Jump to content

Legger opp til trykkvann i båten, hva bør jeg bruke av slanger og koblinger?

Lazyjack

Recommended Posts

Oppgraderer 28 fot båt fra fotpumper til trykkvann og varmtvannsbereder. Har kjøpt 2 blandebatterier og 20 liter  varmtvannstank. 

Tenkte å bruke disse blå og røde 15 mm Whale plastrørene og tilhørende hurtigkoblinger men ser at det blir ganske kostbart. Alternativet er vel gummi slanger, messing slangenipler og slangeklemmer.

Noen som vil prøve seg på en anbefaling?

shipahoy skrev 8 minutter siden:

Hva med vanlige PEX-rør?

Støtter den. Enkelt og greit, tilgjengelig på Biltema til en ok penge.

Jeg har ellers en del kuplinger liggende siden foriige prosjekt...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

hadde kjøpt pex og uponor koblinger (eller sanipex hvis du vil koste på verktøykofferten og få akkurat det samme materiellet som rørleggerer bruker, sanipex er veldig kjekt, lett og bruke og garantert tett uten noen kompliserte operasjoner, dessuten trekkes det til med en spesiell momentnøkkel sånn at det blir helt rikitig. Du kan også leie sanipex kofferter. )

megaflis eller vvskupp (nettbutikk)

Det er sikkert lurt å tenke på riktig dimensjon på rørene, vanntrykket er jo oftest lavere i båten. 

jeg hadde beholdt pex røret inne i varerøret og klamret fast sistnevnte til treverk eller lignende i båten, kjekk løsning hvis røret må trekkes om. 

Maika skrev for 12 timer siden:

Hva er fordelen med plast framfor gummi, større risiko for lekasje, dårligere holbarhet..?

Meg bekjent er det ingen fordeler, kun ulemper. Gummislanger (i særdeleshet Biltema) morkner og kan avsette smak/lukt.

De tåler høye temperaturer bedre, blir ikke myke slik som plast. Men som jeg skrev har jeg brukt armerte plastlanger i 30 år uten problemer. Med bereder på 80 grader.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...