Lazyjack Startet 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 4.Desember.2024 Er det noen som har erfaring med oppvarming av varmtvannsbereder med en såpass liten motor? Tenker å montere en 20 liter bereder. Motoren går ganske hardt når den går så jeg vil tro at den avgir en del varme. Teoretisk bør den vel avgi rundt 6 kW varme totalt men en god del går vel ut i eksosen Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Jeg har også 20 l tank som varmes opp med en 29 hk Volvo Penta. Motoren skal gi 29 hk ved 3200 rpm. Jeg kjører den med 2000 rpm. Vannet er ganske varmt i løpet av 20 min. Jeg tror ikke du får noen problemer. Motoren din er vel ferskvannskjølt. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 4.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Ferskvannskjølt selvsagt, ja ? Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Hadde ein Yanmar 2GM20F. Denne var kobla mot VVB og defroster. Berederen var ikkje større enn ca 15 liter. Defrostaren ca 1,5 - 2 kw. Dette fungerte heilt fint. Motoren må sjølvsagt ha litt turtall. På tomgang er det ikkje så mykje å hente. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 4.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Desember.2024 Lazyjack skrev for 2 timer siden: Er det noen som har erfaring med oppvarming av varmtvannsbereder med en såpass liten motor? Tenker å montere en 20 liter bereder. Motoren går ganske hardt når den går så jeg vil tro at den avgir en del varme. Teoretisk bør den vel avgi rundt 6 kW varme totalt men en god del går vel ut i eksosen Hei. Det har gått heilt fint på vår Yanmar 2GM20F i 20 år.. Varmtvasstanken er ca. 20 liter. Defrostar i same sløyfa, men etter varmtvasstanken. Når vatnet i tanken er varmt fungerer tanken som ein termos, og det blir varme til defrostaren. Eg er viss på at motoren kunne varmt opp vatnet i ein mykje større tank, men det hadde sjølvsagt tatt lengre tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.