Jump to content

Kuleventiler til diesel - hva kan brukes?


Frivakt

Recommended Posts

Forsøker å orientere meg om hvilke kuleventiler som egner seg for diesel. For de fleste ventilene jeg finner på nettet, er det lite informasjon om bruksområder. Jeg har forstått at kuleventiler for diesel bør ha pakninger av teflon. Betyr det at alle ventiler av messing eller rustfritt stål med teflonpakninger kan brukes?

Link to post
Frivakt skrev 1 time siden:

Betyr det at alle ventiler av messing eller rustfritt stål med teflonpakninger kan brukes?

Vil bare sikre at du kjenner til at teflon er et varemerke og ikke et materiale.
Materialet heter Polytetrafluoreten ofte forkortet PTFE.

Diesel går godt sammen med alle vanlige metaller som normalt brukes til å lage kuleventiler av.
PTFE står bra for diesel over tid. Men PTFE har elendig formstabilitet. Det virker slik at om du deformerer overflaten så går PTFE ikke tilbake til sin opprinnelige fasong.
Så, dersom du lukker ventilen og har et sandkorn eller ståltråd på setet så er det en permanent skade.

Husk også at feks vann i diesel felles ut og legger seg bunn og kan skape korrosjonsproblemer om en velger kuleventil i stål

Link to post

Mja. Det kommer an på hva slags stål. Og hvilket type PTFE. Hvilke dimensjoner er du ute etter, og hvor i systemet skal ventilene plasseres og hvorfor?

 

På Hulda har jeg kuleventiler fra Biltema. Et par av dem har vel vært i systemet i 20+ år. Hvis du titter i 'Byggingen av Hulda...' så er det info der, et eller annet sted, nokså langt tilbake. På side 70, langt nede, er det blant annet avbildet noen ventiler. 

Link to post
Frivakt skrev for 2 timer siden:

Er stål mer utsatt enn messing?

Spørsmålet ditt spenner så vidt om en skal ta med alle eventualiteter så blir det en bok. Gjør det enkelt for deg selv. Om du holder god dieseltankhygiene så vil det være som @Konas båt skriver over:

"Satser på at Biltema sine rustfrie kuleventiler som eg har i båten skal holde leeenge."

 

Men, sørg for at du har ren diesel i løpet på kuleventilen når du lukker den, slik at den ikke ødelegges mekanisk.

Link to post

Unngå installasjon av kuleventilen nede i en loop eller på nederste punkt i et system så begrenser du problemstillingen relatert til skitt i ventilen og skade på PTFE modulen.

 

En mye brukt kuleventil i et utsatt system vil kunne erfare utetthet etter tid selv om mange er i den tro at kuleventiler er "skuddsikre". Ikke noe å tenke på i fritidsbåtsammenheng. I vannførende systemer er kuleventiler utsatte for frostsprengning, særlig i stengt tilstand.

 

Men de er i mange tilfeller overlegne andre typer ventiler i pålitelighet og funksjonalitet. Du kan omtrent bruke hvilken som helst kuleventil du finner til formålet ditt men legg nå gjerne litt i kvalitet og velg f.eks. en messingventil. Fins diverse forniklet dritt i laveste kvalitetsklasse på markedet også.

Link to post
Chiefengineer skrev 22 minutter siden:

Dette er ikke noen stor kostnad som enkelventil til et mindre drivstoffsystem,

Båten har mange ventiler på drivstoffanlegget. En hel tavle for styring av forsyning og retur. Er vel en 10-12 ventiler. Jeg skal bytte alt. Derfor er jeg opptatt av å velge riktig kvalitet, slik at jeg ikke må gjøre dette om igjen etter at par år.

 

Jeg betaler gjerne for å få riktig kvalitet, men jeg gidder ikke bruke mye penger hvis et billigere alternativ er like bra.

Link to post

Hvis du går inn på 'Byggingen av Hulda' side 24, kan du se hvilke ventiler jeg har brukt. De nyeste er fra 2018. Det er ingen grunn til å overdramtisere. Hvis du ikke skal skru dem opp og igjen flere ganger om dagen, holder nesten alt >10 år. På mine Separ filtre skrur jeg på to ventiler en gang i året for at ikke ett filter skal bli stående ubrukt med diesel som går ut på dato.

Link to post

Nei. Er det to tanker med uavhengig bruk, doble filtre der elementer skal kunne skiftes uten motorstans og diesel overføres mellom tanker, så blir det en skog av ventiler. På en del båter er det lagt opp manifolder der ventilene er samlet. På Hulda har jeg satt inn ventiler der de intuitivt hører hjemme. På båter med mer kompakt design er ikke dette praktisk mulig. Personlig ville jeg ikke vært oppfinsom med et design som har fungert tilfredsstillende i årtier. 

Link to post

@Konas båt: Som @Huldasier må det nødvendigvis bli en del ventiler. Har to tanker og tre dieselmotorer (twin+aggregat). Jeg ønsker også å beholde det originale designet med manifolder på forsyning og retur. Men jeg forenkler litt. Har ikke tenkt å gjenopprette direkte kobling mellom tankene. Det sparer to ventiler. Antar også at jeg går tilbake til det originale oppsettet med kun ett grovfilter per motor. Tidligere eiere har ettermontert en dobbel løsning etter at tankene begynte å ruste. Med nye tanker og ettersyn regner jeg med at det holder med ett filter per motor.

Link to post
Frivakt skrev for 10 timer siden:

Tankene må byttes, og da fornyer jeg samtidig 36 år gamle slanger og ventiler.

Ser den,med andre ord heilt nytt diesel system ,eg har tilsvarande jobb på gang men eg har 1 motor så eg håpar å få ut dei gamle uten å ta ut motor,må du ta ut motorer?

Link to post
husky dane 85 skrev 1 time siden:

må du ta ut motorer?

Jeg skal skjære i stykker de gamle tankene og ta dem ut i biter. Setter inn flere mindre tanker som jeg kobler sammen. Å ta ut motorene er uoverkommelig. Det står to digre Ford-er i "kjelleren". 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...