HiWard Svart 10.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2024 Sørlandet2 skrev for 1 time siden: Hei, ser nå at at det ikke er samme bryter. Gikk vist litt fort her. Min har en on, som slår på begge batteriene, og parallell. Ja, det kunne vært en mulighet å byttet til slik, for å skille batteriene. Jeg har en slik også, til baugpropell og ankervinsj. Den jeg linket til er veldig praktisk for slike dagsturbåtere som meg med muligheten til å stenge av startbatteriet, men la forbruksbatteriet være på. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Sørlandet2 Svart 18.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2024 Liten oppdatering. Jobber fortsatt mot plan "A". Har fått montert DC-DC laderen. Victron 30a. 10 kvadrat ledninger, og 60a sikring på +fra startbatteriet, og inn på forbruk. Dette etter anvisning til Victron. Satte opp et nytt jordpunkt ved laderene, med det blir det litt ryddigere inn mot batteriene. Som tidligere nevnt, trangt og fælt.. innerst i stikk-køya bak et inspeksjonslokk. Men som del to av "prosjektet" å rydde og få litt oversikt. Litt uvisst hva slags folk som skrur sammen båter, men er nok litt variable kunnskap. En av utgangene fra AC laderen var løs. Viste seg at alle låseskivene var lagt under kabelskoene. Så godt med en gjennomgang. AC laderen var montert på en innstøpt forsterkning i skrogsiden. Jeg tok en bit av laminatgulv, tenker den er ganske vannbestandig for det som måtte være av fukt, la den under AC laderen, for å få plass til DC laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 21.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2024 Da er batteriet på plass. Det ble plass. All klaring er jo god klaring. 🙂 Kobla til alle batterier. AC laderen ga lading til Lithium batteriet og bauthruster. Når bauthruster batterier nådde 13.7 så åpna skillereleet og ga lading til startbatteriet. AC lader gir 30a, så etter kort stund så fikk den all lading. Laderen ga 14.4, var litt bekymret en stund da spenning på batteriet bare lå på 13.9. men antar at batteriet suger til seg så mye strøm, at spenning ikke kom høyere? Lot det stå med lading over natta. Laderen gikk i float. I appen så ser det ut som cellene har balansert seg. Fine greier 🙂 Satte nå på forbruk for å få batteriet ned til 50-60% for å koble bra og vente på våren. Legger ved noen bilder. Første er plassen til batteriet. Til festing av batteriet brukte jeg bagasje-stropper fra Biltema. De virka veldig solide. Til festing av stroppene kutta til passende stykker av ei plast kuttefjøl, forseinka skru-festene, ble solid det å. La biter av laminatgulv mellom for å utjevne høydeforskjell, la så skum-plata som lå i kassa som batteriet ble levert i, under batteriet. Som tidligere nevnt, ikke mye plass i DC båter. Har vert trangt før, er det nå å. På bildet sees eksisterende jordskinne. Jeg monterte så en ANL-sikring på +sia. Det ble brukt som koblingspunkt for kabler fra laderene og andre forbrukere. Burde nok vert en egen +fordelingsskinne her. Men det var det med plass.. Tidligere var det ingen sikring på +. Da var alle forbrukere kobla rett på batteripolene, så betrakter dette som en oppgradering. Batteriene ligger under deksel i lasterom under bakre benk i båten. Alt i alt, så tror jeg dette blir bra. Jeg har ikke hatt svev på motoren, så ikke testet DC-DC laderen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.