tobixen Startet 11.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 11.Desember.2024 Da jeg kjøpte båten var det to solcelledrevne mekaniske vifter ombord i båten - noe slikt som dette: Bildet er stjålet fra maritim.no - https://www.maritim.no/solcelle-ventilator-216mm Den ene fungerer fortsatt - men jeg har vært nødt til å lime propellen fast i propellaksen en gang. Den er uten batteri/bryter, går når sola skinner på den. Den andre ble byttet ut med en "ny" som ble kjøpt for svinmasse penger fra en lokal båtutstyrsbutikk et sted i Oslofjorden. Jeg skulle ønske jeg hadde tatt vare på kvittering - mulig den har ligget i butikken i X antall år før noen endelig var dum nok til å kjøpe den. Den var med batteri og bryter, ganske idiotisk bryter fordi man måtte stikke fingrene forbi viftebladet for å trykke på bryteren ... men den fungerte bare i kort tid. Batteriet var så godt som dødt allerede på innkjøpstidspunktet. Det mest irriterende er imidlertid at de lekker, og ikke kan de stenges av heller. I mye sjø så spruter vannet inn på toalettet forran, det blir vått overalt. Når det regner tungt og jeg drømmer søtt, så blir drømmene brått avbrutt av at det drypper vann rett i pannebrasken. Jeg synes det er rart at jeg ikke var klar over disse problemene da jeg kjøpte erstatningsvifte fra den lokale båtutstyrsbutikken, men jeg hadde kanskje et litt annet forhold til båt da - dersom man først og fremst bruker båten på godværsdager og holder seg innaskjærs, så merker man ikke så mye til slikt. I dag stod jeg opp i firetiden. Det var ikke regn som plaget meg, men mygg - stikkemygg - mygg av den typen som stikker så hardt at man bråvåkner når man blir stukket - og deretter holdes våken av kløen i lengre tid. Jeg trodde faktisk at i natt skulle jeg gå klar av myggproblematikken. Fyrte av en slik røykspiral i akterkabinen i god tid før leggetid, da jeg følte meg trygg på at alle mygg hadde evakuert lukket jeg dørene, satte opp myggnetting forran vinduer, men ikke før hadde jeg sovnet så ... AU! Nå vurderer jeg å rett å slett stenge igjen åpningen - tapesere den med glassfiber eller noe slikt - men det blir jo ikke seende pent ut, og ventilasjon trenger jeg jo. Forslag til løsninger? I akterkahytten har jeg egentlig ikke så veldig stort behov for ventilasjon, jeg har noen glugger som vender ut mot cockpit som kan åpnes og som kan stå åpne med minimal risiko for at det kommer vann inn (så lenge cockpitteltet står oppe, og såfremt cockpit ikke blir oversvømt), samt luke like ved ventilasjonen som kan åpnes. Dette er jo imidlertid et rom som ofte er kaldere, fuktigere og dårligere ventilert enn resten av båten, så noe som går automatisk uten behov for å tenke er jo bra. Jeg ser for meg en vifteløsning kablet opp mot batteribanken og styrt f.eks. fra HomeAssistant som skrur seg på dersom det batterinivået er høyt, samt stor nok forskjell på absolutt luftfuktighet inne og ute til at det gir mening med ventilasjon. Men det må også være mulig å stenge den av helt, slik at mygga holdes ute. Ventilasjonen må være robust nok til å tåle kraftig nedbør - men det er sjeldent at bølgene slår over akterdekket. I toalettrommet forran trenger jeg noe som er robust nok til å tåle direkte treff av bølger. Der trenger jeg en kraftig mekanisk vifte som kan gå i fem minutter etter at man har trykket på en knapp innefra, men som også ventilerer naturlig uten at vifta er påskrudd. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Maika Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Jeg har hatt denne siden 2017: https://bestmarin.no/products/ventilator-solcelle-m-batteri?_pos=1&_sid=81d32854d&_ss=r Den fungerer fint fortsatt, ingen lekkasjer eller problemer med batteriet. Eneste negativet er at kona syns den lager for mye lyd, (og så kostet den jo endel, men på sikt lønner det seg jo ofte). Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Jeg tilter litt på dette: Quote Fulladede NiMh-batterier kan drive ventilatoren hele 40 timer uten sollys Det vitner om gammelt design og/eller at varen kanskje har ligget på lager en god stund. Det kan godt være at batteriene takler 40 timer når tingen er ny, men levetiden på NiMh-batterier pleier å ligge en god del under moderne Li-Ion-batterier eller LiFePo4. Teoretisk sett så skal batteriet på ventilatoren din fra 2017 være avskrevet nå. De orginale viftene har ikke innebygd batteri - men jeg tenkte alltid at det egentlig ikke spilte ikke så stor rolle - jeg har alltid tenkt på disse viftene som noe som bare skal gå autonomt av seg selv, særlig mens man ikke selv er ombord, og det er jo ofte når sola skinner at ventileringen gir best effekt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Maika Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 PS. jeg linket altså til en annen enn den du liknet til opprinnelig. Når det gjelder levetiden til NiMh, så avhenger jo det helt av bruksmønsteret. Jeg har slått den av på vinteren, så den har bare vært i bruk halve tiden, og da under gunstige forhold, dvs. lite dype utladinger og lav indre motstand. I tillegg er det jo ikke så høye temperaturer her nord, som også er gunstig for levetiden til slike batterier. Den varer i hvert fall fortsatt fra solnedgang til soloppgang, og også på overskyete dager, så teorien din om at den skulle være avskrevet kan nok avskrives som en absolutt sannhet ;) Hvor lenge den lever blir jo interessant å se. Lekasjer kan bli kostbart, og bytte tar både tid og er mindre miljøvennlig, så jeg er i hvert fall fornøyd. Hadde jeg dratt sydover med min båt, så hadde jeg kjøpt noen løse solcellepaneler som jeg koblet direkte på relativt store PC-vifter. Disse hadde jeg montert både forut (push) og akter (pull). Selve ventilene hadde jeg laget selv, inkorporert i resten av båten for å få en vanntett løsning uten store "snuble-ventiler" på dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Har du ikke solceller ombord allerede da? Trenger ikke egen solcelle og batteri i ventilen da. Få deg en skikkelig doradeventil og sett på en datavifte inne. Kan lage en hette av myggnetting og tre over ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 30 minutes ago, Maika said: PS. jeg linket altså til en annen enn den du liknet til opprinnelig. Ja, jeg så det - og det var der jeg fant NiMH nevnt - og jeg undrer meg stort over at en svært dyr "kvalitetsventil" skal ha NiMH-batterier. Det er ikke alltid at man "får det man betaler for", og at én person har gode erfaringer med et produkt skyldes ikke nødvendigvis at det er god kvalitet, det kan også skyldes tilfeldigheter eller et "snilt" bruksmønster. Eksempelvis å ha den skrudd av hele vintersesongen, det er "snilt". Det er mulig at dette kan være en løsning for meg, for det er adskillig enklere å bytte ut med nogenlunde likt enn å lage til noe nytt - og det fine med å handle i Norge er jo at man faktisk har reklamasjonsrett dersom varen ikke tåler bruk i maritimt miljø, eller har levetid lavere enn fem år. Og ja, jeg har også en skrekk for "snubleventiler". Det er ikke sjeldent at man stuker tærne inn i slike ting. Akter er det lite plass, det er nesten essensielt at man bl.a. kan tråkke på ventilen. På fordekket er det også essensielt at det ikke er noe riggtau kan hekte seg fast i. Jeg har en gammel PC-vifte liggende ombord som jeg forsåvidt har planer for - og det er generelt ikke så veldig vanskelig å få tak i flere brukte PC-vifter/server-vifter gratis, ofte kasseres jo servere lenge før viftene er utbrukt. Jeg fikk en gammel Antminer med masse vifter i fanget her om dagen, dette er helt ubrukelig for noe annet formål enn å lage støy. Jeg har imidlertid hørt at det er risiko for at de bryter sammen raskt i båt, en PC-vifte er vel laget for å kjøres på en konstant spenning 12.0V, mens man i båten har varierende spenninger på opptil 14.4V og av og til høyere. (Disclaimer: posten redigert litt etter at den ble postet) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 13.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 8 minutes ago, Gullfisk said: Har du ikke solceller ombord allerede da? Trenger ikke egen solcelle og batteri i ventilen da. Nei, det er klart, i mitt tilfelle er det ikke noe stort poeng i å ha solcelle og batterier i ventilen. Det kan gi mening å ha en "autonom og uavhengig" løsning i båter som står uten tilsyn i lengre tid, for å være trygg på at ikke hovedbatteriet skal lades helt ut mens båteier er borte. Det kan også gi mening for at man skal kunne sette inn ventilasjon raskt og enkelt uten å tenke på kabling. Årsaken til at jeg allerede har byttet ut én av ventilene med likt er bare fordi jeg anså det som enklest. 8 minutes ago, Gullfisk said: Få deg en skikkelig doradeventil og sett på en datavifte inne. Kan lage en hette av myggnetting og tre over ved behov. Å lage en løsning hvor ventilen kan dekkes til med myggnetting er sikkert ingen dum idé. Dette kan ordnes innefra dersom det er for vanskelig å gjøre det fra utsiden. Dersom viftene på antminer'en jeg har på lager går på 12V, så er kanskje det en god idé for toalettet, jeg antar at dette er ganske kraftige vifter. På badet forran ønsker jeg kraftigst mulig ventilasjon som kan stå på i en relativt kort periode etter bruk - ikke bare for å få ventilert ut raskt og effektivt, men også for å sørge for at ventileringen går riktig vei - man ønsker jo helst at dårlig lukt skal ventileres ut og vekk, men når man ligger på svai i litt vind, så er den naturlige luftstrømmen inn gjennom ventilen i toalettet foran i båten, forbi byssehjørne og spisebord og ut gjennom luka til cockpit. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 tobixen skrev 40 minutter siden: Jeg har imidlertid hørt at det er risiko for at de bryter sammen raskt i båt, en PC-vifte er vel laget for å kjøres på en konstant spenning 12.0V, mens man i båten har varierende spenninger på opptil 14.4V og av og til høyere. Det kan løses ved å seriekoble to vifter (både strømmessig og ved å sette dem etter hverandre i røret). PC-viftene jeg bruker til å spre varmen fra pottebrenneren hos meg går i alle fall fint helt ned i 5-6V. Eventuelt bruke en justerbar strømforsyning 14,4V -> XV. Kjøpte en slik hos Clas Ohlson for noen år siden, den går fra 14,4V til 12V, 9V, 6V og 4,5V. Hos meg er det en doradeventil rett foran masta, ute av veien for tauverk og annet, mulig du kunne hatt en slik ventil lignende plassering? For jeg er enig, disse solcelleventilatorene har sine begrensninger, enten det skulle være lekkasjepotensiale, dårlig byggekvalitet, støy eller batterier som ryker før de burde. Sånn sett er en løsning med PC-vifter langt mer driftssikker, det er også rimeligere å skifte ut vifter som skulle bli slitt etter noen års bruk. Viftene på serverne i kjelleren på jobb har gått 24/7 i snart ti år nå, så kjøper du vifter av noenlunde kvalitet burde disse kunne holde lengre enn de fleste (overprisede) solcelleviftene Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 21 minutes ago, Hakkannen said: Hos meg er det en doradeventil rett foran masta, ute av veien for tauverk og annet, mulig du kunne hatt en slik ventil lignende plassering? Jeg har to stående der, som går ned i salongen - ventilen for tolettet er litt lengre frem og ut til siden. Den på babord side er ganske nær, en løsning kunne kanskje være å legge inn et kort innvendig rør slik at babord doradeventil går til toalettrommet i stedet for å gå til salongen. Da vil jeg fortsatt stå igjen med et hull ute på dekk - det er relativt nytt teakdekk der, blir sikkert ikke helt enkelt å få dekket til det gamle ventilasjonshullet på en slik måte at det fortsatt blir seende pent ut. (men hvis dét problemer er enklere løsbart enn jeg tror, så stenger jeg rett og slett av ventilasjonen til akterlugaren. Den har verdi når båten står uten tilsyn. Er jeg ombord kan jeg like godt åpne luka på dagtid, det er mer effektivt). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Maika Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 tobixen skrev for 1 time siden: Det er ikke alltid at man "får det man betaler for", og at én person har gode erfaringer med et produkt skyldes ikke nødvendigvis at det er god kvalitet, det kan også skyldes tilfeldigheter eller et "snilt" bruksmønster. Eksempelvis å ha den skrudd av hele vintersesongen, det er "snilt". Ja, det var jo en "snilt brukermønster" jeg nettopp understreket at jeg hadde som en potensiell forklaring på at batteriet i min vifte fortsatt fungerer som det skal. Når jeg skrev "får det man betaler for", så var det også med henblikk på at jeg ikke har noen lekasjer, noe jeg oppfattet som at du hadde et problem med. Jeg forbeholder meg derfor retten til å mene at jeg har kjøpt et kvalitetsprodukt som fortsatt fungerer strålende etter 7 år, og inntil noen andre kommer med historier om at akkurat denne ventilatoren har feilet, så er dette et produkt som tilfredstiller 100% av brukerne ;) Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 13.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 44 minutes ago, Maika said: Når jeg skrev "får det man betaler for", så var det også med henblikk på at jeg ikke har noen lekasjer, noe jeg oppfattet som at du hadde et problem med. Jeg forbeholder meg derfor retten til å mene at jeg har kjøpt et kvalitetsprodukt som fortsatt fungerer strålende etter 7 år, Faktum er at jeg har hatt vanninntrengning gjennom to slike ventiler av ulikt merke, mens du ikke har hatt lekkasjer gjennom din. Her er det to hypoteser, den ene er at det skyldes kvalitetsforskjell, den andre er at det skyldes forskjell i bruk/installasjon. Jeg skal ikke mene noe som helst, men når jeg leser at det er NiMH-batteri, så går mistanken min fort til at produktet er overpriset :) Kanskje jeg skal skrive en mail til BestMarin og høre hva de anbefaler. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Maika Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Ser ut som den har kommet i ny versjon, men fortsatt med NiMh-batterier. If it works, don't fix it? https://seatronic.no/marinco-day-night-batteridrevet-solcelleventilator-med-vifte-syrefast?gQT=1 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.