C.N.Dagenboldt Startet 12.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 12.Desember.2024 Har i dag både D5L og D6. Men hvis man ønsker seg å løse ut D5, hvordan fungerer det? Er det bare å opparbeide seg fartstid tilsvarende kravet for D5, eller må man begynne helt på nytt med tanke på undervisning og kompetanse? Jeg har søkt litt rundt på dette, men ikke funnet noe svar. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Dette antar jeg @Poseidon kan svare på ..? hans nettside: https://baatskolen.no/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Poseidon Svart 14.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2024 D5L er som du vet et Fritidsskippersertifikat, med begrenset tyngde i næringssammenheng. D6 er et yrkessertifikat, som gir førrett for lasteskip med inntil 24 meters lengde og en viss tonnasje, i norsk "Liten kystfart". For D5 er pensum/læreplanen i opplæringen adskillig mer omfattende enn for de andre sertifikatene og du må nok regne med å bruke noe tid på skolebenken. Men det er slett ikke uoverkommelig og her hos oss har vi hatt ganske mange som etter D5L og D6 har fått "smaken" på sjølivet og tatt både D5 og høyere sertifikat på eget initiativ og delvis som privatister. Jeg vet ikke hvor du holder til, rent geografisk, men hvis du tar kontakt med den nærmeste VGS som har sjøfartsfag / fiskerilinje, så bør de kunne opplyse om mulige veier videre. Lykke til! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
NorSiglar Svart 16.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2024 Jeg tok D5 teorien hos NMKS (mesteparten sammen med D5L gjengen), om jeg husker riktig så var Stabilitet lære temaet i tilleg (en helg med samling). Ca 30(?)timer teori. 12mnd fartstid og kadett opplæring ombord på sertifikatpliktig skip. Hvorav 1mnd må være etter siste eksamen. Jeg løste og D5L sertifikat før jeg hadde godkjent fartstid for D5L på de samme eksamenene som D5. I tilleg så kommer STCW grunnleggende sikkerhetskurs, helse erklæring fra sjøfartsdirektoratet og ROC eller GOC (VHF) sertifikater som wt minimum. Skal du kjøre med passasjerer så er Krise og passasjer handtering kurs, evt Redningsfarkost og HMOb kurs/serifikater, samt at ECDIS, BRM og Hurtigbåtkus/simulator måtte og til. Skal du unfå å ha begrensninger i Sertifikatet må du og ha medisinsk førstehjelp og medisinsk behandling. Avhengig av fartøy og fartsområde kan du komme unna med lettere kombinasjoner av dette. Men kommer en dit så er ofte rederiet med på dekke kostnadene, samt vedlikehold av sertifikater/kurs etter 18mnd eller 5år, avhengig av hvilke kurs . Jeg vil tippe du trenger å ta, stabilitetslære, ROC, STCW GSk og helse erklæring, så blir du interessant for rederiene for videre kadett opplæring. Send på en pm om du vil ha mer info for min vei inn som kaptein på liten hurtiggående rutebåt. Hvor holder du til? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.