Jump to content

Hva får dere tiden til å gå med i denne grufulle vintertiden?

Lars H.

Recommended Posts

Bortsett fra å utføre jobber som fruen gir beskjed om, hva annet? Jeg er ingen lesehest, men litt båtrelatert lesestoff hjelper på i denne mørke, fæle, og kalde tiden.

bohuslan_bok.jpg.79b1790d55afc08dc502d11fdf6874f0.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå som båt og motorsykkel er parkert for en stund, har jeg brukt kvelder til å ta opp igjen en hobby som har ligget litt nede en stund,

Astrofotografering.

Jeg har overhalt og smurt opp min motoriserte ekvatorial montering og skaffet meg en liten pc som skal monteres ute ved teleskopene.

Denne skal jeg styre remote på min pc inne. Varmere der på denne tiden. Nå har alt kommet opp å gå og virker fint, så nå ventes det bare på klarvær.

Her er et eksemplar fra tidligere tider.

AVvXsEgprJdT8yRNxDIULga_Pnhl5_OxjeOHFA9x

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Det er ikke tiden som er grufull, det er kombinasjonen av tid og sted - er det noe vits i å oppholde seg på nordlige breddegrader når novembermørket setter inn?  Det ble en Oslotur på meg i månedsskiftet oktober/november, og det blir en ny om en ukes tid - men det tok ikke lange tiden før energien var som sugd ut av meg, det er ikke sunt med så mye mørke.  Og enda er jeg vokst opp i Tromsø, fatter ikke hvordan jeg klarte det.  Men det hjelper på når sneen kommer, da blir det litt lysere ute.  Bortsett fra når man er på steder med såpass mye biltrafikk og veisalting at sneen blir svart med en gang den treffer bakken.