Jump to content

Hva får dere tiden til å gå med i denne grufulle vintertiden?

Lars H.

Recommended Posts

Bortsett fra å utføre jobber som fruen gir beskjed om, hva annet? Jeg er ingen lesehest, men litt båtrelatert lesestoff hjelper på i denne mørke, fæle, og kalde tiden.

bohuslan_bok.jpg.79b1790d55afc08dc502d11fdf6874f0.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå som båt og motorsykkel er parkert for en stund, har jeg brukt kvelder til å ta opp igjen en hobby som har ligget litt nede en stund,

Astrofotografering.

Jeg har overhalt og smurt opp min motoriserte ekvatorial montering og skaffet meg en liten pc som skal monteres ute ved teleskopene.

Denne skal jeg styre remote på min pc inne. Varmere der på denne tiden. Nå har alt kommet opp å gå og virker fint, så nå ventes det bare på klarvær.

Her er et eksemplar fra tidligere tider.

AVvXsEgprJdT8yRNxDIULga_Pnhl5_OxjeOHFA9x

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Det er ikke tiden som er grufull, det er kombinasjonen av tid og sted - er det noe vits i å oppholde seg på nordlige breddegrader når novembermørket setter inn?  Det ble en Oslotur på meg i månedsskiftet oktober/november, og det blir en ny om en ukes tid - men det tok ikke lange tiden før energien var som sugd ut av meg, det er ikke sunt med så mye mørke.  Og enda er jeg vokst opp i Tromsø, fatter ikke hvordan jeg klarte det.  Men det hjelper på når sneen kommer, da blir det litt lysere ute.  Bortsett fra når man er på steder med såpass mye biltrafikk og veisalting at sneen blir svart med en gang den treffer bakken.

Forøvrig har jeg alltid ment at båten er det beste stedet å være når man allikevel oppholder seg på nordlige breddegrader og det er november eller desember. :-)  Klar stjernehimmel uten lysforurensing, bølgeskvulp er like avslappende enten det er sommer eller vinter, og man slipper å tenke på ting som refleksvest.

Mye vedlikehold og jobbing ved datamasinen, samt litt bading og turgåing i det siste.  I underkant av 400 nautiske mil seilt siden 1. november.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Velger å tolke spørsmålet ditt @Lars H. som at du gleder seg til sommeren og ønsker å høre hva slags båtrelaterte ting andre holder på med.

Jeg har bestilt en "NMEA 2000 Wi-Fi Gateway YDWG-02" for å kunne se båt-dataene overalt fra, to dusj-batterier som skal monteres på hver hekk utendørs til hhv. fersk- og saltvannsvasking, og to eksosbender og en peilepinne som blir en del av et større motoroverhalingsprosjekt.

Ikke-båtrelatert er det jo alltid tusen andre ting å fikse og drive med, i hvert fall for oss midt i livet med jobb, familie, gammelt hus og hage, hytte, bil med vedlikeholdsbehov, musikkinstrumenter som skal brukes og fikses på, ski og skøyter, sykkel med piggdekk, surfbrett med vinterdrakt osv.
Naturlig at det blir mindre av slikt etterhvert som man blir eldre, men hvis man virkelig opplever halve året som grufult, så er det på tide å gjøre noen forandringer i livet ;)

Jeg er ute minst én gang i uka og trekker havteiner og/eller krepseteiner. Og til helga skal jeg legge ut moringen som blir avslutningen på flere års tenkning og forberedelser som ble brått snudd helt på hodet i fjor høst da nabohytta ble solgt og det ble lagt større brygge med en ekstra båtplass der jeg skulle hatt et anker... Men jeg fikk koble meg til den ene store moringen hans, så da hjelper det.

Her går det i jobb, taxi-kjøring av unger på aktiviteter,  bygge ny vedbod og bygge om utedelen av snekkerbod til koselig hagestue til vennebesøk "ute".

Planlegger et inngrep i girkassa i båten, ellers ligger den under presenning i hagen.

Lurer stadig på hvorfor en bor her, og er motivert for ny sommer.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Her går det i forberedelser før jeg etter planen reiser 14 mars på ett års tur med min Sandvik 28 ac. Planen er å tøffe fra Kristiansand og opp til Tønsberg, krysse over å ta hele svenskekysten og ned Danmark også videre gjennom Kiel kanalen. gjennom Nederland og Belgia. Alt dette i et forrykende tempo, blir ikke kalt 5 knops ekspressen for ingenting... så kvelden går på å plotte ruter og finne spennende plasser å oppleve. Kom gjerne med tips om plasser jeg bør besøke langs ruta..  

Tross alt har det vært en fantastisk vinter så langt her på Østlandet. Mildt og lite snø. Men en god del vind. Jeg har pakket inn hagemøblene tre ganger allerede :ler:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

dennrick skrev 20 minutter siden:

Tross alt har det vært en fantastisk vinter så langt her på Østlandet. Mildt og lite snø. Men en god del vind. Jeg har pakket inn hagemøblene tre ganger allerede :ler:

Ja i ettermiddag har det vel kommet 5cm snø her sør i Kristiansand, men nå regner det ute , så i morgen er det vekk igjen.... :ja:

Ask skrev 11 minutter siden:

Dette har me vore gjennom før Lars H.

Når du sjølv vel å ta båten på land halve året er det ikkje synd på deg om du får båtabstinens. 

Der var du igjen, - ja.

For all del, det var ikke meningen med tråden at du eller andre skal synes synd på meg. Men jeg må få lov til å mene at vinteren er en fæl tid. Det har jeg alltid ment, også før jeg fikk meg båt. Det positive så langt i vinter er at snøen ikke har kommet, og sprengkulden har holdt seg borte. De første årene jeg bodde her på Østlandet var det stadig ned under ÷30C her på Skjetten! Slike temperaturer liker ikke den 81-årige kroppen min. Jeg satser på global oppvarming og holder liv i bensinbilen min og dieselmotoren i båten i de 7 månedene om sommeren. Imorgen tror jeg jeg skal ta meg en tur ut i snekkerboden og pusse litt teak til båten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Her er det kaldt og masse snø, frister veldig lite å dra ut på sjøen! Bare å mimre om sommer sol og sjø, og kansje se litt i kart og planlegge nye turer!

IMG_8244.jpeg

IMG_8239.jpeg

IMG_8053.jpeg

IMG_8042.jpeg

IMG_7961.jpeg

IMG_7956.jpeg

IMG_7929.jpeg

IMG_7969.jpeg

IMG_7973.jpeg

IMG_8035.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Planen etter 3 uker på Kanariøyene var å demontere propeller på baug og hekkthruster,samt fjærne skjell i tunnellene. Men er ikke kommet så langt, fryser på hendene !

Det er ikke mye å stelle med i vår Saga 315.  Gidder ikke se på båtannonser. Bytte av båt er utenkelig. Kunne selvsagt ønsket meg en Saga 38, men i trange gjestehavner er 315 enklere å ha med å gjøre. Eller?

Det beste er vel å dra til Kanariøyene.20241123_074020.jpg.da75b51c70f3f92606fddc6a8bedfdfd.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...