Jump to content

Ta ut motor av NB 8700

Hålkjen

Recommended Posts

Tiden er kommet for å ta ut motoren av min NB 8700 fra 1998. Den trenger en omsorgsfull gjennomgang og service, - utover det jeg synes jeg får gjort i dette motorrommet. Det er en 6 syl Yanmar. Det er minimal klaring mellom motorens topp og dekket, samtidig som fundamentet ikke tillater å trekke den rett bakover.

Er det noen som har funnet en god teknikk for å få løftet ut motoren fra denne båt-typen?  Gode erfaringsbaserte løsninger mottas med takk.

Tore Knutsen

Jeg har ingen erfaring med 8700 men tenker at du må lage deg et arrangement av tre som blir som en forlengelse av motor beddingen. Vil tro du kan bruke en pall med to 4"*4" oppå. Så må du bruke kjettingtalje eller håndvinsj for å trekke motoren bakover så langt at den kommer fri til å heises ut. Bruk gjerne grønnsåpe så glir den lettere. Det er ihvertfall slik jeg har gjort det, riktignok i en helt annen type båt. 

🥴

Hålkjen skrev On 28.11.2024 at 18.48:

Er det noen som har funnet en god teknikk for å få løftet ut motoren fra denne båt-typen?

Jeg tror noen bilder at motoren og plassen som er til rådighet ville gjort det lettere å få gode svar med gode tips til fremgangsmåte.

Det er nok mange her som har byttet motorer og kan mye om det, men som ikke har byttet akkurat din type motor i din type båt, og kanskje heller ikke vært ombord i akkurat slik båt.

Om det ikke er nok plass til å få motoren ut må det enten lages mer plass (skjære bort noe) eller deler av motoren må demonteres.

Eller så kan det hende folk som ser bildene ser en annen løsning og også ser hvilken løsning som gir best resultat til minst arbeid.

Kanskje går det an å lirke på en bestemt måte så man kommer ut uten for mye styr.

Du vet hvordan det ser ut, men det vet ikke andre som skal komme med tips. Og beste måten å overføre informasjonen om hvordan det ser ut r med bilder.

Jag har gjort det fast på en NB870, men det är mycket likt proceduren på NB8700.

Aluminiumbalken mellan luckorna måste bort. Sedan gjorde jag en "bock" av träreglar med hjul under, som gick på akterdäcket. I denna "bock" satt ett kättingspel så jag kunde lyfta upp motorn lite och sedan dra allt bakåt tills det gick fritt upp genom luckorna:

image.jpeg.49e476493e058203bd8fe98b1f2db343.jpeg

Hela bocken med motor och allt hissades sedan med en vinsch ur båten.

Mer bilder om bytet finns på min hemsida, välj "NB870-bygget", Dagbok och sedan "Motorbyte"

Ingemar E.

NB Forum

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...