:

Uansett… jeg har funnet ut følgende. Den vanskeligste jobben er faktisk å få det fra hverandre. Gjenoppbyggingen tar tid, men du verden for en koselig jobb der er å se utviklingen og fremgangen i prosjektet :klapper:

IMG_8592.jpeg.bfd1922f1620cc6b212e2422711d869c.jpegIMG_8593.jpeg.f0ecf2d80b1b3965ec7bf92e078f8a78.jpeg

Paddetorsken skrev On 1.12.2024 at 10.29:

Vi begynte for noen år siden å brodere og montere vimpler til båt da vi i spontanitetens øyeblikk gikk til innkjøp av en broderimaskin :ler: Så da har vi jo laget noen vimpler og brodert noen håndklær. Men det er vel den erfaringen vi har. Det er noe helt annet enn det vi nå har begitt oss ut på :undrer: Men vi tenker som så.

Hei, jeg tenkte også å kjøpe en broderingsmaskin, men ser det er mange typer å velge mellom. Hvilken type har du valgt? og er du fornøyd? 

casie skrev for 16 timer siden:

Lurer på om de har brukt sikaflex utvendig og silikon inne kanskje...

Det tørr jeg ikke svare på. Inne er det silikon og en røys med skjulte skruer. Ute har ikke vi gjort noe da det alt var oppgradert når vi kjøpte båten :ja:

ansgar skrev 36 minutter siden:

Hvilken type har du valgt? og er du fornøyd? 

I har en Husqvarna. Veldig fornøyd med den :tommel_opp: Jeg tror de fleste maskiner vil dekke oss amatørers behov. Men det du må tenke på eg hvor store rammer du trenger i forhold til hvor store rammer du kan få til de enkelte maskiner :smiler:

Ny dag, og prosjektet skrider frem. Fant ut etter en inspeksjon i kjølen under køya at dette panelet er skrudd i hver ende, og derfor måtte sminkebordene tas bort for å få skrudd ut disse skruene.

Meg og båten, eller deler av båten har hatt en konflikt. Denne biten rundt senga var alt annet enn enkel å demontere. Man kan si det kom mange velkjente gloser, sikkert noen nye også. Makan til liming skal man lete lenge etter. Jeg er sikker på at av de 7500kg båten veier er 30% av de kiloene silikon. Men, man kan jo ikke gi seg. Tanken slo meg når jeg satt rett opp ned i frustrasjonens hete og vurderte mitt neste trekk, at om jeg river dette panelet til pinneved må jeg bare lage nytt i finér. Så gjøv jeg løs med armer og ben og halte og drog. Plutselig begynte f***skapet å løsne, og da var det gjort. Plutselig var hele saken løs, og i ett helt stykke overraskende nok. 

Nå må alt tas hjem for omtrekking. Har også irritert meg over luka i dørken foran senga som er høyere enn dørken grunnet teppet som er brettet rundt bygger for mye. Her har jeg gjort et forsøk som jeg skal bruke når nytt teppe legges. Mer vil jeg ikke si enda, men et lite hint. Vi har hund i hus og i den forbindelse har jeg noe som fungerte utmerket :fniser:

IMG_8603.jpeg.309435bed8beb1142ea3b97277dccc35.jpegIMG_8601.jpeg.2e40ddf9b144fcecd8b17146fecdd03b.jpegIMG_8602.jpeg.b97ac3e6c0656220601a39b5cbdfbb19.jpegIMG_8604.jpeg.3a0ce75f0d0f622de83630d70be82674.jpeg

Heihei folkens :glimter:

Nå er vi jo godt i gang med årets siste måned. Også i år har vi begynt å få kjenne på kulden. Får neglebitt bare av å spasere fra bilen til båten :bekymret:

IMG_8652.jpeg.ea848e92aa2206709e07536a1e153d5b.jpeg

Men inne i varmen skjer det ting. 2 av 3 panel er ferdig omtrekt. Har også begynt å kappe til det nye teppet. Det ser ut til å bli meget bra :tommel_opp:IMG_8651.jpeg.fbcb12133de45b610ed696f1c2a07d11.jpeg

IMG_8650.jpeg.ba6087c1d1ec1f8ccc6c2c6033995956.jpeg

Så får vi håpe vi får kommet litt lenger i prosessen i dag også :ja:

Jeg er stor fan av fikse løsninger. Det skal være enkelt, men fungere. Det er ikke alltid det går, men når det funker er jeg meget fornøyd :tommel_opp:

Foranledningen til denne innledningen er været. Det blåser stikker og strå om dagen. I går kveld og i natt var det noen heftige kast. Vi ligger langt ute i marinaen og her kan det bli litt rufsete innimellom. For å ha god effekt av varmen, eller lunken i båten i kombinasjon med luftavfukteren har jeg hatt dørene til toalett og lugarer åpne. Men når vinden tar i og bølgene slår så slår også dørene. Jeg har derfor måttet lukke disse når det har stått på som verst. Men etter en liten runde i tenkeboksen kom jeg opp med en løsning. 2 små fjærbelastede klemmer og noe bøyde gjengestål mellom. En klemme i karmen og en på døra. Naturligvis med møbelknotter på klemmene for å beskytte litt :ja:

IMG_8687.jpeg.538cf5a464a1c6ae8e1ea8f7fc60c6ee.jpeg

slik ser innretningen ut

IMG_8688.jpeg.99605f4d611a4a672c82b61da8871a0b.jpeg

og her er den montert på dør :ja:

Så får vi håpe dette holder når det skvulper litt. Riktig god kveld til alle sammen :glimter:

• 2 uker senere...

Jul og tjo og hei, håper alle har hatt en riktig fin feiring :ber:

Jeg personlig satt og lengta etter å gå i båten. Har jo så mye på gang :ler:

Har nesten fått lagt ferdig teppe i forkabinen. Det er noe skikkelig pottel som vi sier her sørvest. Men det blir bra, jeg synes hvertfall det blir meeeget bra :ja: Jeg mangler oppkanten og rundt nedre del av dørene, men det går rimelig kjapt å få ferdig :tommel_opp:

IMG_8726.jpeg.db3707721b00c0f7d11ece3abc6c5fea.jpegIMG_8725.jpeg.4df44b83c32feb0e06d0fdaf97ebacee.jpeg

Meeeen ettersom jeg ble litt lei tepper gjøv vi løs på en annen sak. Panelene i targabøylen. Disse var trekt i hvit skai, en stk defekt dimmer og noen meget slitte høyttalergriller. Plukka det ned og trakk om i mørk grå uteskai. Høyttalergrillene lakkerte vi i nesten samme farge som skaien, og nye krom skrueskjulere og krom dimmer til lys. Ble meeeget :kul::tommel_opp:

IMG_8727.jpeg.a2e099c84ca3145ff3b60bbc2ddd5d32.jpeg

Før

IMG_8723.jpeg.35cf2de448d66fd9556fae50b77c7378.jpegIMG_8724.jpeg.7c4c37372cb8ec6bb947d4d07e5d0a61.jpeg

Etter

Så da må lugaren ferdigstilles. Tilbake til skjæring av teppe. Må også få trekt om og satt inn igjen polstringen rundt køya. Det er et helsikkens leven av en fasong så den gruer vi oss til :forvirret:

Riktig god kveld ønskes alle :tommel_opp:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...