Jump to content

Svekker en enkelt halvstikk tau mye?

Mastiff

Recommended Posts

Jeg skal slenge ut en moring i helga, med et 22 mm tau (bruddstyrke på rundt fem tonn) og feste flyt en meter over for å hindre at tauet gnager på moringen og lodd halvannen meter høyere oppe (det er bare drøyt to meter dypt her) for å trekke ned tauet under fortøyningsbøya. Men så er det festingen av disse. Fruen har spleiset små øyne på dem, og planen er i utgangspunktet å feste dem ved å stikke tauet igjennom den øyespleisen og bruke et enkelt halvstikk for å holde dem der.

Men så vet jeg jo at alle knuter svekker tau. Vil det være noe problem i praksis på det der? Jeg vil helst at dette skal vare så lenge som mulig, og det skal bare brukes når det blåser skikkelig. Da slipper jeg bakfortøyningen fra brygga og bruker dette opplegget, fordi båten på rundt to tonn er så pass tung at den vil ødelegge brygga i solid vind.

Hvis jeg forstår deg rett, så hadde jeg latt 22 mm tauet gå fra moring til bøye, uten noe knute, og festet / knytt flyt og lodd til/på tauet. Er det et tre-slått tau kan du stikke en tynnere line gjennom tauet for feste av lodd og flyteren. De tauene skal jo maks ta 10-20 kg. På korte moringsopplegg bruker jeg gjerne 3 tonns rundslynge fra Jula, evt flere koplet sammen.

@Dalurfjall Takk, men der står ikke enkel (half hitch), bare dobbel - two half hitches. 

@Code0 Takk! Flyt og lodd er festet med 8 mm tau. Vil det si at det er bedre å kjøre det igjennom, eller tenker du at det bør være enda mindre? Jeg har en softsjakkel liggende, den er 4 mm. Kanskje det vil være saken? Og så bendsle over og unde for å unngå at det åpner seg mer?

Edit: Jeg må bruke tau her, for den moringen får jeg ikke rundsling gjennom. Men jeg har faktisk kraftige rundslinger (tror det er 7,5 tonns) fra denne 100-kilosmoringen og ut til en moring på kanskje et tonn som ligger lenge ute (hyttenaboens).

image.png.dabc92b6d369e63cd0f77a4863936d5d.png

Mastiff skrev for 1 time siden:

Vil det si at det er bedre å kjøre det igjennom, eller tenker du at det bør være enda mindre?

Hei igjen, takk for bildet. Den flottøren der har jo mindre enn 10 kg oppdrift. Ingen vits å slå knute på det tykke tauet. Så det gjelder bare å finne en måte å feste flottøren til tauet. Den plasten er ikke vanntett, det kommer vann inn så tauet skal synke. Jeg tror du får surret en 3-4 mm line noen ganger rundt 22 mm tauet så stramt at det ikke glir bortover, evt kjøpe en galv wire-klemme og skru fast. Den lever lenge i sjøen, jeg har brukt det på tilsvarende tau på vår flytebrygge.

@Portofin Problemet var å spleise inn et tynt tau (8 mm for å gå gjennom flyten) på et på 22 mm. Men jeg fikk en idé som jeg tror kan funke: Spleise inn en "D" på hovedtauet av samme tau.

image.png.072fc830c2bb6dfe1b1177b7076a7c21.png

Ringen med slangen på skal trekkes gjennom et 45 mm K-rør i moringen. I den ene enden er det en spleiset øye. Jeg har vel funnet ut til at jeg er nødt til å ha et enkelt halvstikk som fester i det øyet, og jeg tenkte å bendsle det med 7 mm tau for at det ikke skal bli bevegelse i knuta.

Teipen symboliserer spleisingen. I den D-en som er spleiset på, skal jeg feste både flyten og den rundslynga som går til en mye større morning lenger ute (også den skal surres fast for ikke å gnisse). Dermed blir jo dette en dobbel sikring, for hvis det skulle ryke i 100-kilosmoringen, vil den større moringen fremdeles holde på båten. Den moringen var egentlig bare tenkt som sikring for 100-kilosmoringen, men dette blir jo hakket bedre. I tillegg vil det å stramme opp den tunge rundslyngen (tre sammenkoblede på til sammen 18 meter) fungere som en veldig effektiv rykkdemper, på samme måte som en kjetting der det ikke er en gjørmebunn som tærer i stykker det meste.

At festet i rundslyngen og festet i moringen på 100 kilo løsner samtidig anser jeg som direkte usannsynlig, hvis ikke et kinesisk skip med en kaptein som er bestukket av russisk etterretning skulle slepe ankeret over dem... :fniser:

Sånn, første fase er gjort. Et halvstikk i spleiset løkke som er helt sauset inn med Tec7 og skal stå og herde til i morgen. Det kommer et godt stykke med herdingen på et drøyt døgn når det er ti grader ute. Og det blir ikke belastning på denne på ganske lenge, antakeligvis ikke før neste høst. 100-kilosmoringen skal få tid til å synke ned i gjørmebunnen.

image.png.91207ce2dc2cf5fe414c2a88acb77296.png image.png.fd702b994a2d3e649adeff0392f1e4ba.png

Koblingen til rundslyngen bort til den store skal spleises inn som en D på hovedtauet og er beskyttet med en slange mot gnissing. Rundslyngen skal smøres inn med Tec7 og så surres fast i tillegg, så ingenting kan bevege seg eller gnisse.

image.png.1272435371ba53591f83bae30ce3be91.png

Og endelig skal flyten også spleises inn som en D, jeg valgte å bruke en solid flyt fordi rundslyngen er ganske tung. I tillegg skal hovedtauet beskyttes med en fastlimt bit av den samme slangen, sånn at ikke flyten skal gnage på det.

image.png.952c038ceca0d217f8ab064dd8d2565a.png

Teorien er da at hvis tauet i 1000-kilosmoringen løsner, har jeg fremdeles tauet festet med spleis til rundslyngene som går til den mye større moringen. Og hvis en rundslynge eller tauet til den store moringen skulle svikte, har jeg fremdeles 100-kilosmoringen. Men jeg tror ikke noen noen av delene er noe i nærheten av realistisk. Jeg satser på at denne moringen holder ganske mange år. Eller for å si det med Radagast, hvis høststormene tror at de skal få knekke dette opplegget: 

2908317b71a2296776f591cd20108976.jpg

image.png

• 2 uker senere...

På grunn av vær og vind og andre plagsomme ting (som fruens vakter) tokt det sin tid. Men nå er moringen uti. Det var en halvmeter grunnere enn jeg trodde der den ligger ved laveste lavvann, men det er skikkelig mudderbunn, så jeg har et håp om at moringen vil synke ned en halvmeter over tid, så flyten kommer ordentlig under vann og ikke blande seg inn i fortøyningsblåsa. Festing av rundsling og flyt for å holde tauet og rundslyngen oppe fra moringen og unngå gnaging mot betongen. Den røde gummislangen ligger rundt hovedtauet for å hindre at blåsen skal gnage og er limt med Tec7 og teip.

image.png.d4c7c53ffacd747843703702cacea313.png

Nærbilde av festet til rundslingen, også det spleiset på hovedtauet. Rundslingen er limt til slangen med Bostik H910, som vi sto og varmet med varmepistol i et kvarter mens den tørket, og så er det surret Gorilla Waterproof Patch & Seal for å holde det i ro til limet har tørket ordentlig. Antakeligvis ville teipen vært nok for å holde det hele, men jeg liker å overdrive:

image.png.4bd53f03b48fcf8f2724d329678f3a72.png

Den ble som sagt ligende og duppe litt for høyt, men dette er ved skikkelig lavvann.

image.png.76605fe28617af7542d25e3e71be533b.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...