Jump to content

Yanmar 2gm20/SD20 svart røyk - feil propelldimensjon?


anderslh

Recommended Posts

Hei! 

 

Jeg har nylig høstkjøpt en 87-modell 31-fots seilbåt som har sin originale Yanmar 2GM20 med SD20 seildrev. På drevet står det en relativt ny Gori G-16.5X11LHS 2-bladet foldepropell, altså 16,5" diameter og 11" stigning.  

 

Båten virker virker generelt å være i veldig god stand alderen tatt i betraktning, men motoren har problemer med å komme over 2500 RPM, og hvis man pusher den "over grensen" reduseres motorkraften og det kommer svart røyk ut av eksosen.  

 

Vi prøvekjørte den kun en kort tur før den gikk i vinteropplag, og vi fikk nok aldri gått motoren ordentlig varm, men på kontrollpanelet er det en håndskrevet lapp som indikerer at man ikke skal gå over 2500 RPM, som er litt rart med tanke på at marsjturtall for denne motoren er 3400 RPM.  

 

Forrige eier fikk tatt motorservice sist vår, hvor den ble gitt godkjentstempel alderen tatt i betraktning. Problemet med røyk i eksosen er nevnt i rapporten, hvor det antydes at årsaken kunne være forbrent olje pga slitte stempelringer. Dette virket litt rart, så vidt jeg har skjønt skal forbrent olje gi blåaktig røyk, så jeg begynte å grave i saken. 

 

Etter litt leting på internett etter "2gm20 black smoke" virker det som at dette problemet vanligvis skyldes ufullstendig forbrenning, enten på grunn av dårlig lufttilførsel, dårlige injektorer eller overbelastning pga feil størrelse på propell eller tilgrodd propell.  

 

Jeg har litt lyst til å finne ut av dette, og begynner med det enkleste: Har vi riktig propell? Gori har en propellkalkulator som sier at riktig propelldimensjon for min båt er 15" x 11" LHS, men jeg har altså en 16,5" x 11".  

 

Er det noen som har peiling på propelldimensjoner som kan mene noe om hvorvidt denne forskjellen i propelldiameter kan gi forbrenningsproblemer? 

Link to post

Motor er nok moderat slitt og dieselpumpe mater på mer enn det som den klarer å forbrenne. Du kan sjekke kompresjon med å dreie motor på svinghjulet. Klarer du å dreie rundt motor og du hører det suser og blåser inni, da er nok kompresjon ikke så bra. Sen innsprøytning / dårlige dyser kan også gi svart røyk, samt tett luftfilter og tett eksos. 

 

En mindre propell vil gjøre at motor oppnår høyere turtall og det vil noe motvirke problemene. 

 

Jeg hadde gjort som forrige eier, sette opp en lapp og leve med dette som det er så lenge motor starter greit. På lang sikt hadde jeg kartlagt tilstand mer og overhalt den / byttet ut motor. Typisk tatt den hjem i garasjen ifb med vinteropplag og bytte av drevbelg om du har det. 

 

Her er chatGPT sitt svar, serlig dette med propellstørrelse:

 

Det du beskriver er et klassisk problem som kan skyldes en kombinasjon av faktorer, og propellen kan definitivt spille en rolle. La oss se nærmere på dimensjonene og hvordan dette påvirker motorens ytelse:

Propellens betydning

  1. Diameteren: En større diameter på propellen krever mer kraft fra motoren for å rotere. Hvis propellen er for stor, kan motoren slite med å oppnå sitt optimale turtall. For din Yanmar 2GM20, som er oppgitt å ha en maksimal effekt ved ca. 3600 RPM og marsjturtall på ca. 3400 RPM, kan en for stor propell være en tydelig årsak til overbelastning.

  2. Stigningen: Stigningen (pitch) på 11" er i henhold til Goris anbefaling, så den delen virker korrekt. Men den større diameteren (16,5" vs. anbefalt 15") øker motstanden i vannet betraktelig, noe som kan føre til problemer med å oppnå riktig motorturtall.

Tegn på overbelastning

  • Svart røyk: Svart røyk er typisk forårsaket av ufullstendig forbrenning på grunn av for mye drivstoff i forhold til tilgjengelig luft. Dette kan skje når motoren jobber for hardt og ikke klarer å opprettholde riktig forbrenning.
  • Lavt turtall: Motoren klarer ikke å oppnå sitt optimale turtall fordi den belastes for mye av propellen.
  • Tidligere eiers "advarsel": Lappen om å holde motoren under 2500 RPM tyder på at dette har vært et kjent problem i lengre tid, sannsynligvis relatert til overbelastning.

Hva du kan gjøre

  1. Bekreft propellens spesifikasjoner: Mål propellen og bekreft at den faktisk er 16,5" i diameter. Hvis dette stemmer, kan du vurdere å bytte til en mindre propell, som Gori-kalkulatoren foreslår (15" x 11").

  2. Inspiser motorens lufttilførsel og eksos:

    • Luftfilter: Sjekk at luftfilteret ikke er tett. Et skittent filter begrenser lufttilførselen.
    • Eksossystem: Kontroller at det ikke er blokkeringer i eksossystemet som kan hindre motoren i å kvitte seg med avgassene.
  3. Sjekk injektorene: Dårlige eller feilkalibrerte injektorer kan føre til ufullstendig forbrenning. Få dem testet og renset om nødvendig. 

  4. Tilstand på motoren: Selv om motoren fikk "godkjentstempel", kan det være lurt å ta en kompresjonstest for å sjekke tilstanden på stempelringer og ventiler. Slitte stempelringer kan gi redusert ytelse, selv om dette vanligvis gir blåaktig røyk (forbrent olje).

  5. Tilgrodd propell: Hvis båten har stått stille i vannet lenge før vinteropplag, kan propellen ha groe som øker motstanden. Sørg for at propellen er ren før videre testing.

Konklusjon

Forskjellen i propelldiameter (16,5" vs. anbefalt 15") er sannsynligvis en hovedfaktor for problemene du opplever. En propell med riktig størrelse vil redusere belastningen på motoren, øke turtallet og sannsynligvis eliminere den svarte røyken. Det er en enkel og relativt rimelig justering å starte med før du går videre til mer omfattende undersøkelser.

Link to post

På generelt grunnlag så vil for stor propell gi svart røyk. Nå kom Luske_Ludvig meg i forkjøpet to ganger. 

Når en 'mekaniker' antyder svart røyk grunnet slitte stempelringer, burde han ha krav på å få refundert skolepengene. 

Marsjfart på denne motoren er ikke 3400 rpm, jeg vil heller anta 2800- til 3000 rpm. Propellen din er for stor.

En sak med disse motorene er at eksosbendet ruster igjen, noe du bør sjekke tilstanden på. 

Link to post
Hulda skrev 3 minutter siden:

Når en 'mekaniker' antyder svart røyk grunnet slitte stempelringer, burde han ha krav på å få refundert skolepengene. 

Marsjfart på denne motoren er ikke 3400 rpm, jeg vil heller anta 2800- til 3000 rpm. Propellen din er for stor.

En sak med disse motorene er at eksosbendet ruster igjen, noe du bør sjekke tilstanden på. 

 

Eksosbend har jeg også fått med meg som mulig feilkilde, skal sjekke den til våren. Er sjekk og evt bytte av eksosbend en grei jobb å gjøre selv hvis man er relativt praktisk anlagt?

 

Sitat fra servicerapport under. Det han skriver gir tilsynelatende mening, helt til man tar med i betraktningen at røyken som kommer er kullsvart. Men selvfølgelig kan det være begge deler. 

Sitat

Motor var noe treg på start, men kom seg etter litt varmkjøring. Det er normalt for eldre motorer. Under høy
belastning kommer det noe olje-damp ut med eksos og den virker til å miste litt kraft. Det kan tyde på at
stempelringene er slitt(disse sitter rundt stemplene og holder på kompresjonen og olja. Det er vanlig at disse blir slitt
med årene. Symptomer er dårligere start og svak ytelse under press. Får inntrykk av at diesel-dysene er sotet, da det
også kommer noe diesel-spill ut med eksos under høyere belastning. Dette kan utbedres med å skifte dysespisser og er
vanlig å gjøre etter 1000 timer kjørt. Du vil uansett ikke få en veldig merkbar bedre ytelse, men det er ofte slik at
motor går noe mer stabilt da forbrenningen blir bedre.

Link to post

Problemet er hvor vanskelig det er å fjerne det fra manifolden om skruene er rustet fast. Ellers grei skuring. Da disse motorene var nye, var de ekstremt lettstrartet. Grunner for tungstart er gjerne forbundet meg dieseldyser og slitasje (ventiler, stempelringer osv). Hvilket gir oljedamp, blå røyk ut av eksosen. Disse motorene må være mer enn 30 år gamle. Jeg hadde en båt med slik motor (eller hakket mindre) i siste halvdel av 80-tallet. 

 

Link to post

Hei. 

 

Eg har to slike motorar, men dei er nyare.

Kjem det sotpartiklar ut med eksosen. 

Sjekk lufttilførsla. Ta av luftfilteret pg sjekk om "skumplasten" er gått i heil eller delvis oppløysing. I så fall er bør du pirka ut restane. Det hjalp på ein av mine motorar. 

 

Båten har toblada foldepropellar. Eg marsjar med 2500 til 2 500 rpm. Høgare turtal går fint.

 

Sjekk òg om du får opp turtalet når motoren står i fri.

 

Å skifta bend er enkelt, om du får opp boltane....

 

Sjekk og om holet innanfor bendet har koksavleiringar. I så fall bør avleiringane bort. Eg stappa inn ei filla, meisla forsiktig bort avleiringar, og stvsugde godt etterpå. 

 

Lykke til.

Link to post

Høres ut som du har for stor propell som andre sier. Om motoren ellers er i ok stand.
Se om du finner momentkurven på motoren din, mulig den oppnår fullt moment lenger før max turtall. 

Min vetus M3.28 har 3600 som max turtall men fullt moment (60.2nm) er oppnådd allerede på 2500rpm, så er ingen problem marsje på 2500-3000rpm uten at motoren jobber for tungt. 28 fot seilbåt, 2 bladers 15x9 vp propell. 

 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post

Hvis motoren får full belastning ved 2400 rpm, så vil den i følge databladet yte ca. 12 hk (flat dreiemomentkurve gir lineært økende effekt, så det stemmer bra). Hvis det er nok med 12 hk, så er det vel greit som det er. Du kan gjerne stille ned litt på maks-skruen, så du slipper å passe på å ikke dra spaken for langt.

 

Du kan også få en beregning fra Gori: https://gori-propeller.com/calculate

Link to post

Det kan være at tidligere eier har gjort et bevisst valg for å marsje på lavere turtall. Om båten oppnår marsjfart på 2400 rpm i stedet for 3000 så har det mye å si for støynivået ombord. Så kan du si at motoren har nok best av å ha såpass lett propell at maxturtall kan oppnåes, men det har neppe svært mye å si slitasjemessig på en slik motor. Så det er litt pluss og minus uansett løsning egentlig. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
index skrev On 5.12.2024 at 9.28:

Det kan være at tidligere eier har gjort et bevisst valg for å marsje på lavere turtall. Om båten oppnår marsjfart på 2400 rpm i stedet for 3000 så har det mye å si for støynivået ombord. Så kan du si at motoren har nok best av å ha såpass lett propell at maxturtall kan oppnåes, men det har neppe svært mye å si slitasjemessig på en slik motor. Så det er litt pluss og minus uansett løsning egentlig. 

 

Takk, det var faktisk et poeng jeg ikke hadde tenkt på!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...