Jump to content

Skroggjennomføring, med sil eller ikke ?

blue moon

Recommended Posts

Skal bytte mine, originalt står det åpne gjennomføringer der.

Jeg kjøpte typen med sil, er det noe som tilsier at disse har dårligere gjennomstrømming enn åpne?

Grunnen til jeg spør er fordi jeg så i manualen til aggregatet at her skulle det ikke brukes slike..

Motoren er VP D4 og det er montert sjøvannsfilter også. Tenkte likevel at disse var kjekke, eller? :smiler:

gjn.jpg.4043f0711dc0737c70b1aad67a2109e5.jpg

09 Sealine F37 - VP D4 260

Rent  generelt :Utformingen kompanserer for sil- riller, samt at man får økt mengde / trykk inn under fart da de er skråstilte.

Er jo standard på en drøss med båter.

Standard flat / åpen gjennomføring funker ofte mere som ejektor i litt fart og suger vann ut.. 

Mulig  VP har noe sære / spesielle greier her siden dem ikke vil ha hjennomføring med sil. Tror jeg hadde sjekket med  VP direkte.

Hulda har i 23 år seilt uten sil. Mengden maneter, sjøgress og dritt som har havnet i sjøvannsfilteret er helt borti natta. Limte en 2'' sil på hovedinntaket for to sesonger siden. Antall innsugde maneter =0. Sjøgress redusert med 90 %. Har ikke merket noe på gjennomstrømmingen, dog langsom båt.

Mulig jeg var uklar, det var i manualen til aggregatet det ikke var ønsket med slike (Mase/Yanmar)

Har ikke lest at VP fraråder det.

Så da burde det ikke være noe problem å bruke, åpning til silen, kan vel med fordel vinkles fremover.

09 Sealine F37 - VP D4 260

Det kan nok være der cluet ligger. Et aggregat som ikke kjører skal ikke ha vanntrykk inn. Hvilket det blir med silen vendt fremover og båten går i, la oss si, 15 knop. Om impellerpumpen i aggregatet ikke er helt tett, hvilket den etter noe bruk ikke er, vil det etter hvert komme vann inn i motoren via eksosventilene. På hovedmotoren, som kjører, vil dette ikke være noe problem. For å komme rundt dette, kan du lage en egen skroggjennomføring for aggregatet uten sil og eget sjøvannsfilter. Og hovedmotoren, om farten er stor nok, skal ha silen vendt fremover. Hulda, med max 6 knop for motor, har silen vendt bakover. 

Det ble mye innskutte bisetninger her. 

Jeg kjøpte en båt for noen år siden der det var montert sil i tilegg til vanninntaket på drevet/aggregatet, da blei det problemer når man kjørte i plan og fikk luft under båten og fikk luft i systemet. Måtte stoppe, fylle sjøvanns filteret og impeller huset med vann før man kunne kjøre videre. 

Når sila blei blenda, var problemet løst 

• 2 uker senere...

Det skal vanligvis ikke være retningsstyrt sil på et aggregat, om du får tak i nøytral sil kan du sette en slik på. Du må ikke sette på en sil som bidrar til å trykke vann inn i motoren ved gange.

Motorer som normalt ikke kjører under skrogets framdrift i sjøen, som f.eks. på et aggregat skal generelt ikke ha retningstyrte siler.

For seilbåter kan man finne siler montert motsatt vei. Motorbåter ønsker bidrag til innpress av kjølevann ved framdrift, seilbåter kjører så sakte at bakovervendt sil fungerer fint ved framdrift mens forovervendt sil vil kunne presse uønsket vann inn i motor ved høyere skrogfart som man oppnår ved seiling.

Har aldri hatt sil siden en har filterhus inne i båten.

Fordelen uten sil er at hvis en får Blåskjell eller noe annet i inntaker er det bare å stake det ut.

Filterhus må en ha hvis en ferdes der det er mye sjøgress, da hender det at jeg har rensket det etter 14 dager.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Eller maneter. Tidligere har jeg måttet rense straineren daglig for manetsuppe. Det er ubehagelig. Etter at jeg limte på en sil, har jeg ikke hatt en eneste manet inn i straineren. Og rense kan jeg uansett gjøre om det knipe, i og med at silen er limt fast til skroget. Plastsil kjøpt hos Seatronic. Med et kort kosteskaft kan jeg dunke løs silen, men da blir jeg uten sil frem til neste opptak. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...