Jump to content

Kjøpe Nidelv 24, Viksund 27/770/880, hva bør jeg sjekke?

Halso

Recommended Posts

Hei

Tenkte litt på kjøpe meg min første båt.

Men har ikke veldig mye erfaring med båter annet enn passasjer, jeg ser etter noe som kan ta meg fra a til b og ikke koste skjorta mtp drivstoff eller pris.

Kommer hovedsakelig til å bli brukt for fisking kanskje litt dykking og komme meg til jaktplasser der jeg kan ha kajakk stroppet på den.

Bor forøvrig med sletta, så greit den er sjødyktig.

Og turene er fra 1 dag til et par dager tenker jeg.

Kikket litt på Nidelv 24,Viksund 27,Viksund 880 og Viksund 770 Combi. 

Hvilket utstyr bør jeg se etter i de? Og hva bør jeg se etter når jeg besiktiger de? Noen motorer og unngå? Akkurat begynt med båtførerprøven så helt ny, kom gjerne med alle tips dere har.

Hei, og velkommen. Siden jeg har Viksund 27 selv så kan jeg varmt anbefale denne. Dyp kjøl, solid båt som tåler det meste. Det ruller godt, men det føles aldri farlig. 

Nidelv 24 er mer flatbunnet, og ikke like god i dårlig vær som Viksundene. Men den er gjerne litt kjappere med rett motor. 

Hvis du finner noe med nyere motor så er det alltid et pluss, vi snakker båter som er 40-50 år gamle her så om motoren er like gammel så er det nok ikke helt det du vil ha. Du bør ha en nyere, godt vedlikeholdt motor som du kan stole på. Utstyr utover det er ikke like viktig, det er greit med et godt ekkolodd og evt kartplotter men det kan jo også ettermonteres. Elektronikk er jo ferskvare, så om det er 10-15 år gammelt så bør det ikke gi stort av utslag på prisen til båten. Selv om det selvsagt har en bruksverdi. 

Lykke til med jakten da!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg hadde en Nidelv 24 1982 som jeg hadde en Hasle Expedition hav kajakk stroppet på siden. Den passet perfekt på dollbordet der, både bredden på dollbord og krumningen på skroget passet veldig godt. Enkelt å få kajakken opp og ned.

Min Nidelv hadde tepper, så for fiske festet jeg balje på utsiden og dro fisken rett oppi der.

Nidelven ruller i sidesjø og girer i medsjø (pga den store flappsen), men i mot-sjø tåler den ganske stor sjø. Krysset sletta noen turer med den, men vi sjekket værmeldingene først ja.

Nå har jeg Seilbåt. De tåler mye sjø de, og ikke trenger du være redd for motorstopp heller, du har alltid backup. Men måtte ha ny kajakk, for selv om seilbåten er større så måtte jeg ha mindre kajakk, for sidevantene var i veien.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Halso skrev for 6 timer siden:

Hei

Tenkte litt på kjøpe meg min første båt.

Men har ikke veldig mye erfaring med båter annet enn passasjer, jeg ser etter noe som kan ta meg fra a til b og ikke koste skjorta mtp drivstoff eller pris.

Kommer hovedsakelig til å bli brukt for fisking kanskje litt dykking og komme meg til jaktplasser der jeg kan ha kajakk stroppet på den.

Bor forøvrig med sletta, så greit den er sjødyktig.

Og turene er fra 1 dag til et par dager tenker jeg.

Kikket litt på Nidelv 24,Viksund 27,Viksund 880 og Viksund 770 Combi. 

Hvilket utstyr bør jeg se etter i de? Og hva bør jeg se etter når jeg besiktiger de? Noen motorer og unngå? Akkurat begynt med båtførerprøven så helt ny, kom gjerne med alle tips dere har.

Vet ikke om du har størrelsebegrensning, men Viksund 31 Combi får du plass til det meste til både kajakk og fiske, og enda bedre sjøbåt enn de andre.

Tusen takk for alle svar, ja selvlensende dekk er kanskje smart og tenke på. Kom gjerne med forslag til hva dere tenker kunne passet meg. Kan være litt prosjekt om jeg finner den nært og ikke må kjøre den hjem. Makspris er rundt 40-50.000 for meg. Så det nyeste av det nye kan jeg ikke mer enn å drømme om. Størrelse er ikke så farlig om det er litt lenger. Kanskje bare bedre. Har egentlig sett litt på sjark og, men kjedelig og ikke kunne overnatte i den om været skulle slått seg skikkelig vrang.

I den prisklassen finner du nok ikke noe med ny motor, så du får satse på noe som ser greit vedlikeholdt ut. Men selvlensende er et stort pluss når du skal fiske ja. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

For 40-50000 kan du ikke forvente å få en særlig bra og sikker båt!  Da er det meste utslitt og modent for utskiftning og reparasjon. 

Kan ikke si det er særlig fristende å ligge på Sletta med en 40-50år gammel motor som er lunefull. grums på tankene og ellers dårlig teknisk stand på styring/ror og elektrisk anlegg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 41 minutter siden:

Kan ikke si det er særlig fristende å ligge på Sletta med en 40-50år gammel motor som er lunefull. grums på tankene og ellers dårlig teknisk stand på styring/ror og elektrisk anlegg

Nå synes jeg du er noe fordomsfull. Grums på tankene koster ingenting å fjerne, og styring og elektrisk anlegg er enkelt å vedlikeholde og evt oppgradere. Lunefull motor er det verre med, men det trenger ikke ha noe med alder å gjøre. Det gjelder å holde sakene sine i god stand, så de ikke blir lunefulle;-)

12 minutes ago, index said:

Nå synes jeg du er noe fordomsfull. Grums på tankene koster ingenting å fjerne, og styring og elektrisk anlegg er enkelt å vedlikeholde og evt oppgradere. Lunefull motor er det verre med, men det trenger ikke ha noe med alder å gjøre. Det gjelder å holde sakene sine i god stand, så de ikke blir lunefulle;-)

Man kan selfølgelg ha flaks!  når en båt selges til langt under listepris må man nok begregne litt reparasjon og at utstyr har gått ut av tiden!! Det finnes en mengde eksempler på 30-40 år gamle båter som er i utmerket stand, men da er prisleiet gjerne noe høyere.  Vet ikke hvilken tilkomst det er til tanker på disse Vksundbåtene, men har selv hatt tanktrøbbel med båt fra 2002. pga. elendig tilkomst ble dette veldig dyrt.  Når det gjelder elanlegg har jeg sett mye stygt oppgjennom selv fra norskproduserte båter! når dette er kladdet på div ting av hobbyelektrikkere som tror de vet, så kan det bli ganske dårlig.  En perfekt vedlikeholdt Viksund med motor som har fått alle oljeskift, renset kjølere, regelmessig filterbytte, impellerbytte og vanlig ettersyn, hadde jeg ikke vært betenkt nei.. Da ville det vært et varp å kjøpt en til under 100000!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Man må nok påregne noe arbeid i denne prisklassen, skifte endel slanger, gjennomføringer, rens av tanker, sjekk av motor og sørge for at elanlegg er trygt, men det bør ikke koste så mye i kroner. Dette er jo båter med generellt lavt forbruk, så en dagtank med filtrering fra hovedtank etter Hulda metoden vil jo gjøre drivstoffbiten trygg. De eldre Viksund båtene av 27 og 31 har jo rigg/mulighet for rigg for ekstra trygghet. En 27 med 22 eller 30 hk Sabb med kjølesløyfe er jo lei å ta livet av i hvertfall.

Å få ut tanken i en Viksund 27 er ikke enkelt. Motoren må ut først, deretter er det mye vrikking og banning før den endelig er ute. Heldigvis har tanken jur under, så man kan tappe av evt vann og bunnslam den veien. 

Det elektriske er en annen ting, men det er heldigvis ikke så mye av det. Om man sjekker opp det som har med drift å gjøre så er man i det minste trygg på at man kommer seg hjem igjen. 

Min Viksund er 48 år gammel, motoren er 34. Den får det mest nødvendige vedlikehold, men er ikke noe glansbilde. Likevel er den i daglig drift året rundt og skaper sjelden problemer for meg. Om man kan skru selv og prioriterer rett så er ikke gammel båt så veldig avskrekkende. Folk får problemer med nye båter også. 

En avdød sjef av meg hadde Viksund 27 i 1980. Jeg kan bekrefte at båten tåler det meste av hva naturen kan kaste på den. Sikkert skrevet lenger opp, men foruten nevnte slanger etc., må man også ta høyde for bytte av gjennomføringer/tetninger for propell og ror. Man bør absolutt være utsyrt med mer verktøy enn en skeiv skrutrekker og en fastrustet skiftenøkkel. Eller en bankkonto som tåler nokså store sjokk. Motoren til sjefen var en Yanmar. Som ikke gå problemer i løpet avvde fem årene han hadde båten. Men såpass tåler alle andre motorer også.

Jeg burde kanskje nevnt at jeg er vel forberedt på og skru på motoren, den blir mest sannsynlig helt overhalt etter litt bruk når jeg finner ut hva den lider av.

Av motorer jeg har sett for meg er det vel egentlig Saab Volvo Penta og Yanmar.

Alle de er vel mulig og få deler til og blir de behandlet rett er det evighetsmaskiner?

Har også sett på en med Perkins motor, men ikke hørt noe særlig om de. Så ble litt usikker der.

Elektrisk er jeg ikke helt 100% flink på så der må jeg nok få litt hjelp av en elektriker kamerat. Men er delene veldig dyre til disse motorene siden det blir nevnt sjokk for lommeboka? 

Perkins er nok mer evighetsmaskin enn de andre du nevner. Men ingenting varer evig. Og deletilgang er ofte et stort problem på 30-50 år gamle maskiner. Men når det er sagt, så er det jo ikke så ofte du trenger merkespesifikke deler. Så det lar seg ofte ordne likevel. 

Deler kan være alt fra rimelig til latterlig dyrt. En fordel med Perkins er at de brukes mye i landbruksmaskiner, og da kan firma som f.eks Økonomideler skaffe rimelige deler. Det får du ikke til Yanmar og VP f.eks. Sabb fabrikken er forlengst lagt ned, så der er det begrenset hva som finnes av deler. 

Det finnes også mange andre gode merker. Sole, Nanni, Kubota etc er merker jeg ikke ville ha vært redd for å kjøpe. For eksempel. 

Hulda skrev for 1 time siden:

En avdød sjef av meg hadde Viksund 27 i 1980. Jeg kan bekrefte at båten tåler det meste av hva naturen kan kaste på den.

Jeg har hatt min i snart 19 år nå, og kan bekrefte at dette er solide greier. Ikke like solid som Hulda da, men til plastbåt å være er det rimelig kraftige greier. 

Motor er en annen sak, den var dårlig allerede da jeg kjøpte båten. Jeg oppgraderte til en nyere brukt bilmotor, som fortsatt går fint. Den var gått 211.000 km i bil før jeg satte den i båten, og den har vel fått rundt 2000 timer i båten etter det. Så gamle ting kan holde en stund. Om man har flaks samt utfører et greit vedlikehold. 

Hulda skrev 39 minutter siden:

Og hvis du spør @Ask, så er han  henrykt når det gjelder Volvo. Av de nevnte hadde jeg definitivt valgt Perkins.

Dersom eg skulle valgt eit nytt nick i dag hadde det blitt Pentahataren :smiler:

Eg blir uvel berre eg ser grønfargen til Volvo Penta. Dette er ein konsekvens av at eg har hatt Volvo Penta frå 70- og 80-talet....

Gullfisk skrev 25 minutter siden:

Det var vel også en 27 som ble kastet overbord fra lastebåt i storm.

Orkan faktisk. Den ble berget og solgt av forsikringsselskapet til en privatperson i Haugesund. Og jeg regner med at den er i bruk ennå. 

Akterfortøyningen røyk på 25` jeg hadde, den skamferte brygga stygt. Viksund må vel være bygget av glassfiberens svar på panserstål.

Budsjettet er jo lavt for  å få noe med nyere motor, men det dukker sikkert opp noe som er OK etterhvert. Viktig å sjekke deletilgang til motorer som er eldre enn 30 år.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...