Lazyjack Startet 11.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 11.Desember.2024 Oppgraderer 28 fot båt fra fotpumper til trykkvann og varmtvannsbereder. Har kjøpt 2 blandebatterier og 20 liter varmtvannstank. Tenkte å bruke disse blå og røde 15 mm Whale plastrørene og tilhørende hurtigkoblinger men ser at det blir ganske kostbart. Alternativet er vel gummi slanger, messing slangenipler og slangeklemmer. Noen som vil prøve seg på en anbefaling? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 11.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2024 Hva med vanlige PEX-rør? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2024 Som rørlegger, banner jeg litt i kjærka, men Biltema har pexkuplinger og pexrør. Det blir nok billigere enn å kjøpe fra rørleggeren (meg f. eks) Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 11.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2024 shipahoy skrev 8 minutter siden: Hva med vanlige PEX-rør? Støtter den. Enkelt og greit, tilgjengelig på Biltema til en ok penge. Jeg har ellers en del kuplinger liggende siden foriige prosjekt... Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Hulda Svart 11.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2024 Bare sjekk at PEX'en tåler varmtvannet. Hulda har kobberrør, men den gangen visste jeg vel ikke om PEX. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 11.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2024 Skifta ut alle kobber røra med PEX fra BT,og koplinger fra BT,virka fint og er rimeleg Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 11.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2024 Eller slanger, funker det også. Mer fleksibelt. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2024 Hulda skrev for 2 timer siden: Bare sjekk at PEX'en tåler varmtvannet. Hulda har kobberrør, men den gangen visste jeg vel ikke om PEX. Det kan være lurt å legge f. eks litt kobber kobber inn og ut fra berederen, da pex ikke liker 90 graders vann over tid. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 11.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2024 Det finnes egne pex tilkoblingsslanger ned metallnetting rundt. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 12.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2024 Har overhodet ikke peiling, men slo meg... Blir ikke kobber sprøtt med tiden? Tenker at selv ledninger blir jo det? Gjelder ikke det samme rør? Mulig de er annerledes i legeringen så det ikke gjelder for rør?🤷 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2024 Stemmer det. Etter 50- til 100 år ville jeg nok byttet rørene i Hulda. Etter 20 år er det ikke tegn til noe som helst. Tett og greit. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 12.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2024 hadde kjøpt pex og uponor koblinger (eller sanipex hvis du vil koste på verktøykofferten og få akkurat det samme materiellet som rørleggerer bruker, sanipex er veldig kjekt, lett og bruke og garantert tett uten noen kompliserte operasjoner, dessuten trekkes det til med en spesiell momentnøkkel sånn at det blir helt rikitig. Du kan også leie sanipex kofferter. ) megaflis eller vvskupp (nettbutikk) Det er sikkert lurt å tenke på riktig dimensjon på rørene, vanntrykket er jo oftest lavere i båten. jeg hadde beholdt pex røret inne i varerøret og klamret fast sistnevnte til treverk eller lignende i båten, kjekk løsning hvis røret må trekkes om. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2024 Jeg brukte gjennomsiktige, armerte, PVC-slanger. Både til kaldt og varmt. Rustfrie slangeklemmer og T-stykker og skjøter i plast. Ingen problemer etter 30 år. Ville ikke kjøpt slike slanger på Biltema da armeringen er dårlig. Ellers så har vi denne: Ferskvann ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 12.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Desember.2024 Takk for gode tips, da blir det nok 15 mm PEX og fittings fra Biltema. Lurt med radiator slange første meteren på varmtvannet. Det er standard med blandeventil ut fra tanken men det vil likevel bli svært varmt i tanken ved motorgange. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Hva er fordelen med plast framfor gummi, større risiko for lekasje, dårligere holbarhet..? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Er gummi slange godkjent for vatten som ska brukast til matlaging? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Det kan kjøpes næringsmiddelgodkjente slanger. Den norske Remfabrikk produsetre slike da jeg jobbet der på 70-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Vil tro at inngrodd drit pga. stillestående vann i tanker og rør/slanger uansett er en mye større kilde til forurensing enn stoffer som skilles ut fra slanger. Vi bruker kun vann fra vannkanner ombord til mat/drikke. Vann fra vanntanken bruker vi kun til oppvask, håndvask, dusj osv. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Brukar kun vatten fra tankane ombord i båten,men fyller ikkje tankane over alt Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Maika skrev for 12 timer siden: Hva er fordelen med plast framfor gummi, større risiko for lekasje, dårligere holbarhet..? Meg bekjent er det ingen fordeler, kun ulemper. Gummislanger (i særdeleshet Biltema) morkner og kan avsette smak/lukt. De tåler høye temperaturer bedre, blir ikke myke slik som plast. Men som jeg skrev har jeg brukt armerte plastlanger i 30 år uten problemer. Med bereder på 80 grader. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Dette er slangetypen jeg nevnte tidligere for tilkobling til breder. https://www.megaflis.no/bad/sluk-vann-og-avlop/ror--avlopsdeler/pex-trykkslange-12-rett-x-12-rett-80-cm?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIuLeBypiligMVlhCiAx1B9jS5EAQYASABEgLgtPD_BwE Finnes med forskjellige koblinger, jeg har handlet slike hos Megaflis, Jula og Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Moderator Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Elektriske trykkpumper for båt gir 2-3 bar trykk og stiller ikke store krav til armering. Hageslange fra Gardena tåler 22 bar. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 16.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2024 Men egner seg dårlig til varmtvann 🥴 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2024 Hulda starter også med gummislange for varmeapparat. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 16.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2024 Lazyjack skrev On 16.12.2024 at 10.54: Men egner seg dårlig til varmtvann La opp vannsystemr med 12 mm syrefast rør i 78. Renser med klorin hver vår , Har drikkevann fra springen hele tiden. Og varmtvann på 90 grader når motoren går. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.