Askeladdmannen Startet 28.November.2024 Link til dette innlegget Startet 28.November.2024 Hei, jeg kjøpte meg en Askeladden 430 fra 1991 i oktober 2024. Det var en del å gjøre med båten og jeg kan liste opp hva jeg har gjort under. Jeg er behjelpelig med både bilder og tips om noen av dere trenger å sette i stand deres Askeladden 430 eller 435 Lite. Jeg har ikke fast båtplass i Bergen men en liten Tysse henger (6005 modell uten brems) som jeg frakter båten på til diverse offentlige utsettingsplasser. Jeg valgte denne båten fordi den er lettere (og billigere) enn en 435 Lite. 430 = 220kg. 435=280 kg. pga. forsterket og forbedret dørk forut. Jeg skal bruke båten uten styrekonsoll med en totakter 20hk Yamaha autolube 2002 modell. Status etter kjøp: -Selvlensingskran og slange må skiftes. -Lanterne bak er revet av. Hull må repareres. -Nygle må skiftes. -Diverse sparkling med Hempel Epoxysparkel må til. -Kabelgjennomføringer må lukkes. -Badestigefeste må repareres og monteres. -Akterspeilplate må erstattes. -Rattkonsoll må fjernes og huller sparkles. -Setskruer til åregaffelfester må erstattes. -Pullerter bak må erstattes. (Krever inspeksjonsluker på begge sider). -Pullert fremme kan byttes. (Krever luke nedi rom forut.) -Kan gjøres: Selvlensingshull/skroggjennomføring under båten kan skiftes. (Dette var ikke nødvendig, så gammel gjennomføring er beholdt) Den største jobben var å skifte de tre pullertene. Denne modellen har svarte pullerter i plast med jernkjerne som ruster og sprenger seg ut. Senere modeller har pullerter i aluminium på både 430 og 435 Lite. Hullsag fra Mjølner ble benyttet til jobben. Forut 165mm. Akterut 114mm. Status 28 november 2024. Selvlensingskran og slange er skiftet. (Kuleventil 1'' 25mm Forkrommet Messing) Akterspeilplate i aluminium er montert. (Kjøpt hos Askeladden - laget for 435 Lite - trengte litt tilpasning) Nygle er skiftet (Kjøpt hos Askeladden) 3 pullerter er skiftet (Benyttet 1016116 aluminium fra 1852 og 6 syrefaste bolter 8mm - 4cm lange med skiver) 3 inspeksjonsluker er montert. (2 stk. 43909 Inspection Hatch White Ø104mm og 1 stk. 43927 Inspection Hatch White Ø155mm - made in Italy) Luftedeksel til bensinrom er montert akterut. (Originalt gammelt Askeladden deksel) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn