seilfred Startet 10.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 10.Desember.2024 De gamle gripe-rekkene i teak skal byttes med nye i rf! De nye ser smashing ut, og jeg gleder meg til å få det på plass. Men, de gamle skruehullene må tettes, og der skal bores nye, da hullene ikke passer. I den forbindelse tenker jeg gi den gamle antiskli- malingen et nytt strøk, så de gamle skruehullene ikke synes. Blir jeg nødt til å slipe det gamle helt jevnt? Isåfall, slipe med hva? (Ser for meg at sanden i malingen spiser slipepapiret). Er det sjanse for at man kan komme unna med bare nøye rens og avfetting av det gamle, og male rett på, eller blir det bare tull? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
seilfred Svart 13.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Ingen?! jeg så for meg at dette var en relativt utprøvd jobb. Tenker det beste resultatet nok er å slipe den gamle antiskli malingen, men spørsmålet er med hva? finnes det alternativer til slipedisker for en sånn jobb? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hakkannen Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Hva er "rf"? Og har du bilder? Enklere å vurdere løsninger om man kan se hva det gjelder😊 Ikke det at jeg nødvendigvis har en løsning som passer for deg, men tradisjonelt sett har det vist seg at gode bilder lettere får i gang skrivekløa hos folk😉 Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 15.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Rf = rustfritt. nå gjelder spørsmålet for såvidt ikke så mye gripe listene i seg selv, men underlaget de står på. Det å slipe antiskli-maling med sandpapir blir vel sand mot sand.. går det bra? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hakkannen Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Selvfølgelig betyr det rustfritt, jeg blir flau over spørsmålet mitt😅 Tenkte ikke langt i gjerningsøyeblikket😄 Så lenge sanden i slipepapiret er mer bestandig enn sanden i antisklimalinga går det greit. Består antisklimalinga di av veldig små sandkorn, eller er den av den grovere typen? Litt avhengig av underlaget og hvor god du er med vinkelsliperen hadde jeg nok vurdert enten slipepapir for vinkelsliper (forutsetter støtterondell) eller flapdisc, med grovere korning enn sanden i antisklimalinga, i første omgang. Slitasje på utstyret blir det uansett, men når du får vekk det groveste vil denne naturlig nok reduseres😊 Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 15.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Bra, takk👍 jeg vet ikke hva malingen består av, men det er vel noe standard hyllevare i båt butikkene regner jeg med.. ser for meg en flapdisc her kanskje.. men, alle er enig om at å male antiskli direkte på antiskli er en dårlig idé? (Bare for å være sikker😅) Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Lars Hansen Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Ingen her har sett utgangspunktet du har, så ingen vil kunne gi deg noe riktig svar. Bilde ville hjulpet noe. Legg på en fille med acetone en stund, løser det seg opp er det 1-komponent. Tåler den det en lengre stund, er det nok 2-komponent av et slag. Sitér dette innlegget Link to post
Stål Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Jeg bruker 2-komponent maling på dekk, blander inn Hempel antiskli pulver i malingen, som gir en god og sklisikker løsning. Har malt på nytt 2 ganger i løpet av 16 år, har kun gjort godt rent og malt over på antiskli som var fra før. Virker som litt ru overflate gir god vedheft, tror ikke du bør bekymre deg for å slipe mye dersom malingen sitter godt fra før. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.