Jump to content

Bygge om Yamaha 90hk 2-takt fra 20" stamme til 15"

Double Weber

Recommended Posts

Først: Takk for at du som en av de få gidder/tar deg bryet med å lage en dugelig trådtittel som gjør at vi kan forstå hva dette handler om :tommel_opp: :tommel_opp: :skål_øl: 

Håper inderlig at mange kan lære av deg...  

Har ikke fasitsvaret på spørsmålet ditt men kanskje du kan bruke min erfaring til noe i din "brainstorming" :glimter:

Hvor kan man kutte stammen?

Av forskjellig grunner har jeg kutttet og saget mange pågengere og IB motorer i fillebiter. Erfaringen fra dette er at stressbelastningen på alle stammer jeg har sett synes så minimal, lavere enn braketten, at jeg ikke ville vært bekymret for å kutte horisontalt "hvor som helst"

Hvordan bør man skjøte stammen etter kutting?
Mange mulige metoder; liming, flense/skru eller sveise. Jeg var med på å lime sammen verdens første serieproduserte bilramme, så jeg hadde ikke nølt med å lime, men jeg vil generelt anbefale deg å sveise. Valg av sveisemetode avhenger av hva du har tilgang på/hva du behersker...  Om en fokuserer på metoder som krever enkelt utstyr, har god utbredelse, er egnet for "gjør-det-selv" så er det TIG og puls MIG som jeg vil anbefale. Som tilsats til Yamaha 2T stammer vil jeg absolutt anbefale AlMg4.5/5 eller AlSi4.5/5  fordi jeg, eller andre jeg samarbeider med, aldri har hatt problemer med disse tilsatsene. Har testet flere stammer i massespektrograf og finner Sink (Zn) i alle, ikke så bra for sveisestyrken, men trolig tilsatt for bedre flyt i formene under støping..

PulsMIG tilfører minst varme, mens TIG er noe bedre på innbrenning..
Et tips er at jo lavere på stammen du skjøter, jo lettere er det å pusse sveisen på innsiden.

Korte inn drivaksel:

Min mening; Den mest teknisk krevende delen av jobben. Har skjøtet noen 2T 70hk aksler ved å kombinere sveis og stressfordeler hylse på utsiden med lang slak kon ut til 0 begge veier og krympet på ved å varme hylsen til 450 graderC.  Er du en dyktig Maskinarbeider / Verktøymaker kan du lage en aksel på rett lengde. Om det finnes aksler på andre motorer som kan brukes aner jeg ikke, men om du finner en er det mye arbeid spart... 
Om du bare sveiser skjøten er min erfaring at det ikke holder lenge. Det kan komme av at jeg ikke har brukt best mulig tilgjengelige sveiseprosedyre.

Husk å korte inn stigerøret, rund kantene på kuttet slik at du ikke kutter opp gummimuffen når du monterer girhuset.

Lykke til :tommel_opp:

Takk for utfyllende svar 😁👍🏻

ang tittel. Jeg var mye på båtplassen i tiden 2009-2013 ish

Husker Ingar var på hele tiden og fjernet tråder med tilsvar at det var feil bruk av tittel 😊

Brent barn skyr ilden 😅

Innkorting av stamme, drivaksel, gir og kjøling har jeg for såvidt forstått og har en plan på. Flere veier å gå her.

Det jeg enda ikke har koll på er brakett, trim/tilt.

Forstår, ved hjelp av Facebook, at noen henter brakett tilt/trim fra andre motorer. Det være seg bla kort stammet 40/50hk 4-takt Yamaha eller Johnson stinger.

Hadde vært artig og møtt på noen norske med hands-on erfaring fra en slik ombygging 😁

Lykkelig Dracoeier ^_^

en kompis av meg kjøpte ny 60hk yamaha kortstamme i 1987 - vet ikke hvor mye forskjell det er på stammen fra 60/70 og til 75/90?? 

.. om man skulle ha lyst til å sjekke ut den veien så blir vel utfordringen å finne en.. neppe solgt alt for mange av de

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

70ces hadde 3.75" girhus ja, lurer på om det kom fra 2syl 60 hesteren?   

Bildet viser uv hus til en 90 talls 60F med 4.25" gir, til høyre uv hus fra en tidlig 80's Yamaha 55A.   Hadde desverre ikke resten av motorene for hånden for å se om de passa om hverandre :fniser:  

image.png.d3ea5616ccb9ef75d03e17b2ca52afa2.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...