Jump to content

Fra D5L/ D6 til D5 - hva er nødvendig?


C.N.Dagenboldt

Recommended Posts

Har i dag både D5L og D6.  Men hvis man ønsker seg å løse ut D5, hvordan fungerer det? Er det bare å opparbeide seg fartstid tilsvarende kravet for D5, eller må man begynne helt på nytt med tanke på undervisning og kompetanse? Jeg har søkt litt rundt på dette, men ikke funnet noe svar.  

Link to post

D5L er som du vet et Fritidsskippersertifikat, med begrenset tyngde i næringssammenheng.
D6 er et yrkessertifikat, som gir førrett for lasteskip med inntil 24 meters lengde og en viss tonnasje, i norsk "Liten kystfart".

 

For D5 er pensum/læreplanen i opplæringen adskillig mer omfattende enn for de andre sertifikatene og du må nok regne med å bruke noe tid på skolebenken.
Men det er slett ikke uoverkommelig og her hos oss har vi hatt ganske mange som etter D5L og D6 har fått "smaken" på sjølivet og tatt både D5 og høyere sertifikat på eget initiativ og delvis som privatister.
 

Jeg vet ikke hvor du holder til, rent geografisk, men hvis du tar kontakt med den nærmeste VGS som har sjøfartsfag / fiskerilinje, så bør de kunne opplyse om mulige veier videre.

 

Lykke til!

 

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post

Jeg tok D5 teorien hos NMKS (mesteparten sammen med D5L gjengen), om jeg husker riktig så var Stabilitet lære temaet i tilleg (en helg med samling). Ca 30(?)timer teori. 12mnd fartstid og kadett opplæring ombord på sertifikatpliktig skip. Hvorav 1mnd må være etter siste eksamen. Jeg løste og D5L sertifikat før jeg hadde godkjent fartstid for D5L på de samme eksamenene som D5. I tilleg så kommer STCW  grunnleggende sikkerhetskurs, helse erklæring fra sjøfartsdirektoratet og ROC eller GOC (VHF) sertifikater som wt minimum. Skal du kjøre med passasjerer så er Krise og passasjer handtering kurs,  evt Redningsfarkost og HMOb kurs/serifikater, samt at ECDIS, BRM og Hurtigbåtkus/simulator måtte  og til. Skal du unfå å ha begrensninger i Sertifikatet må du og ha medisinsk førstehjelp og medisinsk behandling. Avhengig av fartøy og fartsområde kan du komme unna med lettere kombinasjoner av dette.  Men kommer en dit så er ofte rederiet med på dekke kostnadene, samt vedlikehold av sertifikater/kurs etter 18mnd eller 5år, avhengig av hvilke kurs .

 

Jeg vil tippe du trenger å ta, stabilitetslære, ROC, STCW GSk og helse erklæring, så blir du interessant for rederiene for videre kadett opplæring.  Send på en pm om du vil ha mer info for min vei inn som kaptein på liten hurtiggående rutebåt.

 

 Hvor holder du til?

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...