Jump to content

Kuleventiler til diesel - hva kan brukes?

Frivakt

Recommended Posts

Frivakt skrev 1 time siden:

Betyr det at alle ventiler av messing eller rustfritt stål med teflonpakninger kan brukes?

Vil bare sikre at du kjenner til at teflon er et varemerke og ikke et materiale.
Materialet heter Polytetrafluoreten ofte forkortet PTFE.

Diesel går godt sammen med alle vanlige metaller som normalt brukes til å lage kuleventiler av.
PTFE står bra for diesel over tid. Men PTFE har elendig formstabilitet. Det virker slik at om du deformerer overflaten så går PTFE ikke tilbake til sin opprinnelige fasong.
Så, dersom du lukker ventilen og har et sandkorn eller ståltråd på setet så er det en permanent skade.

Husk også at feks vann i diesel felles ut og legger seg bunn og kan skape korrosjonsproblemer om en velger kuleventil i stål

Mja. Det kommer an på hva slags stål. Og hvilket type PTFE. Hvilke dimensjoner er du ute etter, og hvor i systemet skal ventilene plasseres og hvorfor?

På Hulda har jeg kuleventiler fra Biltema. Et par av dem har vel vært i systemet i 20+ år. Hvis du titter i 'Byggingen av Hulda...' så er det info der, et eller annet sted, nokså langt tilbake. På side 70, langt nede, er det blant annet avbildet noen ventiler. 

Frivakt skrev for 2 timer siden:

Er stål mer utsatt enn messing?

Spørsmålet ditt spenner så vidt om en skal ta med alle eventualiteter så blir det en bok. Gjør det enkelt for deg selv. Om du holder god dieseltankhygiene så vil det være som @Konas båt skriver over:

"Satser på at Biltema sine rustfrie kuleventiler som eg har i båten skal holde leeenge."

Men, sørg for at du har ren diesel i løpet på kuleventilen når du lukker den, slik at den ikke ødelegges mekanisk.

Unngå installasjon av kuleventilen nede i en loop eller på nederste punkt i et system så begrenser du problemstillingen relatert til skitt i ventilen og skade på PTFE modulen.

En mye brukt kuleventil i et utsatt system vil kunne erfare utetthet etter tid selv om mange er i den tro at kuleventiler er "skuddsikre". Ikke noe å tenke på i fritidsbåtsammenheng. I vannførende systemer er kuleventiler utsatte for frostsprengning, særlig i stengt tilstand.

Men de er i mange tilfeller overlegne andre typer ventiler i pålitelighet og funksjonalitet. Du kan omtrent bruke hvilken som helst kuleventil du finner til formålet ditt men legg nå gjerne litt i kvalitet og velg f.eks. en messingventil. Fins diverse forniklet dritt i laveste kvalitetsklasse på markedet også.

Chiefengineer skrev 22 minutter siden:

Dette er ikke noen stor kostnad som enkelventil til et mindre drivstoffsystem,

Båten har mange ventiler på drivstoffanlegget. En hel tavle for styring av forsyning og retur. Er vel en 10-12 ventiler. Jeg skal bytte alt. Derfor er jeg opptatt av å velge riktig kvalitet, slik at jeg ikke må gjøre dette om igjen etter at par år.

Jeg betaler gjerne for å få riktig kvalitet, men jeg gidder ikke bruke mye penger hvis et billigere alternativ er like bra.

Hvis du går inn på 'Byggingen av Hulda' side 24, kan du se hvilke ventiler jeg har brukt. De nyeste er fra 2018. Det er ingen grunn til å overdramtisere. Hvis du ikke skal skru dem opp og igjen flere ganger om dagen, holder nesten alt >10 år. På mine Separ filtre skrur jeg på to ventiler en gang i året for at ikke ett filter skal bli stående ubrukt med diesel som går ut på dato.

Nei. Er det to tanker med uavhengig bruk, doble filtre der elementer skal kunne skiftes uten motorstans og diesel overføres mellom tanker, så blir det en skog av ventiler. På en del båter er det lagt opp manifolder der ventilene er samlet. På Hulda har jeg satt inn ventiler der de intuitivt hører hjemme. På båter med mer kompakt design er ikke dette praktisk mulig. Personlig ville jeg ikke vært oppfinsom med et design som har fungert tilfredsstillende i årtier. 

@Konas båt: Som @Huldasier må det nødvendigvis bli en del ventiler. Har to tanker og tre dieselmotorer (twin+aggregat). Jeg ønsker også å beholde det originale designet med manifolder på forsyning og retur. Men jeg forenkler litt. Har ikke tenkt å gjenopprette direkte kobling mellom tankene. Det sparer to ventiler. Antar også at jeg går tilbake til det originale oppsettet med kun ett grovfilter per motor. Tidligere eiere har ettermontert en dobbel løsning etter at tankene begynte å ruste. Med nye tanker og ettersyn regner jeg med at det holder med ett filter per motor.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...