Ida Marie III Startet 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2024 Jeg har båten på land, endog i hus, for diverse oppgraderinger. En av jobbene er å bytte ut boltene som holder en 5 kg zink anode i akterspeilet. Disse boltene går igjennom skroget, og er innvendig koblet mot diverse bunnventiler etc. ved hjelp av kabler, det Amerikanerne kaller " bounding system " Jeg tror disse boltene er av bronse. Har lett både på nett og butikker, men finner ingen som selger slikt her. Ønsker fortrinnsvis og erstatte de med gjengestang, slik at en lettere kan laske innpå "nye" brukere i ettertid når en ligger på sjøen, eller bytte kabler etc. Så spørsmålet er om syrefaste gjengestenger gjør samme nytten ? Alternativet er og bruke de eksisterende boltene, og legge kablene opp til en "sentral" der brukere kan kobles på i ettertid.. Er bronse mye bedre en rustfritt ?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Eller 'bonding'= sammenkobling. Kobber leder strøm vesentlig bedre enn stål. Aluminium er også i så måte bedre enn stål. En bolt i avsinkingsherdet messing vil gjøre jobben. Eller bolt i rent kobber. Rustfritt stål er det siste jeg ville valgt, men stål leder uansett strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Strøm messing har det vel liten betydning hvilket metall bolt har, da det er svært liten strøm som går her, slik at resistansen her betyr "ingen ting". Overgangsmotstanden i koblingene er sannsynligvis flere ganger større enn motstanden i denne bolten. På min trawler er det syrefaste bolter. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Det er feil, @Arejane. Strømmen kan være 'betydelig', mange mA. Men spenningen er lav. Derfor er det av vesentlig betydning å tilstrebe så lav motstand som mulig for å oppnå best mulig effekt. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Er dette montert originalt fra Bayliner? i sin tid? rekner med dette er en båt fra 80 tallet? er det gjort noen endringer i det elektriske annlegget siden da? Jeg ville ikke endret på noen materiealer om dette virkelig virker på nåværende tidspungt. har du målt på komponenter dette er tilkoblet så du vet det har noen effekt? Som Hulda hentyder her så er strøm og spenning absoludt to forskjellige ting! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Popeye70 Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Ida Marie III skrev for 2 timer siden: Alternativet er og bruke de eksisterende boltene, og legge kablene opp til en "sentral" der brukere kan kobles på i ettertid.. En «busbar» (koblingsskinne) på innsiden hvor hver «bruker» får sitt eget koblingspunkt virker jo fornuftig om man tenker på oversiktlighet og enkelhet når man skal legge til eller trekke fra en «bruker». Om det er fornuftig ut fra et elektrisk/«motstandsmessig» ståsted bør nok en av ekspertene svare på, men i mitt hode bør det ikke være noe verre enn å koble alle brukere på samme gjengestang/bolt gitt fornuftig materialvalg. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 For P=R*I*I*COS'PHI' og U=R*I Noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 -morten- skrev 23 minutter siden: Er dette montert originalt fra Bayliner? i sin tid? rekner med dette er en båt fra 80 tallet? er det gjort noen endringer i det elektriske annlegget siden da? Jeg ville ikke endret på noen materiealer om dette virkelig virker på nåværende tidspungt. har du målt på komponenter dette er tilkoblet så du vet det har noen effekt? Som Hulda hentyder her så er strøm og spenning absoludt to forskjellige ting! Ja, er båt fra 1993, og systemet er originalt fra fabrikk. Jeg byttet bunnventiler for noen år siden, noe som viste seg å være unødvendig da vi skar dem opp for å sjekke tykkelse på godset. Disse var også koblet til dette systemet. Så ingen tvil om at det funker.. Mulig jeg får satse på å bruke de som er der, og heller trekke kabler opp til en "sentral" litt mer tilgjengelig sted. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Popeye70 skrev 11 minutter siden: En «busbar» (koblingsskinne) på innsiden hvor hver «bruker» får sitt eget koblingspunkt virker jo fornuftig om man tenker på oversiktlighet og enkelhet når man skal legge til eller trekke fra en «bruker». Om det er fornuftig ut fra et elektrisk/«motstandsmessig» ståsted bør nok en av ekspertene svare på, men i mitt hode bør det ikke være noe verre enn å koble alle brukere på samme gjengestang/bolt gutt fornuftig materialvalg. Ja, planla det samme, men som du antyder er jogså eg usikker på om flere koblinger vil 'svekke' effekten Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Hulda skrev 10 minutter siden: For P=R*I*I*COS'PHI' og U=R*I Noe slikt. ?????? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Ida Marie III skrev 4 minutter siden: ?????? Selvforklarende når det gjelder elektroner på utmarsj, kalles også 'strøm'. Poenget er at det er formålstjenlig med så lav motstand (R) som mulig. Det at de gamle ventiler og gjennomføringer var i perfekt stand, kan like godt være at metallet er av høy kvalitet. 'Admirality Bronze', som er en messing (ikke bronse), vil stå i 100 år uten anode. Men om fabrikken har lagt opp bonding, så ville jeg bare fulgt opplegget nokså slavisk. Hvis man da ikke er overbevist at man må finne opp hjulet på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Hulda skrev 33 minutter siden: Det at de gamle ventiler og gjennomføringer var i perfekt stand, kan like godt være at metallet er av høy kvalitet. 'Admirality Bronze', som er en messing (ikke bronse), vil stå i 100 år uten anode. Men om fabrikken har lagt opp bonding, så ville jeg bare fulgt opplegget nokså slavisk. Hvis man da ikke er overbevist at man må finne opp hjulet på nytt. Da går jeg for det... Men da blir det en ekstra koblingsskinne på innsiden...bør den også være i messing/bronse ? Det siste får en vel neppe tak i lengre.? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 De skinnene er vel i fortinnet kobber, i hvertfall de beste, og det er helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 15.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Hulda skrev for 1 time siden: De skinnene er vel i fortinnet kobber, i hvertfall de beste, og det er helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Flere mA er ingenting og spenningsfallet dertil ingenting med de tversnitt vi snakker. 6mm², 3m, 100mA, 1V gir 2mV. En femdobling til bronse og syvdobling av det fra bronse til rustfritt er neglisjerbart. Det jeg heller ville konsentrert på er at disse kopperlegeringene og anoden hele tiden vil ha potensial til å tære anoden maks dersom koplingene ikke er godt malt. Sitér dette innlegget Link to post
Escaro Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Kan noe sånt brukes: https://www.maritim.no/glomex-skruesett-110mm-dynaplate-ra202-ra203-ra204 Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2024 Ja, de kan utmerket brukes. Ellers bør man, når man ikke er spesialist med måleinstrumenter, minimere spenningstap i systemet. Det er hele tiden snakk om tallmessig små verdier som kan gjøre store utslag. Man dytter elektroner dit de har lyst til å forsvinne. Eller på en annen måte, presse alt metall ned på samme potensiale. Målte en gang i verden Hulda og landet på ca. -0,95 V, som er greit for en jernbåt beskyttet med sink. Og med sølv som referanse (ikke nøyaktig) bør verdien ligge i området -850 til drøye -1100 mV. Mesteparten av dette har jeg glemt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.