Brigg Startet 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 5.Desember.2024 https://www.nrk.no/nyheter/telenor-utsetter-slukking-av-2g-nettet-med-to-ar-1.17156640 Stenging av 2G-nettet for mobiltelefoni utsettes til 2027. I artikkelen er bare Telenor nevnt, kan man anta at Netkom gjør det samme? Dette er godt nytt for alle som har utstyr som kommuniserer via 2G, feks ulike typer alarmer. Jeg har inntrykk av at når lille Norge skal være først ute med slike tiltak et tilbudet av alternative løsninger begrenset fordi å stenge dette nettet ikke er noe tema i de delene av verden folk flest bor. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
HenrikN Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 I følge digi.no står Telia fast på å stenge 2G nettet som planlagt august - 25. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 2G nettet er det som brukes for intern kommunikasjon i tog verden her i landet. Ligger nok noe der også. Telenor drifter det. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Trawler 42 Svart 5.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 5.Desember.2024 Bra hvis det stemmer, da kan jeg bruke Volvo appen litt til om ikke annet. Sitér dette innlegget 42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Ove T Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Telia i Sverige väntar också med nedstängning av 2 G till 2027 Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Ove T skrev 21 minutter siden: Telia i Sverige väntar också med nedstängning av 2 G till 2027 Og i Sverige brukes også 2G til tognettet. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
El barco de Sol Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 HenrikN skrev On 5.12.2024 at 21.41: I følge digi.no står Telia fast på å stenge 2G nettet som planlagt august - 25. Bare å bytte fra Telia til Telenor da? Tror ikke Telia vil risikere å miste kunder på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Utfasingen starter i 2028 Telenor: Når stenges 2G-nettet? 2G-nettet fungerer som normalt i 2027, deretter starter utfasingen. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 I Norge er det Telenor som drifter GSM-r nettet (2G) som benyttes i togtrafikken. I Sverige er det Telia. Ingen av dem har kommet langt nok med å fase inn nye telefoner til GSM-r. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
tobixen Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Jeg har en GPS-tracker i båten som jeg mistenker leverer data over 2G Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Ttopp Svart 11.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2024 Synd hadde håpet det gikk som planlagt slik at frekvensene ble til en del av 5g nette da ville 5g få bedre rekkevidde for oss ute på bygda og til skogs og vann Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 13.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Ttopp skrev On 11.12.2024 at 10.22: Synd hadde håpet det gikk som planlagt slik at frekvensene ble til en del av 5g nette da ville 5g få bedre rekkevidde for oss ute på bygda og til skogs og vann Er det mangel på frekvenser som eventuelt gjør at det er dårlig 5G-tilbud ute i perifrien? Er det ikke heller for få basestasjoner? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Code0 Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Brigg skrev for 1 time siden: r det mangel på frekvenser som eventuelt gjør at det er dårlig 5G-tilbud ute i perifrien? Er det ikke heller for få basestasjoner? GSM (2G) sender ca 30 km. 5G sender ca 6 km. Så kan du si at ‘da får de sette opp tettere med basestasjoner da’. Men det er ikke alltid lurt / tillatt / økonomisk osv i ‘periferien’. Hvis du vil ha signal inne i en nasjonalpark f.eks. eller 20 km fra land. Starlink endrer jo hele dette bildet. Sitér dette innlegget Link to post
Ttopp Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Brigg skrev for 5 timer siden: Er det mangel på frekvenser som eventuelt gjør at det er dårlig 5G-tilbud ute i perifrien? Er det ikke heller for få basestasjoner? Ja for at vi skal få rask hastighet også lengere unna basestasjone i periferien vil det hjelpe at disse frekvense blir brukt i 5g nette, ved hjelp av ny teknologi som dermed sørger for at vi får raskere dag og rekkevidde. Noe som også gangner Odd ute til sjøs langs holmer og skjær. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 5 hours ago, Code0 said: GSM (2G) sender ca 30 km. 5G sender ca 6 km. Skyldes det teknologien (2G vs 5G), eller skyldes det frekvensene som er i bruk? Gamle NMT (1G) hadde jo svært god dekning på 450 MHz. Her har jeg forstått det slik at det var frekvensen i seg selv som førte til god dekning, slik at ICE senere kunne tilby god dekning med 4G over 450 MHz. Jeg får tidvis fungerende Internett over 4G (over standardfrekvenser) hele tyve nautiske mil fra land. Jeg anser sannsynligheten for at det fungerer når jeg er ti nautiske mil fra "sivilisert land" som omtrent 100% - så det er ikke nødvendigvis slik at rekkevidden minsker ved hvert generasjonsskifte. En annen faktor her er at båndbredden (for visse definisjoner av "båndbredde") deles av antall enheter som er koblet til basestasjonen. Generelt kan man anta at jo større rekkevidde basestasjonen har, jo flere enheter er koblet til. Når det blir for mange som forsøker å "browse internett", så ender man opp med trafikkavviklingsproblemer, med pakker som blir droppet og/eller kommer inn flere minutter forsinket. Da blir opplevelsen fort slik at "internett fungerer ikke". Navneoppslag feiler på timeout, websider blir bare stående å henge (og timer til slutt ut), etc. På ICE/450 MHz opplevde jeg at ting fungerte problemfritt vinterstid, men at det bar ubrukelig sommerstid. Jeg føler at problemene er tilsvarende når telefonen nå sjalter over til 2G mens man er langt unna radioantennen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Code0 Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 tobixen skrev for 1 time siden: Skyldes det teknologien (2G vs 5G), eller skyldes det frekvensene som er i bruk? Dette finner du ut av på internett. Jeg forstår det slik at det er frekvensen som har kortere bølgelengde på 5g nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Ingper Svart 16.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2024 Betänk att "stängning" är när sista basstationen stängs av. Kan bara relatera till hur det är i Sverige (Norge är inte först ut): Även om f eks Telia i Sverige skjutit upp datumet för "stängningen" så har nedmonteringen påbörjats för längesedan - även hos Telia. Kapaciteten och täckningen har försämrats mycket på Telia/2G och hos flera andra operatörer är det redan i princip avstängt. Flera områden är redan utan Telias 2G-täckning, områden som har haft det tidigare. Men att kapaciteten och täckningen redan minskar det talar man inte så mycket om, bara att "stängningsdatumet" har skjutits på ett par år..... Sitér dette innlegget Ingemar E. NB Forum Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.