Jump to content

Hva får dere tiden til å gå med i denne grufulle vintertiden?

Lars H.

Recommended Posts

Mammut1 skrev 21 minutter siden:

Var lei av å aldri finne fjernkontrollen…

IMG_0089.jpeg.bad3cf0308e75fd52ad61a202d4dba9b.jpeg

IMG_0090.jpeg.c54eaf9c017a4be4f137537d52ef3894.jpeg

Måtte den som har bestemt at alle brunevarer skal være svarte bli råka av ein serie mystiske sjukdomar. 

Men greitt med gjenbruk da..

Knall!!!:fniser::fniser:

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Hulda skrev On 4.12.2024 at 15.00:

Jeg ser mye på YouTube. 

Gremmer meg over alt jeg burde gjort.

Som jeg ikke får ræva i gir til å gjøre.

Går tur og løfter jern.

Kjenner meg godt igjen der. Tiltakslysten har nok avtatt litt med årene. Men heldigvis har jeg en kone som vet å sette meg i arbeid og tar meg med på tur. Og så har jeg en sønn som minner meg på at det er tid for å løfte jern . . . 

Men snart går turen til Thailand for overvintring. Og der har jeg heldigvis også snekkerbod og mye arbeid som venter . . 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

For meg er det omtrent samme svar som i fjor: Jeg drar ut med båten for å fiske med ruser, teiner og stang. I tillegg har jeg nå fått meg en Scotty dyprigg som skal kobles strøm til og testes i morgen, hvis det ikke er det regnværet som er i dag, med håp om å få lange og sei etter hvert. Båten ligger ute hele året, og etter at vi i mai gikk over til bunnstoffet Hempel Silic One er det mindre groe på den enn jeg har sett noen gang før.

Så blir det nok litt programmering og tukling med styring  og nye funksjoner til båten, en del hjemmeautomasjon, litt film og serier i hjemmekinoen, og dessverre en del oversetterjobbing. Og så gleder jeg meg til å pensjonere meg om to og et halvt år så jeg kan gjøre alt dette unntatt jobbingen! :fniser:

Hulda skrev 49 minutter siden:

Ja. Jeg har slike fysiske plager om vinteren at jeg burde fått seks måneder i syden på blå resept. 

Det går kanskje an å reise uten å ha det på blå resept også. Det gjør jeg. 

Økonomisk går det ganske bra rundt også, da alt stort sett er mye billigere i Thailand.

Det som koster en del ekstra er reise-sykeforsikringen i min alder . . 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

NilsPils skrev 1 time siden:

Det går kanskje an å reise uten å ha det på blå resept også. Det gjør jeg. 

Økonomisk går det ganske bra rundt også, da alt stort sett er mye billigere i Thailand.

Det som koster en del ekstra er reise-sykeforsikringen i min alder . . 

Spørs hvilke fristelser en faller for der nede hehe

PS: Har bodd i Thailand i flere år, så vet hvor både dyrt å billig det kan være:fniser:

Chilli Solbris skrev 2 minutter siden:

Skikkelig kult bilde @Trawler 42!

Vel, jeg bruker jo båten året rundt. Så bare isen og snøen ikke blir for galt i vinter kan jeg jo bruke den også!😁😁

Takk for det Chilli.

Blir nok ikke isfritt her denne vinteren heller, så like grait å ha den på land for min del.

Hui 900 FB m/Kad43 kompressor + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Först så får jeg jo uttrykke en solid misunnelse til de som har båten ute hele året

Eneste fordel er at etter båtsesongen er det tid for båtprosjekter.

Om det ikke er noe som må gjöres, så finner man på altids på noe.

- Lakke gulvet på akterdekket, etter att natene ble klisset pga av bruk av ovatrololje

- Bytte patron på en av redningsvestene.

- Bytte victron skillerele med ett som har 3 separate utganger

- Montere Gobius C Septikmåler. Bygge om det gamle Gobius panelet slik at det passer sammen med ny giver.

- Montere ultrasonisk vindsensor (Ingen bevegelige deler)

- Lage uttak for inverter

- Montere rele for nödström fra thruster til startbatteri om det skulle gå tomt 

- Montere rele for nödström fra Lithium til Thrusterbatteri om det skulle gå tomt 

- Bytte en höyttaler på akterdekk som sprakk i sommer, under ett party

- Redigere båtvideoer som gis bort i julepresanger

Forhåpentligvis får jeg alt klart för påske

Fram til Jul er jeg veldig opptatt med hjortejakt og slakting. Frysen skal fylles med deilige biffer som skal på grillen ti sommeren.

Så kommer Januar og Februar. Trist tid. Men litt småplukk på båten er det jo alltid.... samt leite etter en god tur til hellas i Mai.

Mars er det jo tid for å få båten utpå og prøve å få seg en torsk eller to.

Driver med musikk og spiller gitar i band og forskjellige andre sammenhenger! Ikke noe fritidsproblem. Ellers blir det ofte planlegging for vedlikehold på båt og motor, samt se på bilder fra forrige sessonger. Synes det er morro med navigasjon og planlegger stadig nye ruter og tokt!😀 

IMG_9353.jpeg

IMG_9275.jpeg

IMG_9274.jpeg

IMG_9269.jpeg

IMG_8244.jpeg

IMG_8048.jpeg

IMG_8043.jpeg

IMG_8038.jpeg

IMG_7974.jpeg

IMG_7971.jpeg

IMG_7967.jpeg

IMG_7961.jpeg

IMG_7956.jpeg

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

November er en av de værste månedene i Norge etter mitt skjønn.  Det er en slags tid som hverken kan karakteriseres som "høst" (høsten er jo tiden hvor man høster - men i november er tiden for matauk stort sett over) eller "vinter" (vinteren ser jeg på som noe som er hvitt og frossent).  I november er det stort sett mørkt, vått og trasig, tidvis minusgrader, men ingen stabil frost, i allefall ikke i kystnære strøk.  Den mørke sesongen blir mer levelig så snart landskapet blir dekket av hvitt - og for oss som liker å stå på skøyter og ski er jo vinteren fantastisk når det først fryser skikkelig til og/eller blir nok snø til at man kan gå på ski.  Det omtrent eneste som kan gjøres for å holde humøret oppe i november er å ta seg en seiltur ... eller alternativt å dra langt vekk.

Jeg befinner meg for øyeblikket på land ved Svartehavet, Varna, Bulgaria - kom nettopp tilbake etter en måned i Norge.  Jeg var forbauset over at jeg ikke hadde fått naboer her siden jeg forlot Bulgaria.  Hele oktober og begynnelsen av november er visst fortsatt båtsesong her.

Kontrasten til klimaet i Middelhavet (som ikke er så langt unna, tross alt) er stor.  På Middelhavskysten så er "vinteren" grønn og vekstsesong, mens sommeren er for tørr for at plantelivet kan trives noe særlig.  På Svartehavskysten så faller løvet av trærne på høsten, og det er sommeren som er vekstsesong.

Været nå i november her er ganske lite sommerlig - mye regn, mye lave temperaturer, sola kommer relativt sent opp og går relativt tidlig ned - men selvfølgelig ikke på langt nær like ille som i Nord-Norge!  I går var det 20C, badetemperaturene var sikkert ikke så ille (men jeg hadde ikke tatt håndkle med meg).  Det var masse båter ute på sjøen.  Jeg kunne bare stå å misunne dem .... menja, det var fint å komme seg på landtur og litt opp i høyden, kunne stå ovenfor og se ned på båtfolket i stedet for å være ute til sjøs og måtte se opp til landfolket!

IMG_20251109_142211.jpg.5b43cb33fb963078f107b31094d2199b.jpg

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Flotte bilder i denne tråden, folkens! :tommel_opp: Jeg syntes jeg kunne legge til et fra Nordfjorden, med Mad Max. Nå går jeg snart ned for å koble til dypriggen, bytte hovedbryter (som har vært ødelagt i snart et år og egentlig bare er nødløsningen, for jeg styrer strømmen fra mobilen med Pi-er og ESP32-er) og gjøre litt annet småtteri. Det er sånn jeg liker at november er!

image.jpeg.6fe8debc52252e9daa6cf856775edfe1.jpeg

Hva jeg skal gjøre i vinter...

image.png.d97b01a8cdb070bfcc33e93421ca9f15.png

Jeg har gjort denne jobben før og lovet på tro og ære at dette skulle jeg aldri gjøre igjen. Men sandblåsefirmaene svarer ikke på epost og tar ikke telefonen, så da er det bare å rulle opp ermene.

Regner med at jeg skal bruke omtrent 80 timer på jobben. Med reisevei har jeg nok å gjøre gjennom hele vinteren :gråter:

tobixen skrev for 5 timer siden:

November er en av de værste månedene i Norge etter mitt skjønn.  Det er en slags tid som hverken kan karakteriseres som "høst" (høsten er jo tiden hvor man høster - men i november er tiden for matauk stort sett over) eller "vinter" (vinteren ser jeg på som noe som er hvitt og frossent).  I november er det stort sett mørkt, vått og trasig, tidvis minusgrader, men ingen stabil frost, i allefall ikke i kystnære strøk.  Den mørke sesongen blir mer levelig så snart landskapet blir dekket av hvitt

Må si meg veldig enig her.   Men erfaringsmessig så er det alltid temmelig travelt på jobb denne tida, samt noen sosiale happenings, så jeg rekker ikke å begynne å deppe :ler:

Jeg flytta fra et sted med veldig typisk kystklima, ble lei av månedsvis med sludd, slaps, speilholke osv og flyttet til et sted med mer stabil vinter.    Så her er vinteren en tid man ser fram til , her brukes vinteren aktivt.    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

tobixen skrev for 6 timer siden:

November er en av de værste månedene i Norge etter mitt skjønn.  Det er en slags tid som hverken kan karakteriseres som "høst" (høsten er jo tiden hvor man høster - men i november er tiden for matauk stort sett over) eller "vinter" (vinteren ser jeg på som noe som er hvitt og frossent).  I november er det stort sett mørkt, vått og trasig, tidvis minusgrader, men ingen stabil frost

Helt enig!

tobixen skrev for 6 timer siden:

Den mørke sesongen blir mer levelig så snart landskapet blir dekket av hvitt

Og det er enda værre! :frustrert: Da stenger jo naturen ned som om man skulle flyttet inn i en fryseboks.

Og på toppen av det hele med november, er det at jeg da bli ennå et år eldre! Om 14 dagers tid blir jeg 82 år. Har jeg 2 år, 5 år, 10 år eller hva igjen med sommer og båtliv før gamlehjemmet? Det er lett å tenke slik i november. Men nå skal jeg fand . . meg ta meg et godt glass rødt!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

-morten- skrev for 7 timer siden:

Driver med musikk og spiller gitar i band og forskjellige andre sammenhenger! Ikke noe fritidsproblem. Ellers blir det ofte planlegging for vedlikehold på båt og motor, samt se på bilder fra forrige sessonger. Synes det er morro med navigasjon og planlegger stadig nye ruter og tokt!😀 

IMG_9353.jpeg

IMG_9275.jpeg

IMG_9274.jpeg

IMG_9269.jpeg

IMG_8244.jpeg

IMG_8048.jpeg

IMG_8043.jpeg

IMG_8038.jpeg

IMG_7974.jpeg

IMG_7971.jpeg

IMG_7967.jpeg

IMG_7961.jpeg

IMG_7956.jpeg

Fin båt! Hvordan er denne å overnatte i for to voksne? Og, har den eget toalettrom?

Alle som mener november er den værste måneden har bare fortrengt februar. :nei:

Potte mørkt, det fine snøfallet som kom i desember er nå eksosgrått og ihjelsaltet. Alt er møkkete og kaldt. Solen er bare en blek lampe på himmelen.

Isen ligger som panser på fortauene og nyttårsforsettene har allerede rukket å gå en tur ut av teltet for å dø.

November er starten på noe som kan bli skikkelig fint. Februar er bare venting etter lys i enden av tunellen (bokstavelig talt). 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...