Jump to content

Handle- og sjekkliste for service på eldre 4 hk Yamaha


Sjøvind

Recommended Posts

Kjøpte i fjor en 4 hk Yamaha 2t, regner med det er rundt 2000-modell. Den starter for det meste greit, men går varm og stopper etter en liten stund. Starter igjen når den har fått kjølt seg ned. Etter et par slike runder virker det som kjølingen tar seg opp og den går mer stabilt. Regner med det er salt i systemet som løser seg litt opp når den får kjørt seg. Men det er åpenbart at noe må gjøres, tenker skifte av impeller og rengjøring av impellerhus.

 

Videre er den til tider veldig tung å få i gir, så girhendel trenger nok å smøres opp.


Leser i andre tråder her at det også anbefales å rense forgasser.

 

Har heller ikke skiftet girolje på den, så det må også på lista.

 

1. Impeller. Foruten selve impelleren, trengs det noen flere deler? Pakninger?

 

2. Girhendel. Har ikke sett noen smørenippel, hvordan får man smurt opp denne?

 

3. Forgasser. Hva trengs av deler for å rense og montere igjen? Kun pakning?

 

4. Girolje. Olje og to pakninger regner jeg med.

 

Blir glad for tips og innspill!

Link to post

Skifte av impeller er første du kan se på ja, så eventuelt prøve kjøre systemrens gjennom motoren hvis ikke kjølingen blir bedre (sjekk om systemrensen du kjøper påvirker sinkanoden eller ikke, hvis den gjør det kan du skru av anoden før behandling).
 

1. Impellere kan komme alene eller som sett med pakninger og O-ringer inkludert. Selv har jeg kun en gang skiftet pakning ved impellerskift, har ellers montert den gamle pakningen tilbake igjen hvis den ser grei ut. Har ved et par anledninger lagt en tynn stripe med en form for pakningslim ved montering hvis det har virket som pakningen synger på det siste verset.

 

3. Nå er ikke jeg mekaniker, men har renset forgasserne mine ved ujevne mellomrom, så kan i alle fall si litt om hvordan jeg går fram. Ved rens av forgasseren er det en fordel å ta bilder underveis (slik at du har hjelp om du skulle glemme hvordan den er skrudd sammen), være ryddig og ha orden på delene (jeg pleide de første gangene bruk et A3-ark der jeg la delene i rekkefølge for å ha bedre kontroll på dem, nå legger jeg delene i isbokser, da forsvinner ikke de minste skruene om man er av den tungpustede typen), en tynn sprittusj (for å markere innstillinger og plasseringer av gasstaget og mer), stjerne- og flattskrujern (i passende størrelser) og pipesett (for å løsne forgasseren fra blokka. Kan også være greit med ei nebbtang for å løsne slangeklemma på bensinslangen, denne er fjærbasert, så vær litt forsiktig slik at den ikke spretter vekk for deg (eller spretter rett i øyet🫣).
 

Er du forsiktig ved separering av delene kan du bruke de gamle pakningene om igjen. Spesielt bensinpumpemembranen/pakningen kan i enkelte tilfeller dele seg ved demontering, men tar du hensyn til at denne er litt skjør pleier det vanligvis gå greit. Skulle du skru ut justeringsskruer, merk hvordan de sto og tell omdreiningene. Slikt som dyser bør du ikke skru lengre inn enn der de var, dysesetene er myke og kan bli ødelagt. Generelt sett består forgasseren av forholdsvis myke metaller, derfor er det også greit å unngå bruke slikt som ståltråd for å stake opp gjengrodde kanaler og lignende, bruke heller fiskesen (eller uomspunnede gitarstrenger for nylonstrengsgitar, jepp, har brukt det under en såkalt "hyttetur-forgasser-rens-uten-skikkelig-utstyr-tilgjengelig"😄). Selv foretrekker jeg bruke ultralydsvasker til forgassere, har flere ganger opplevd bedre resultat med slik behandling enn å rense med forgasserens og trykkluft. Har du ikke ultralydsvasker selv skal du ikke se bort fra at folk du kjenner i nærheten kan ha slikt stående. Etter jeg kjøpte selv fant jeg ut at nesten annenhver kamerat hadde😄 Så kanskje du kan få låne deg en, hvis du ikke har selv eller ønsker kjøpe (nok) et verktøy? Fungerer også ypperlig til vask av briller, smykker og annet tjafs med mye krinkelkroker.

 

4. Også for skifting av giroljas del, så lenge du ikke strammer for hardt eller får sandkorn mellom varer pakningene i årevis, vanligvis holder det å bare kjøpe girolje. Ved avtapping av den gamle olja er det oftest naturlig å tørke av skruene litt, men ta gjerne å stryk over pakningene med litt girolje på fingen før montering igjen.

Link to post

Om motoren går varm, ville jeg satt ny termostat på handlelisten. Disse blir ofte korrodert over tid og henger seg opp.

Ellers finner du mye hjelp i service manualen tilgjengelig her: http://www.ootnic.com/resources/Yamaha 4AC Service & Repair Manual.pdf

Å skru av toppen for å skrape rent kjølekanalene er heller ikke uvanlig på gamle to-taktere om de har blitt lagret liggende.

image.png.16acb69bcf26654f3edb7aedd1fb303d.png

Link to post
Sjøvind skrev for 11 timer siden:

Girhendel. Har ikke sett noen smørenippel, hvordan får man smurt opp denne?

 

Denne sitter i en plasthylse uten noen nippel for smøring.      Her bygger det seg tydeligvis opp med litt salt og irr over tid så det bare blir tregere og tregere og spaken tilslutt knekker om man venter lenge nok.   

Den knakk på min 80-talls 4hk.  Motorblokka må av for å få ut denne, men det er en grei operasjon om man ikke har alt for mange tommeltotter.   Trengs oftest ny bunnpakning mellom stamme og blokk når man skal sette sammen igjen  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Sjøvind skrev for 12 timer siden:

Var en liten tur innom skuret hvor motoren står om vinteren.

Håper du noterte deg motorkoden...
"Eldre Yamaha 4hk" er ikke en motor, det er mange...
Når du skal bestille deler er det viktig at du har de tre første tall/bokstavene opp i venstre hjørne av merkeskiltet på braketten på motoren, tilgjengelig, dette fordi det er den koden som forteller deg hvilken motor delen skal passe til.
 

Når du starter en tråd som dette så er det også viktig å bruke motorkoden i trådtittel. 

Link to post
Sjøvind skrev On 14.12.2024 at 0.32:

Var en liten tur innom skuret hvor motoren står om vinteren. Viser seg at det er smørenippel på girhendelen likevel! Så da er det håp for den i hvert fall:

IMG_6575.jpeg.976b97282355ce1473c6dad6315d511c.jpeg

Motoren ser våt ut inni skuret ditt.

 

Har du spylt av den rett før fotografering eller har du satt den bort med mye salt på slik at litt fukt i lufta er nok til at motoren er nesten konstant våt og ruster mye iløpet av vinteren?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...