Sørlandet2 Startet 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 6.Desember.2024 Det er mye snakk om Lithium her på forumet i disse dager. Jeg har inntrykk at de fleste prosjektene er på større båter med innenbordsmotor, og et mer «klassisk» el-anlegg, med separate hovedstrøm-brytere for start-, og forbruks-batteri, samt for thruster-batteri. Jeg har hatt båten i ti år. Denne båten er levert uten koblingskjema, så vinterens prosjekt er også med på å få oversikt over båtens system. Da det er flere som har større båter med utenbordsmotor, så tenkte jeg det kunne være greit å dele mine erfaringer, samt mulig noen her har hjelpsomme tips. Oppsette her, som levert fra produsent, er Mercury Verado utenbordsmotor som dynamo leverer 70ah, den leverer til startbatteriet. Fra der er det volt-sensitive Skillerele til et 115ah forbruksbatteri, og samme til bauthruster/batteri. Alt styrt av an hovedstrømbryter, OFF-ON-NØD-SAMMENKOBLING. Det er i landstrøm-pakka en ProMainer lader på 30amp, med tre utganger. Det har undra meg at to av utgangene er kobla rett på forbruksbatteri, og den siste utgangen til bauthruste. Med det så prioriterer den lading av forbruksbatteri, noe som er smart når en ligger i havn. Lading av startbatteriet går da fra forbruksbatteriet via VST releet, når forbruksbatteriet passerer 13.7 volt. Denne laderen har en Lithium innstilling, men slik jeg ser det så er AGM setting mer passende. Den gir 14.4 på lading, og 13.0-13.4 på float, som jeg mener blir bra. Lithium-innstilling gir 13.8/13.2-13.8. Både forbruks batteriet, som har levd i 4-5 år, samt startbatteriet, som har levd i 10 år, begynte å synge på siste vers. Så da starta tanken på lithium. Jeg har hatt et 100w portabelt solcellepanel, som har vert litt hjelp i uthavner, men ble mye styr, og ikke så mye strøm. Min målsettingene er å komfortabelt ligge 2-3 døgn i uthavner. Slik jeg har hatt det nå så er ei natt maks. Tenkte først 150ah ville gjøre susen. Det ville også passe i den den batterikassa jeg har. Montere en shunt med Bluetooth for å få oversikt. Men så kom det et godt tilbud fra Grenenergy på et 200ah batteri, med Bluetooth. Med det så dropper jeg shunt. Etter litt måling, så fant jeg at det er det plass til. Da er det nok strøm for det jeg trenger. Til startbatteri ble det et Optima batteril. Kompakt, men fortsatt nok til å tilfredsstille krav til Veradoen (800cca). Monterer en Victron DC-DC lader på 30a mellom startbatteri og lithiumbatteri, som erstatning av VST relé. Jeg har en Quick Balder ankervinsj, som er kobla på forbruksbatteri. Hadde tenkt å flytte den over på startbatteri, da det hevdes det ikke er bra på lithium. Men den er på 600watt. Det blir jo maks 50 ampere, så jeg planlegger å la den stå lithiumbatteriet. Jeg er litt usikker hvordan jeg skal gjøre det med lading av startbatteri fra landstrøm. Det har i dag fått lading fra forbruksbatteri via VSt relé. Leste en plass at Victron laderen vil gi lading motsatt vei å. Noen som vet? Ellers, så er det ikke verre at jeg kan sette hovedstrømbryter i nød/sammenkobling for å gi startbatteriet lading. Jeg kan også tatt den ene kanalen fra landstrøm til startbatteri. Men usikker om det er smart. Hvis DC-DC laderen senser ladespenning på startbatteriet, så vil jo den starte, og med det potensielt tappe startbatteriet. Jeg kan legge styrestrøm fra tenningsbryteren for å starte DC-DC laderen, men tror det enkleste er bare å la den starte på ladespenning på startbatteriet. I ettertid så hadde kanskje et Victron Cyrix Skillerele vert like enkel. Det ville vert enklere å montere. Samt en ville fått raskere lading ved kjøring. Ikke begrensa til maks 30a, slik det vil bli nå. Etterhvert som årene går, så er kanskje ikke lading av lithium så skummelt, som vi trodde for 10 år siden. Noen tanker rundt det? Fint om noen har spørsmål og svar med liknende prosjekt. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Sørlandet2 skrev 8 minutter siden: Jeg er litt usikker hvordan jeg skal gjøre det med lading av startbatteri fra landstrøm. Det har i dag fått lading fra forbruksbatteri via VSt relé. Bra jobba, Sørlandet2 ! Bare kjapt innpå angående det over, trenger du å tenke på å lade startbatteriet ? Kan ikke det få leve sitt eget liv utenom fritidsbanken ? Normalt kobles vel det bort, når du ankommer havn. Det lever vel normalt sitt eget liv.. Det er sjeldent jeg har hatt behov for å lade startbankene i mine båter. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 6.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Ja, det lever sitt eget liv, og når jeg er i havn, så har det ikke behov for lading. Det er kun hvis båten har vert i ro lenge, eller ved klargjøring på våren det trenger lading. Og i de tilfellene kan jeg sette hovedstrøm-bryteren i "nød", sammenkobling, for å gi det påfyll. Tenker det blir bra. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Ja, om ikke kan du jo bare fyre opp aggregatet ? Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 6.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Desember.2024 Worry II skrev 1 time siden: Worry II skrev 52 minutter siden: Ja, om ikke kan du jo bare fyre opp aggregatet ? Har mye rart i mine 25 for, men hadde håpet å unngått aggregat 😏 Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Victron DC-DC laderen gir ikke lading motsatt vei. Hvis du kobler en av utgangene fra landstrøm til startbatteriet, så vil gjerne DC-DC starte. Men den vil ikke tappe startbatteriet, hvis du setter en passelig høy start- og stoppspenning. Ulempen med å gjøre det slik, er at landstrømladeren neppe har uavhengige utganger. Dermed kan den ikke lade både lithium- og blybatterier korrekt samtidig. Så det beste er vel å ha en separat landstrømlader for startbatteriet. Eventuelt en liten DC-DC lader fra forbruksbatteri/landstrømlader, da kan du også holde startbatteriet toppet fra solcellene: https://altitec.no/mascot-dc-dc-12v-4a-lader-for-blybatteri-input-10-30vdc.html https://www.farco.no/lader-/-inverter/dc-dc-regulatorer/victron-orion-tr-smart-12/12-18a-220w-isolated-dc-dc DC-DC gir riktigere lading enn skillerele/skilledioder. Du kan jo evt. sette en 30A DC-DC til i parallell, hvis du trenger mer ladestrøm. Victron har også en 50A, men det har vært noen kommentarer om at den støyer på VHF. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 7.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 J-Å skrev 15 minutter siden: Victron DC-DC laderen gir ikke lading motsatt vei. Hvis du kobler en av utgangene fra landstrøm til startbatteriet, så vil gjerne DC-DC starte. Men den vil ikke tappe startbatteriet, hvis du setter en passelig høy start- og stoppspenning. Ulempen med å gjøre det slik, er at landstrømladeren neppe har uavhengige utganger. Dermed kan den ikke lade både lithium- og blybatterier korrekt samtidig. Så det beste er vel å ha en separat landstrømlader for startbatteriet. Eventuelt en liten DC-DC lader fra forbruksbatteri/landstrømlader, da kan du også holde startbatteriet toppet fra solcellene: https://altitec.no/mascot-dc-dc-12v-4a-lader-for-blybatteri-input-10-30vdc.html https://www.farco.no/lader-/-inverter/dc-dc-regulatorer/victron-orion-tr-smart-12/12-18a-220w-isolated-dc-dc Takk for tilbakemelding. En ekstra DC-DC lader er jo en mulighet, men tror jeg greier meg uten i første omgang. Prøver i utgangspunktet å gjøre installasjonen enklest mulig. Det er ganske begrenset plass tilgjengelig. Ved nærmere ettertanke, så vil jeg tro startbatteriet vil få lading fra thruster-batteriet, som får lading av landstrømlader, som er koblet sammen med startbatteriet med voltsensitivt relé. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Sørlandet2 skrev 12 minutter siden: Ved nærmere ettertanke, så vil jeg tro startbatteriet vil få lading fra thruster-batteriet, som får lading av landstrømlader, som er koblet sammen med startbatteriet med voltsensitivt relé. Ja forsåvidt, men da er det gjerne like greit at startbatteriet får den ene utgangen fra landstrømladeren. En trekanals lader er vanligvis bare én lader med en 3-veis diodeskiller på utgangen. Så da må du velge om du skal kjøre lithiumprogram eller blybatterprogram på laderen. Derfor anbefaler jeg altså en separat landstrømlader for lithiumbatterier. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 7.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 J-Å skrev 18 minutter siden: Ja forsåvidt, men da er det gjerne like greit at startbatteriet får den ene utgangen fra landstrømladeren. En trekanals lader er vanligvis bare én lader med en 3-veis diodeskiller på utgangen. Så da må du velge om du skal kjøre lithiumprogram eller blybatterprogram på laderen. Derfor anbefaler jeg altså en separat landstrømlader for lithiumbatterier. Ja, ser den. Hadde egentlig tenkt å kjøre laderen på AGM program. Den gir da 14.4 på lading, og 13.0-13.4 på float. Tenkte det ble bra for alle batteriene. Typisk bruk for båten er helgeturer. Oftest i uthavner. Kvelden før settes lading og kjøleskap på. Etter tur setter jeg på lading et døgn. Jeg lar aldri båten stå på med permanent landstrøm. Og slik jeg forstår så er det heller ikke et problem om Lithiumbatteriet er på 60-80% etter turen, da er det kanskje heller ikke behov å koble til landstrøm etter turen, da det er like nødvendig å toppe opp lithiumbatteriet, som det var på blybatteriet? Typisk helgetur er kanskje en time ut, en time hjem, kanskje mindre. Med min DC-DC lader på 30amp, så er det jo varierende behov hva som trengs av lading fra landstrøm. Jeg har forøvrig vert plaget av krypstrøm som har tappet forbruksbatteriet over tid. Slik det var koblet fra fabrikk, så har det vert ei «klyse» av ledninger inn på batteriet. Med det så er jeg skeptisk til å legge til mer i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Sørlandet2 skrev 40 minutter siden: Hadde egentlig tenkt å kjøre laderen på AGM program. Den gir da 14.4 på lading, og 13.0-13.4 på float. Tenkte det ble bra for alle batteriene. Du får følge litt med på det da. Lithiumbatterier har i utgangspunktet ikke så stort behov for float lading hvis de er frakoblet. Men hvis du har forbruk, og ligger på landstrøm, så ønsker du gjerne at batteriet ikke skal tappes. En float spenning fra laderen på 13.0V vil da gjerne føre til at strøm tappes fra batteriet, til det kommer ned på 13.0V (ca 40%). Med flere batterier tilkoblet laderen, vil den heller ikke gå i float før alle batteriene er oppladet. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 7.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 J-Å skrev 53 minutter siden: Du får følge litt med på det da. Lithiumbatterier har i utgangspunktet ikke så stort behov for float lading hvis de er frakoblet. Men hvis du har forbruk, og ligger på landstrøm, så ønsker du gjerne at batteriet ikke skal tappes. En float spenning fra laderen på 13.0V vil da gjerne føre til at strøm tappes fra batteriet, til det kommer ned på 13.0V (ca 40%). Med flere batterier tilkoblet laderen, vil den heller ikke gå i float før alle batteriene er oppladet. Skal det. I manualen til landstrømladeren, så indikerer den 13.2-13.8 når den settes i lithium. Jeg synes 13.8 høres høyt ut som høy float spenning. 13.4 er vel det som jeg forstår er bra. Skal se hvordan det leverer etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 7.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Kan legges til, at i henhold til manualen til -laderen, ProMariner, så ser det ut som de tre utgående kurser lever forskjellige liv. Den vil med det gå i float når det respektive batteri er fulladet. Ok, i utgangspunktet, men startbatteriet har jo i alle år tatt lading enten fra forbruksbatterri eller batteri til bauthruster gjennom volt sensitive rele. Den med høyest spenning "vinner" jo. Noe som betyr at når forbruksbatteriet kanskje har trengt flere timer for å bli fylt opp, har det ført til at startbatteriet har stått lengre periode med ladespenning etter det er fylt. Men AGM tåler vel en del. Har jo fungert i ti år. Skal se hvordan det går når ting blir koblet opp, hvordan ladespenning blir på de forskjellige batteriene. Hvis ikke det blir bra, så får en finne annen løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Når det allerede er montert en DC-DC lader for å lade forbruksbatteri fra startbatteri ved motorgange, er ikke det enkleste da å koble landstrømslader bare til startbatteri og la den samme DC-DC laderen besørge lading av forbruksbatteri også når man ligger til kai? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
J-Å Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Brigg skrev 2 minutter siden: Når det allerede er montert en DC-DC lader for å lade forbruksbatteri fra startbatteri ved motorgange, er ikke det enkleste da å koble landstrømslader bare til startbatteri og la den samme DC-DC laderen besørge lading av forbruksbatteri også når man ligger til kai? Det er en mulighet, men da må en se nøye på settingene. For hvis ladingen avsluttes, og startbatteriladeren går i "float", så vil gjerne DC-DC laderen oppfatte det som "motor stoppet". Og hvis det da blir slått på mer forbruk, er det ikke sikkert at den vil starte igjen. Dessuten vil det forlenge tiden som startbatteriet står med full ladespenning. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Jeg tror jeg ville testet om det fungerer i praksis før jeg hadde investert i annet utstyr som kanskje ikke er nødvendig. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
J-Å Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Votronic har ladere som tar input både fra landstrøm, dynamo og solceller, og i tillegg lader startbatteriet med inntil 4A fra landstrøm eller solceller:. https://www.12voltplanet.co.uk/user/Votronic-VBCS-triple-charger-instructions.pdf' Men jeg tviler på at det blir noe særlig bedre eller billigere enn fire separate "blå" (som jeg har). Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 7.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2024 Sørlandet2 skrev for 7 timer siden: Takk for tilbakemelding. En ekstra DC-DC lader er jo en mulighet, men tror jeg greier meg uten i første omgang. Prøver i utgangspunktet å gjøre installasjonen enklest mulig. Det er ganske begrenset plass tilgjengelig. Ved nærmere ettertanke, så vil jeg tro startbatteriet vil få lading fra thruster-batteriet, som får lading av landstrømlader, som er koblet sammen med startbatteriet med voltsensitivt relé. Jeg har den Victron-laderen som er linket til i et bly (start) og lithium (forbruk) oppsett. Jeg har koblet ON-ledningen på laderen til hovedstrømbryter til startbatteriet slik at denne er helt avslått når jeg ligger i havn/uthavn. Til landstrømlading har jeg koblet hver sin batterilader til utgangen på dc-dc laderen slik at start- og forbruksbatteri lades helt separat med tilpasset ladekurve. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Sørlandet2 Svart 8.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 HiWard skrev for 16 timer siden: Jeg har den Victron-laderen som er linket til i et bly (start) og lithium (forbruk) oppsett. Jeg har koblet ON-ledningen på laderen til hovedstrømbryter til startbatteriet slik at denne er helt avslått når jeg ligger i havn/uthavn. Til landstrømlading har jeg koblet hver sin batterilader til utgangen på dc-dc laderen slik at start- og forbruksbatteri lades helt separat med tilpasset ladekurve. Fint oppsett. Hadde jeg bare hatt så mye plass… jeg har i dag mine to ladere bak ei inspeksjonsluke innerst i stikk-køya.. Jeg har i dag en felles hovedstrøm-bryter for start og forbruksbatteri. Det er skillereleene som skiller ut start batteriet når jeg ligger til havn. Hadde kanskje vert kjekt med to separate hovedbryter, Et alternativ er å ta en utgang fra tenningsbryteren å sende styrestrøm til DC-DC lader for å påse at den ikke er på når motor er avslått. Som sagt ikke ikke så lett å gjøre ting enkelt i liten båt 😊 Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Om du vil bytte til separat bryter for to banker og har begrenset med plass kan jeg anbefale denne: https://ahoy.no/vvs-strom/stromforsyning/batteri/batterivelger/batterivelger-pro-installer-dual-bank-bep Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Sørlandet2 Svart 8.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 HiWard skrev 41 minutter siden: Om du vil bytte til separat bryter for to banker og har begrenset med plass kan jeg anbefale denne: https://ahoy.no/vvs-strom/stromforsyning/batteri/batterivelger/batterivelger-pro-installer-dual-bank-bep Det er den som er installert i dag. Fin den, men den har ikke mulighet å stenge av startbatteriet, og med det koble slik du foreslo i forrige innlegg. Legge styrestrøm fra startbatteriet til DC-DC laderen, for å slå av den når en ligger i havn og bruker de andre laderene. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Jeg har gjort det enkelt hos meg, og det fungerer. Seilbåt, 65 Amp generator/ dynamo. fra dynamoen til Argofet, som skiller med en kurs til startbatteri og en kurs til forbruk. En ankervinsj på forbruk. En 2000 W inverter på forbruksbanken for kaffemaskinen. Batteriminitor viser V og %SOC på forbruk, kun V på start. Landstrøm med batterilader (25 Amp) som kun lader forbruksbanken. Varmtvanns-bereder på landstrøm og motor (det kan ikke du med påhenger). Startbatteriet tappes i max 10 sek og lades i flere timer, trenger ikke landstrømlader på den. Har med startkabler om jeg må jukse mellom bankene, aldri behøvd (men lånt bort noen ganger). Sitér dette innlegget Link to post
HiWard Svart 8.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Sørlandet2 skrev 42 minutter siden: Det er den som er installert i dag. Fin den, men den har ikke mulighet å stenge av startbatteriet, og med det koble slik du foreslo i forrige innlegg. Legge styrestrøm fra startbatteriet til DC-DC laderen, for å slå av den når en ligger i havn og bruker de andre laderene. Den forsto jeg ikke.. Om du kobler forbruk til 1 og start til 2, vil denne bryteren først koble inn forbruk, så start, helt separat. Vris den tilbake på 1, vil startbatteriet kobles ut, vrir du den videre til off vil også forbruksbatteriet kobles ut. Tenk på den som to individuelle brytere i en, eneste forskjell er at du ikke kan koble inn startbatteriet uten å først koble inn forbruksbatteriet (gitt at du kobler som jeg skisserte, man kan selvsagt koble det motsatt om det gir mer mening i ditt tilfelle). Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Sørlandet2 Svart 8.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2024 Code0 skrev 29 minutter siden: Jeg har gjort det enkelt hos meg, og det fungerer. Seilbåt, 65 Amp generator/ dynamo. fra dynamoen til Argofet, som skiller med en kurs til startbatteri og en kurs til forbruk. En ankervinsj på forbruk. En 2000 W inverter på forbruksbanken for kaffemaskinen. Batteriminitor viser V og %SOC på forbruk, kun V på start. Landstrøm med batterilader (25 Amp) som kun lader forbruksbanken. Varmtvanns-bereder på landstrøm og motor (det kan ikke du med påhenger). Startbatteriet tappes i max 10 sek og lades i flere timer, trenger ikke landstrømlader på den. Har med startkabler om jeg må jukse mellom bankene, aldri behøvd (men lånt bort noen ganger). Det hørtes jo enkelt og bra ut. Kanskje ikke behov for den DC-DC laderen "alle" snakker om? Meg bekjent så fungerer ikke en Argoflot batteriisolator på båter med utenbordsmotorer, da ladingen fra motoren går gjennom "startkabelen" til startbatteriet, og ikke fra separat ledning. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2024 Sørlandet2 skrev for 9 timer siden: Meg bekjent så fungerer ikke en Argoflot batteriisolator på båter med utenbordsmotorer, da ladingen fra motoren går gjennom "startkabelen" til startbatteriet, og ikke fra separat ledning. Det vil nok kreve litt ombygging og ekstra kabling på mange utenbordmotorer, ja. Jeg foretrekker uansett å ha startbatteriet direkte koblet til dynamo. Å sette en diode eller en felteffektransistor mellom der introduserer en feilkilde, som i verste fall kan knekke dynamoen. Selve ladingen går sikkert greit med Argofet, ihvertfall hvis motor kjøres i korte økter, og man bare skal ha mest mulig strøm inn på batteriet. Men den gir jo ingen flertrinnslading, og begge batterier ender opp med samme ladespenning når de nærmer seg fulladet (om ikke BMS kobler ut). En DC-DC er også gunstig hvis det er lange kabler fra dynamo til forbruksbatteri. Da vil den kompensere for spenningsfall i kablene, hvis den plasseres nær forbruksbatteriet. Samtidig har en kontroll på maks strømtrekk. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 10.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2024 HiWard skrev On 8.12.2024 at 19.31: Den forsto jeg ikke.. Om du kobler forbruk til 1 og start til 2, vil denne bryteren først koble inn forbruk, så start, helt separat. Vris den tilbake på 1, vil startbatteriet kobles ut, vrir du den videre til off vil også forbruksbatteriet kobles ut. Tenk på den som to individuelle brytere i en, eneste forskjell er at du ikke kan koble inn startbatteriet uten å først koble inn forbruksbatteriet (gitt at du kobler som jeg skisserte, man kan selvsagt koble det motsatt om det gir mer mening i ditt tilfelle). Hei, ser nå at at det ikke er samme bryter. Gikk vist litt fort her. Min har en on, som slår på begge batteriene, og parallell. Ja, det kunne vært en mulighet å byttet til slik, for å skille batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.