Jump to content

Fra bly-, til Lithium-batteri i Uttern D77, Daycruiser.

Sørlandet2

Recommended Posts

Sørlandet2 skrev for 1 time siden:

Hei, ser nå at at det ikke er samme bryter. Gikk vist litt fort her. Min har en on, som slår på begge batteriene, og parallell. 
Ja, det kunne vært en mulighet å byttet til slik, for å skille batteriene. 

Jeg har en slik også, til baugpropell og ankervinsj. Den jeg linket til er veldig praktisk for slike dagsturbåtere som meg med muligheten til å stenge av startbatteriet, men la forbruksbatteriet være på. 

Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev

• 2 uker senere...

Liten oppdatering. 

Jobber fortsatt mot plan "A". Har fått montert DC-DC laderen. Victron 30a. 10 kvadrat ledninger, og 60a sikring på +fra startbatteriet, og inn på forbruk. Dette etter anvisning til Victron. Satte opp et nytt jordpunkt ved laderene, med det blir det litt ryddigere inn mot batteriene. 

Som tidligere nevnt, trangt og fælt.. innerst i stikk-køya bak et inspeksjonslokk. Men som del to av "prosjektet" å rydde og få litt oversikt. Litt uvisst hva slags folk som skrur sammen båter, men er nok litt variable kunnskap. En av utgangene fra AC laderen var løs. Viste seg at alle låseskivene var lagt under kabelskoene. Så godt med en gjennomgang. 

AC laderen var montert på en innstøpt forsterkning i skrogsiden. Jeg tok en bit av laminatgulv, tenker den er ganske vannbestandig  for det som måtte være av fukt, la den under AC laderen, for å få plass til DC laderen. 

IMG_20241218_133616450_HDR.jpg

Da er batteriet på plass. Det ble plass. All klaring er jo god klaring. ?

Kobla til alle batterier. AC laderen ga lading til Lithium batteriet og bauthruster. Når bauthruster batterier nådde 13.7 så åpna skillereleet og ga lading til startbatteriet. AC lader gir 30a, så etter kort stund så fikk den all lading. Laderen ga 14.4, var litt bekymret en stund da spenning på batteriet bare lå på 13.9. men antar at batteriet suger til seg så mye strøm, at spenning ikke kom høyere? 

Lot det stå med lading over natta. Laderen gikk i float. I appen så ser det ut som cellene har balansert seg. Fine greier ? Satte nå på forbruk for å få batteriet ned til 50-60% for å koble bra og vente på våren. 

Legger ved noen bilder. Første er plassen til batteriet. Til festing av batteriet brukte jeg bagasje-stropper fra Biltema. De virka veldig solide. Til festing av stroppene kutta til passende stykker av ei plast kuttefjøl, forseinka skru-festene, ble solid det å. La biter av laminatgulv mellom for å utjevne høydeforskjell, la så skum-plata som lå i kassa som batteriet ble levert i, under batteriet. 

Som tidligere nevnt, ikke mye plass i DC båter. Har vert trangt før, er det nå å. 

På bildet sees eksisterende jordskinne. Jeg monterte så en ANL-sikring på +sia. Det ble brukt som koblingspunkt for kabler fra laderene og andre forbrukere. Burde nok vert en egen +fordelingsskinne her. Men det var det med plass.. Tidligere var det ingen sikring på +. Da var alle forbrukere kobla rett på batteripolene, så betrakter dette som en oppgradering. Batteriene ligger under deksel i lasterom under bakre benk i båten. 

Alt i alt, så tror jeg dette blir bra. Jeg har ikke hatt svev på motoren, så ikke testet DC-DC laderen. 

IMG_20241220_123935070.jpg

IMG_20241220_152119055.jpg

• 3 måneder senere...

Da er båten på vann, og vert på overnatting i to døgn. 

Så med det en oppsummering. 

Før den kom på vann, så gjorde jeg en endring. Jeg la styrestrøm fra tenningslåsen for å styre DC-DC laderen. Dette for å unngå at laderen starter når båten står på landstrøm. 

Alt fungerte som planlagt. Av forbrukere så var det kjøleskap, som trekker lite på denne årstiden, samt 4-5 timer varmer på kveld/morgenen. 

En kveld/natt trakk ca30-40 ah. Så ca 20% av batteriets kapasitet. Med andre ord masse strøm tilgjengelig 🙂

Veldig smidig med app til batteriet. Med det så er det lett å holde oversikt over forbruk, og hvor mye det er tilgjengelig i batteriet. Appen til Victron laderen er også fin. Fint å se spenning inn, som blir spenning på startbatteriet. 

Det eneste som muligens er negativt, er at etter oppstart, så drar laderen det den kan. Så laderen leverte 25-26 ah. Det fører til at spenningen på startbatteriet lå på ca 13.7, avlest på Victron appen. Ser motoren leverer stabilt 14.2 når turtallet økes til 5-6 kts. Så etter ei natt så må det kjøres et par timer for å toppe opp. Jeg parkerte nå, da var lithium-batteriet på 90%, noe som jeg anser som helt greit. Ser ingen vits å koble til landstrøm, lader, for å toppe opp, noe jeg alltid gjorde når jeg hadde bly, da jeg egentlig ikke viste hva jeg hadde på batteriet, og jeg ville toppe det opp før jeg forlot båten ei uke eller to. Men litt bekymret om startbatteriet blir skikkelig ladet opp, da jeg aldri så spenningen på startbatteriet over 13.7. Skal følge med. 

Men i sum. Tipp topp🙂 virker veldig greit. Fint å få god kapasitet, men også veldig god oversikt over tilgjengelig kapasitet. 

Du kan redusere belastningen fra DC-DC ved å sette opp Vshutdown i " Engine Detection". Det er egentlig ikke en shutdown spenning, men en spenning som laderen prøver å tilpasse på inngangen. Så hvis den settes på 14V, så får startbatteriet normalt 14V, selv om DC-DC er på. Vlockout stanser lading umiddelbart.

Side 11 her: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Orion-Tr_Smart_DC-DC_Charger_-_Isolated/34439-Orion-Tr_Smart_DC-DC_Charger-pdf-en.pdf 

Når jeg finleser blir jeg litt usikker på om du kan bruke ekstern styrestrøm fra tenningen til å slå av, og samtiding  ha "Engine Detection" på, for å styre etter Vshutdown. Jeg har aldri bekymret meg for at landstrømlading av startbatteriet kobler inn DC-DC. Men jeg har det vel slik som @HiWard, at landstrømladeren for startbatteriet går rett på batteriet, mens DC-DC er koblet på dynamosiden av startbatteriets hovedbryter.

J-Å skrev for 3 timer siden:

Du kan redusere belastningen fra DC-DC ved å sette opp Vshutdown i " Engine Detection". Det er egentlig ikke en shutdown spenning, men en spenning som laderen prøver å tilpasse på inngangen. Så hvis den settes på 14V, så får startbatteriet normalt 14V, selv om DC-DC er på. Vlockout stanser lading umiddelbart.

Side 11 her: https://www.victronenergy.com/upload/documents/Orion-Tr_Smart_DC-DC_Charger_-_Isolated/34439-Orion-Tr_Smart_DC-DC_Charger-pdf-en.pdf 

Når jeg finleser blir jeg litt usikker på om du kan bruke ekstern styrestrøm fra tenningen til å slå av, og samtiding  ha "Engine Detection" på, for å styre etter Vshutdown. Jeg har aldri bekymret meg for at landstrømlading av startbatteriet kobler inn DC-DC. Men jeg har det vel slik som @HiWard, at landstrømladeren for startbatteriet går rett på batteriet, mens DC-DC er koblet på dynamosiden av startbatteriets hovedbryter.

Takk for tilbakemelding. 
Jeg ser standard oppsett er 13.5v på V shutdovn, jeg vil tro det kunne vært bra å økt den noe. 

Jeg har benyttet meg av, oppsettet beskrevet punkt 4.5. i manualen. Det er flere måter å sette i gang laderen. Enten med en bryter som gir strøm på H, som er beskrevet lenger opp. Eller med strøm fra tenningsbryteren, som jeg har gjort. Den tegningen i 4.5 er riktignok fei. Etter samtale med Victron service, så skal + inn på H, og ikke inn på brua, som vist på bilde 4.5. Men mulig det overkjører Vshutdovn. Skal se. 

Jeg satt det opp slik, da når jeg ligger på landstrøm, lader. Så får både forbruksbatteri(lithium), og startbatteriet lading. To kurser på laderen. Det ville ført til at DC-DC laderen ville startet, grunnet spenningen på startbatteriet. Min hovedbryter slår på alle batteriene, tidligere så var det VST, skillerele mellom start, og forbruk. Det er nå erstattet med DC-DC lader. 

Kan det kanskje være slik? :

- Hvis V+ fra tenningsnøkkel settes inn på brua ref. 4.8, så får du start lading uansett, men stopp bestemmes av engine shutdown detection.

- Hvis det er koblet uten bro,  som 4.6 B, så må både spenning fra tenning være på, og shutdown detection må tro at motoren går, ut fra spenningene, for å få lading.  Altså slik du trolig ønsker, hvor den reduserer strøm om nødvendig for å holde Vin på akkurat Vshutown.

Dette siste kom med en softwareoppdatering. Tidligere ble den ofte stående og pulse 30A lading inn og ut når motoren gikk på tomgang. Trolig derfor mangler den mulighet for å lese ut strøm. 

Sørlandet2 skrev for 3 timer siden:

Takk for tilbakemelding. 
Jeg ser standard oppsett er 13.5v på V shutdovn, jeg vil tro det kunne vært bra å økt den noe. 

Jeg har benyttet meg av, oppsettet beskrevet punkt 4.5. i manualen. Det er flere måter å sette i gang laderen. Enten med en bryter som gir strøm på H, som er beskrevet lenger opp. Eller med strøm fra tenningsbryteren, som jeg har gjort. Den tegningen i 4.5 er riktignok fei. Etter samtale med Victron service, så skal + inn på H, og ikke inn på brua, som vist på bilde 4.5. Men mulig det overkjører Vshutdovn. Skal se. 

Jeg satt det opp slik, da når jeg ligger på landstrøm, lader. Så får både forbruksbatteri(lithium), og startbatteriet lading. To kurser på laderen. Det ville ført til at DC-DC laderen ville startet, grunnet spenningen på startbatteriet. Min hovedbryter slår på alle batteriene, tidligere så var det VST, skillerele mellom start, og forbruk. Det er nå erstattet med DC-DC lader. 

Det var mye her :fniser:

Leser jeg det slik at du har kjørt strøm fra tenning til H, for å aktivere DC-DC-laderen når motoren starter ?

Jeg sitter og funderer på om jeg skal montere en bryter ekstra ved hovedstrømsbryterne for å kunne overstyre dc-dc. I tillegg til tenninga.

På den måten kan jeg, dersom jeg ligger på landstrøm og ønsker å lade både start og forbruk, sette lading på startbatteriet og så starte dc-dc fra denne bryteren (dc-dc er montert fra start til forbruk).

Eneste jeg da må være obs på er at landstrømsladeren (som ikke er like kraftig som landstrømmen), må justeres litt ned på powern, så den ikke tapper startbatteriet (før den lader det opp igjen)...

Mulig dette er en tenkt problematikk, da startbatteriet alltid er fult.. Så landstrømmen kommer nok 98 % av tiden være montert på forbruksbatteriet...

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

J-Å skrev for 10 timer siden:Dette siste kom med en softwareoppdatering. Tidligere ble den ofte stående og pulse 30A lading inn og ut når motoren gikk på tomgang. Trolig derfor mangler den mulighet for å lese ut strøm. 

Hmm. 
Det er slik jeg har det nå. På lav tomgang, da gir den ca 14.2v, startbatteriet får lading, etter ett minutt starter DC-DC laderen. Det er et minutt forsinkelse fra tenning på, dette kan endres. Da blir lasten for stor. Spenningen faller på startbatteriet til ca 13v, laderen faller ut, så pulser den slik, til tomgangen økes til dorgefart. 

Normalt tenker jeg, og egentlig ikke et problem. 

Men er det noe oppdatering for å løse dette?

Sørlandet2 skrev for 3 timer siden:

Men er det noe oppdatering for å løse dette?

Det endret seg med software ja, men det er nå ganske lenge siden. Men du kan jo sjekke i appen at du har den nyeste. Den pleier å si fra om obligatoriske og frivillige oppdateringer.

Det er jo de parameterene her du har å spille på. Som før nevnt øke V shutdown. Å øke Tshutdown burde hjelpe også, ihvertfall gjøre at av/på ikke skjer så hyppig.  

image.png.a298e4c6f96df71d06801975e9591374.png

chrisrik skrev for 11 timer siden:

Eneste jeg da må være obs på er at landstrømsladeren* (som ikke er like kraftig som landstrømmen), må justeres litt ned på powern, så den ikke tapper startbatteriet (før den lader det opp igjen)...

* Her mener du kanskje DC-DC laderen?  Hvis du har en slik Victron som @Sørlandet2, så tror jeg ikke du kan sette ned strømmen direkte, men du kan sette parametere vist i diagrammet over, slik at den ikke tapper startbatteriet vesentlig. 

Da har jeg hatt en tur i båten, og gjort noen endringer. 

Først litt tomgangskjøring med standard oppsett. Var som tidligere nevnt, laderen pulserte inn og ut, og på høy tomgang leverte den ca 20ah, mens spenning på start-batteriet lå på 13.6.
Som anbefalt av @J-Å, så økte jeg Engine shutdown voltage til 14.0v. Da stabiliserte spenningen på startbatteriet til 14v, som tidligere nevnt så ligger spenning på motor instrumentet på 14.2v. Men det som skjedde var at ladespenning til lithium batteriet falt til ca6ah. Med andre ord startbatteriet fikk mesteparten av det dynamoen leverer. Det vil leg tro er veldig bra for startbatteriet. Jeg vil anta at når startbatteriet er toppet opp så vil DC-DC laderen levere mer. 

Med et enkelt tang-ampermeter så målte jeg kun 25ah lading levert inn på startbatteriet, noe som er mye mindre enn de 70ah som dynamo er spesifisert til. Alt ser tilsynelatende fint ut under motordekselet, koblinger og annet. Mulig jeg skal prøve med ei ny reim. Mulig bedre på marsjfart. 

Ellers så vil jeg si dette fungere bra. Har fått masse tilgjengelig strøm. Blir fint å ligge noen dager i uthavn uten å tenke på kapasiteten. Begrensingen blir å lade opp. Normalt så kjører jeg bare en time eller to for å komme de 15~20 NM som er normal helgetur. Slik det er nå så må jeg kjøre 10-15 timer for å toppe opp et tomt batteri, men det er nok sjeldent. Så med på fyll fra landstrøm av og til, så blir det bra👍.

J-Å skrev 53 minutter siden:

Takk for oppdatering, fint at det hjalp. En god drivreim er viktig, men det er helt normalt at det må litt turtall til for at dynamo skal levere full effekt: https://balmar.net/balmar-technology/alternator-output-curves/

Det pleier å være en knapp på manøverspaken, som gjør at turtallet kan økes i fri.

Ja, økte turtallet i fri, og ladespenningen kom opp. Men ser dette blir bra. Fint å se startbatteriet prioriteres, så blir det nok mer fart i ladingen til forbruk, når start er toppet opp. 

Det må også sies at laderen ikke lenger ligger å pulserer. Laderen tilpasser belastningen for å holde spenningen stabilt på startbatteriet. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...