Hanse68 Startet 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 13.Desember.2024 Jeg hadde en sylinder i min Mercruiser Cummins 4.2 l QSD (2008 modell), hvor en sylinder eksploderte. Skikkelig motorhavari med andre ord, og motoren er ennå ikke klar. Jeg gikk for en "long block" reparasjon, noe som betyr at det meste av innmaten i motoren ble byttet, samt ny turbo. Ved første gangs prøvekjøring, så fikk vi ikke turtallet opp tilstrekkelig for å få båten i plan. Ny wastegate ble da bestilt og byttet. Ved ny prøvekjøring er problemet det samme. Dysene er nå sendt inn til kontroll, men de ble også sjekket ut tidligere, og var da ok. Hva kan være feil? Motoren starter lett og går fint på tomgang og ved lavere omdreining. Min Askeladden Commuter 8 går ikke lett i plan, men det er jeg vant til. Må bruke trim litt aktivt, og da går den i plan. Tror ikke det er noe "nød-modus" problem heller. Kan det være dieselpumpa eller motorstyringsenheten som bør byttes? Alt av filtre er byttet, og ren og ny diesel er pumpet inn, men det hjelper ikke! Gode råd mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Goltajan Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Hei Hanse68! Endelig en annen commuter 8 eier. Jeg hadde også problemer med å få båten på plan med originale 3 blad propeller. Jeg gikk til innkjøp av 4 blad propeller med stigning på 22. Det ble en helt annen båtopplevelse. Lettere på plan og bedre på hastigheter mellom 7 og 22 knop. Hadde likevel problemer med plan etter at båten Hadde ligget i båsen i 2 måneder. Tåler ikke mye groe denne båten! Hadde dykker til å gjøre reint, da ble alt ok igjen. Hilsen Goltajan Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Hvor mye turtall kommer du opp i? Er båten ren under? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 13.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 13.Desember.2024 Goltajan skrev for 8 timer siden: Hadde likevel problemer med plan etter at båten Hadde ligget i båsen i 2 måneder. Tåler ikke mye groe denne båten! Hadde dykker til å gjøre reint, da ble alt ok igjen. Hilsen Goltajan Det føles som en slags julepresang, hver gang noen påpeker hvor viktig det er å huske på at en båt med groe... ikke er en frisk båt før den er ren. For få skjønner at det ikke hjelper med en forbaska æppp, det hjelper ikke å si jadda jadda, enten så må du gjøre jobben eller betale noen for å gjøre det... Sitér dette innlegget Link to post
Hanse68 Svart 14.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2024 Båten er ren under, ingen groe. Båten er på verksted, så jeg vet ikke hva turtallet er. Ny bedre propell er en mulig løsning. Men det er ett eller annet sted det butter. Har hatt båten siden ny i 2008. Drev er bytter til XR drev etter at jeg fikk drevhavari i 2017. At sylinder skulle eksplodere, og det rett etter service, hadde jeg ikke forventet. Men forut for motorhavari gikk det helt greit å få båten i plan med litt bruk av trim. Toppfart rundt 33 knop, mens fabrikken selv oppga 36 knopp som toppfart, noe jeg aldri har fått båten opp i. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2024 Lurer litt på hva det rent teknisk innebærer at en sylinder eksploderer? Har ikke hørt uttrykket før Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Swingswong Svart 14.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 14.Desember.2024 Du bør i alle fall oppnå maks turtall. Ca 3800rpm på denne motoren. Om du ikke når det turtallet er propellen for stor. At du ikke oppnår farten produsenten oppgir er ikke så unormalt. Blir typisk målt uten utstyr og 3 dråper diesel. Etterhvert får man mer greier inn i båten, den blir tyngre og trenger ny propell. Kommer du ikke opp i maks turtall går motor for tungt og havari er mye mer sannsynlig enn for en motor som ikke går for tungt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.