Jump to content

Forskjellen på Scand Baltic og Scand Atlantic 35


Markus96

Recommended Posts

Har hatt både Scand Baltic 29 og Scand Atlantic 3500HT. Begge to er flotte båter, noe den vedvarende populæriteten i markedet viser. 
Det er produsert vesentlig flere Baltic- enn Atlanticbåter. Det finnes en hel del varianter på innredninger, motorinstallasjoner og skrogene under har blitt forbedret i flere omganger.  Litt upresist vil jeg si at alle positive egenskaper med Baltic er enda mer positive med Atlanticen. Mer høyde, mer bredde samt mer plass og romfølelse. Dette er spesielt merkbart for folk som er 185+ cm som merker forskjell i ståhøyde og sengeplass. Atlanticen er dog noe dyrere i innkjøp.
Driftsutgiftene har vært de samme (båtplass, forsikring, service, drivstoffutgifter). Atlantic er nok blant de større båtene som er relativt rimelige å drifte med litt egeninnsats. 

Link to post
FLS skrev 33 minutter siden:

Har hatt både Scand Baltic 29 og Scand Atlantic 3500HT. Begge to er flotte båter, noe den vedvarende populæriteten i markedet viser. 
Det er produsert vesentlig flere Baltic- enn Atlanticbåter. Det finnes en hel del varianter på innredninger, motorinstallasjoner og skrogene under har blitt forbedret i flere omganger.  Litt upresist vil jeg si at alle positive egenskaper med Baltic er enda mer positive med Atlanticen. Mer høyde, mer bredde samt mer plass og romfølelse. Dette er spesielt merkbart for folk som er 185+ cm som merker forskjell i ståhøyde og sengeplass. Atlanticen er dog noe dyrere i innkjøp.
Driftsutgiftene har vært de samme (båtplass, forsikring, service, drivstoffutgifter). Atlantic er nok blant de større båtene som er relativt rimelige å drifte med litt egeninnsats. 

Takk for svar😊så om jeg forstår deg rett er det ikke no forskjell på de to båtene når det gjelder forsikring og båtplass 

Link to post

Har deltatt i bygging av en Atlantic på 80-tallet, og har hatt en Baltic et par sesonger.

Leste et sted at noen hevder at "Baltic er en båt - Atlantic er et skip!" 

Og det er vesentlig romsligere i Atlantic. 

Men begge er såkalte "opp-og-ned-båter" fordi du må over motorrommet hver gang du skal bevege deg fra en kabin til en annen. 

 

Den Atlantic'en vi bygde hadde 2x Mercedes OM352A maskiner som ga nok krefter og lett å manøvrere. 

Mulig noen Atlantic hadde bare en motor, og det må være litt snaut? 

 

Baltic er en helt grei lett-manøvrert båt selv med en motor, men pass på at det er minimum baug-truster. 

Det er litt klønete å kreke seg ned på plattformen, noe som gjelder begge.

 

Etter Baltic'en vurderte vi både Atlantic og Princess 35, men endte opp med P460 som er litt stor for to pensjonister.

Men vi greide hele Telemarkskanalen I sommer uten store problemer. 

 

Reis rundt og se og prøv. Båt koster mye uansett, kjøp noe hele familien vil trives med i de farvann dere tenker å seile i.

Det er nevnt båtplass og opptak og vinterlagring.

Og hvor mye/lite vedlikehold du rekker selv.

3-fot-syken er ikke lett å bli vaksinert mot....

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Kort innlegg fra meg, .. Jeg tror det viktigste av alt, er at man anskaffer seg en Baltic, eller en Atlantic,  for man vil aldri komme til å angre på det valget. En av disse 2 båtene, med en god motor, godt vedlikeholdt, er jo fasiten på et fantastisk liv på sjøen. Ingen begrensninger på hvor mange unger man kan fylle på i helgen, samt kongebåter å dra på ferie om man bare er 2. Motor i midten og aksling, supert ! En ting madammen og jeg digger i båten vi har i dag... hvert vårt bad, ! Konge..

Link to post
Hekri skrev for 9 timer siden:

Har deltatt i bygging av en Atlantic på 80-tallet, og har hatt en Baltic et par sesonger.

Leste et sted at noen hevder at "Baltic er en båt - Atlantic er et skip!" 

Og det er vesentlig romsligere i Atlantic. 

Men begge er såkalte "opp-og-ned-båter" fordi du må over motorrommet hver gang du skal bevege deg fra en kabin til en annen. 

 

Den Atlantic'en vi bygde hadde 2x Mercedes OM352A maskiner som ga nok krefter og lett å manøvrere. 

Mulig noen Atlantic hadde bare en motor, og det må være litt snaut? 

 

Baltic er en helt grei lett-manøvrert båt selv med en motor, men pass på at det er minimum baug-truster. 

Det er litt klønete å kreke seg ned på plattformen, noe som gjelder begge.

 

Etter Baltic'en vurderte vi både Atlantic og Princess 35, men endte opp med P460 som er litt stor for to pensjonister.

Men vi greide hele Telemarkskanalen I sommer uten store problemer. 

 

Reis rundt og se og prøv. Båt koster mye uansett, kjøp noe hele familien vil trives med i de farvann dere tenker å seile i.

Det er nevnt båtplass og opptak og vinterlagring.

Og hvor mye/lite vedlikehold du rekker selv.

3-fot-syken er ikke lett å bli vaksinert mot....

Takk for tips å god info😊

Link to post
Worry II skrev for 9 timer siden:

Kort innlegg fra meg, .. Jeg tror det viktigste av alt, er at man anskaffer seg en Baltic, eller en Atlantic,  for man vil aldri komme til å angre på det valget. En av disse 2 båtene, med en god motor, godt vedlikeholdt, er jo fasiten på et fantastisk liv på sjøen. Ingen begrensninger på hvor mange unger man kan fylle på i helgen, samt kongebåter å dra på ferie om man bare er 2. Motor i midten og aksling, supert ! En ting madammen og jeg digger i båten vi har i dag... hvert vårt bad, ! Konge..

Har hørt mye positift om disse båtene selv. Å syns de er fine har vært flere ganger i en Baltic  selv. Men aldri i en Atlantic. 

Link to post

Hadde Baltic i syv sesonger, men bare vært ombord i Atlantic. Ingen tvil om at Atlantic er større, men Baltic er jammen ikke så verst den heller. Vi var seks personer på tur 2-4 uker og koste oss, men etterhvert ble ungene for store. 


Det er en del ulike løsninger opp gjennom årene. Finn ut hva du liker og hva du vil prioritere. Noe er lett å fikse på som blant annet elektronikk og kalesje. Romløsning, motor og generell tilstand er viktigere. Det er kun Atlantic du kan få med bad i fremre del.

 

Er nok ikke vanlig med to motorer i Atlantic, @Hekri, men den må være stor nok hvis en skal lengre strekk. 

Link to post
tilplan skrev 1 time siden:

Er nok ikke vanlig med to motorer i Atlantic, @Hekri

Det var svoger som bygget Atlanticén. Jeg var hjelpemann innimellom. Det er (var) en meget flott båt - unnskyld, skip.

Det var 2 stk OM 352 (uten turbo). Disse var 2x50 kilo lettere enn med turbo, og lettere enn alternativene som f.eks VP. 

Mener å erindre at vi monterte ZF gear på disse. 

Kan det stemme @tilplan at halvfabrikat byggesett kostet rundt 300.000 på 80-tallet? - og at flere ble solgt som byggesett? 

 

Havet er fullt av båter @Markus96, men hvis du finner en godt vedlikeholdt Atlantic til en god pris, som er bygd skikkelig (hvis det er "hjemme-mekk"), er det grunn til å tro at du da har mulighet til å kjøpe deg en veldig god og tidløs båt. 

Norwegian Homefleet - Ships starting with C    Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt....  men har gjort mye annet også...

Link to post

Vi hadde 85 modell Baltic i 6 år og var superfornøyde. Men mye klatring opp og ned som nevnt. Og en ting jeg ble litt lei var å bøye hodet inne på badet fordi takhøyden er lav. Om Atlantic har høyere takhøyde på badet er det et pluss.

 

Var det ikke i Nederland at Balticen ble levert med to motorer og forhøyet akter? Ble levert i noen eks men uten at det slo an.

 

Atlantic er visst en av de bedre sjøbåtene har jeg også hørt. Liker man båttypen og finner en som er bra utstyrt og i god stand er dette en god deal.

Link to post
Hekri skrev for 9 timer siden:

Kan det stemme @tilplan at halvfabrikat byggesett kostet rundt 300.000 på 80-tallet? - og at flere ble solgt som byggesett? 

Det har jeg aldri hørt noe om, men så var jeg nok for ung på den tiden til å følge med på sånt. Det er nok andre som har bedre kjennskap til det. Det var vel en egen form på skroget for disse med to motorer.

Link to post

Mange av de norske verftene som bygde båter av denne typen tilbød varianter for selvbygg på 70-80-tallet. (Scand, Fjord, Concorde, Huwa, mfl). Var i hvert fall mange av 29 Baltic og helt sikkert også en del av 32 Atlantic fra denne tiden som ble fullført av hjemmebyggere.

 

Antakelig sluttet selvbygg fra 90-tallet, og sikkert i god tid før Scand endret navn til 3500 Atlantic på dette 32-fotsskroget.

 

Kostnadsmessig vil du ha mye av samme utgifter med begge båter. Som nevnt over, så skiller det kun 3 fot i lengden og 20 cm i skrogbredde, samt noe dekkshøyde. Det gir selvsagt nokså mye mer plass ombord, men du vil jo i praksis ha omtrent akkurat samme type utstyr ombord som krever utskifting og vedlikehold. Fellesnevnere er: El-anlegg, landstrøm vv-tank, bysse/kjøkken, baug- og hekkthruster, ankervinsj baug og akter, kalesje, kartplotter, lanterner, VHF mm, osv. Motorisering er jo til dels lik - for det meste med varianter av Yanmar. Dieselforbruk vil være nokså likt, og du avgjør selv veldig mye av dette mht kjøremønster (dvs fart). Forsikring og havneleie er også sammenliknbart, selv om du tidvis kommer noe billigere ut med 29 enn med 32 fot i gjestehavner.

 

Med andre ord - svært mye av det som drar kostnader ombord er nokså felles på disse båtene, forutsatt at du skal ha en med fullt campingutstyr for noen uker på ferie. Mitt råd er å se etter en som er i best mulig stand og heller betale litt for dette. Det er stort sett alltid billigrere enn å kjøpe en sliten utgave og oppgradere selv.

 

Er ellers enig at dette er flotte båter, og selvsagt er 32/3500 Atlantic mer av et skip enn 29 Baltic. Lykke til.

Link to post
HansH skrev for 5 timer siden:

Mange av de norske verftene som bygde båter av denne typen tilbød varianter for selvbygg på 70-80-tallet. (Scand, Fjord, Concorde, Huwa, mfl). Var i hvert fall mange av 29 Baltic og helt sikkert også en del av 32 Atlantic fra denne tiden som ble fullført av hjemmebyggere.

 

Antakelig sluttet selvbygg fra 90-tallet, og sikkert i god tid før Scand endret navn til 3500 Atlantic på dette 32-fotsskroget.

 

Kostnadsmessig vil du ha mye av samme utgifter med begge båter. Som nevnt over, så skiller det kun 3 fot i lengden og 20 cm i skrogbredde, samt noe dekkshøyde. Det gir selvsagt nokså mye mer plass ombord, men du vil jo i praksis ha omtrent akkurat samme type utstyr ombord som krever utskifting og vedlikehold. Fellesnevnere er: El-anlegg, landstrøm vv-tank, bysse/kjøkken, baug- og hekkthruster, ankervinsj baug og akter, kalesje, kartplotter, lanterner, VHF mm, osv. Motorisering er jo til dels lik - for det meste med varianter av Yanmar. Dieselforbruk vil være nokså likt, og du avgjør selv veldig mye av dette mht kjøremønster (dvs fart). Forsikring og havneleie er også sammenliknbart, selv om du tidvis kommer noe billigere ut med 29 enn med 32 fot i gjestehavner.

 

Med andre ord - svært mye av det som drar kostnader ombord er nokså felles på disse båtene, forutsatt at du skal ha en med fullt campingutstyr for noen uker på ferie. Mitt råd er å se etter en som er i best mulig stand og heller betale litt for dette. Det er stort sett alltid billigrere enn å kjøpe en sliten utgave og oppgradere selv.

 

Er ellers enig at dette er flotte båter, og selvsagt er 32/3500 Atlantic mer av et skip enn 29 Baltic. Lykke til.

Takk for svar😊

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...