jake Startet 2.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 2.Desember.2024 Har en Bravo 2, 18 1/4 x 19 RH Aluminum Propeller men vil bytte til noe som setter ned turtallet. Min Mercruiser 300 4,2l skal gå med maksturtall på 3800 o/min men jeg får 4200 omdr med denne propellen. Ønsker derfor å få på en tyngre propell som setter ned turtallet med ca. 400 o/min. Har også planer om å få inn 320 hk motorstyring som vil gjøre en tyngre propell enda mer påkrevd. Noen som vet hvilken propell jeg trenger for å oppnå denne senkingen av turtall? Sitér dette innlegget Link to post
Helge77 Svart 3.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2024 Du finner kalkulator for sånne beregninger. På mitt alpa one så økte turtall med 200 med å senke stigningen på propell fra 21 til 19. Sitér dette innlegget Link to post
Anders And Svart 3.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2024 Hvis ingen kan gi godt svar her på forumet så er en henvendelse til Winrace propellers et tips. Sitér dette innlegget GH 11 delux, FUN 3, Scand 26, Flem 340 Link to post
jake Svart 3.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2024 Ser at Winnrace sier på sine sider at generelt kan man si at en stigningsøkning på en tomme gir ca.150-200 rev/m lavere turtall. Ser at @Helge77 økte med 200 omdr ved stigningsenking på 2 tommer som jo er litt mindre enn det Winrace estimerer. Andre med praktiske erfaringer her? Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Ikke sikkert at stigningen er den rette veien og gå, kan også være omkretsen på propelle. Da beholder du mere den samme kraften opp i plan, men drar tyngre i fart. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 jake skrev On 3.12.2024 at 20.19: Ser at Winnrace sier på sine sider at generelt kan man si at en stigningsøkning på en tomme gir ca.150-200 rev/m lavere turtall. Ser at @Helge77 økte med 200 omdr ved stigningsenking på 2 tommer som jo er litt mindre enn det Winrace estimerer Det er folk med mye erfaring, men min påstand er at selv Snåsamannen kan ikke lage en tommelfingerregel som gjelder for snekker og hurtiggående båter... Derfor ser du en forskjell på nesten 50% i eksempelet du har fått. Du burde fokusere på andres erfaring med samme båt og drev. Du nevner ikke utveksling med et pip, det er et veldig viktig parameter. Håper du ikke velger å sette propell etter tom båt og 3800omdr. Jo tyngre båten er, jo lavere belastningsprosent ville jeg ha valgt... Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Går vel fint og tune den opp til 320hk men du har vel en 300hk ES motor svart. 320hk motor styringen er til hvit QSD pumpedyse og da må mye bygges om + varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
jake Svart 6.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 bmwmaxi skrev for 4 timer siden: Går vel fint og tune den opp til 320hk men du har vel en 300hk ES motor svart. 320hk motor styringen er til hvit QSD pumpedyse og da må mye bygges om + varmeveksler. Nei den svarte ES motoren med elektronisk fordelerpumpe (ikke common rail) kommer også med 320hk. Kun motorstyringen som er forskjellen fra min 300hk. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.