Jump to content

Stenging av 2G-nettet utsettes i to år til 2027

Brigg

Recommended Posts

https://www.nrk.no/nyheter/telenor-utsetter-slukking-av-2g-nettet-med-to-ar-1.17156640

Stenging av 2G-nettet for mobiltelefoni utsettes til 2027. I artikkelen er bare Telenor nevnt, kan man anta at Netkom gjør det samme?

Dette er godt nytt for alle som har utstyr som kommuniserer via 2G, feks ulike typer alarmer. Jeg har inntrykk av at når lille Norge skal være først ute med slike tiltak et tilbudet av alternative løsninger begrenset fordi å stenge dette nettet ikke er noe tema i de delene av verden folk flest bor. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ttopp skrev On 11.12.2024 at 10.22:

Synd hadde håpet det gikk som planlagt slik at frekvensene ble til en del av 5g nette da ville 5g få bedre rekkevidde for oss ute på bygda og til skogs og vann

Er det mangel på frekvenser som eventuelt gjør at det er dårlig 5G-tilbud ute i perifrien? Er det ikke heller for få basestasjoner?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev for 1 time siden:

r det mangel på frekvenser som eventuelt gjør at det er dårlig 5G-tilbud ute i perifrien? Er det ikke heller for få basestasjoner?

GSM (2G) sender ca 30 km. 5G sender ca 6 km. Så kan du si at ‘da får de sette opp tettere med basestasjoner da’.  Men det er ikke alltid lurt / tillatt / økonomisk osv i ‘periferien’. Hvis du vil ha signal inne i en nasjonalpark f.eks. eller 20 km fra land. 
Starlink endrer jo hele dette bildet.

Brigg skrev for 5 timer siden:

Er det mangel på frekvenser som eventuelt gjør at det er dårlig 5G-tilbud ute i perifrien? Er det ikke heller for få basestasjoner?

Ja for at vi skal få rask hastighet også lengere unna basestasjone i periferien vil det hjelpe at disse frekvense blir brukt i 5g nette, ved hjelp av ny teknologi som dermed sørger for at vi får raskere dag og rekkevidde. Noe som også gangner Odd ute til sjøs langs holmer og skjær.

5 hours ago, Code0 said:

GSM (2G) sender ca 30 km. 5G sender ca 6 km.

Skyldes det teknologien (2G vs 5G), eller skyldes det frekvensene som er i bruk?

Gamle NMT (1G) hadde jo svært god dekning på 450 MHz.  Her har jeg forstått det slik at det var frekvensen i seg selv som førte til god dekning, slik at ICE senere kunne tilby god dekning med 4G over 450 MHz.

Jeg får tidvis fungerende Internett over 4G (over standardfrekvenser) hele tyve nautiske mil fra land.  Jeg anser sannsynligheten for at det fungerer når jeg er ti nautiske mil fra "sivilisert land" som omtrent 100% - så det er ikke nødvendigvis slik at rekkevidden minsker ved hvert generasjonsskifte.

En annen faktor her er at båndbredden (for visse definisjoner av "båndbredde") deles av antall enheter som er koblet til basestasjonen.  Generelt kan man anta at jo større rekkevidde basestasjonen har, jo flere enheter er koblet til.  Når det blir for mange som forsøker å "browse internett", så ender man opp med trafikkavviklingsproblemer, med pakker som blir droppet og/eller kommer inn flere minutter forsinket.  Da blir opplevelsen fort slik at "internett fungerer ikke".  Navneoppslag feiler på timeout, websider blir bare stående å henge (og timer til slutt ut), etc.  På ICE/450 MHz opplevde jeg at ting fungerte problemfritt vinterstid, men at det bar ubrukelig sommerstid.  Jeg føler at problemene er tilsvarende når telefonen nå sjalter over til 2G mens man er langt unna radioantennen.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Betänk att "stängning" är när sista basstationen stängs av.

Kan bara relatera till hur det är i Sverige (Norge är inte först ut):
Även om f eks Telia i Sverige skjutit upp datumet för "stängningen" så har nedmonteringen påbörjats för längesedan - även hos Telia. Kapaciteten och täckningen har försämrats mycket på Telia/2G och hos flera andra operatörer är det redan i princip avstängt. Flera områden är redan utan Telias 2G-täckning, områden som har haft det tidigare.

Men att kapaciteten och täckningen redan minskar det talar man inte så mycket om, bara att "stängningsdatumet" har skjutits på ett par år.....

Ingemar E.

NB Forum

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...