Jump to content

Messing/Bronse bolter til hovedanode, eller godt nok med syrefast bolt ?


Ida Marie III

Recommended Posts

Jeg har båten på land, endog i hus, for diverse oppgraderinger. En av jobbene er å bytte ut boltene som holder en 5 kg zink anode i akterspeilet. Disse boltene går igjennom skroget, og er innvendig koblet mot diverse bunnventiler etc. ved hjelp av kabler, det Amerikanerne kaller " bounding system "

Jeg tror disse boltene er av bronse. Har lett både på nett og butikker, men finner ingen som selger slikt her. Ønsker fortrinnsvis og erstatte de med gjengestang, slik at en lettere kan laske innpå "nye" brukere i ettertid når en ligger på sjøen, eller bytte kabler etc.

Så spørsmålet er om syrefaste gjengestenger gjør samme nytten ?

Alternativet er og bruke de eksisterende boltene, og legge kablene opp til en "sentral" der brukere kan kobles på i ettertid..

Er bronse mye bedre en rustfritt ??

 

 

20241214_113348.jpg

20241214_113243.jpg

Link to post

Er dette montert originalt fra Bayliner? i sin tid? rekner med dette er en båt fra 80 tallet? er det gjort noen endringer i det elektriske annlegget siden da?  Jeg ville ikke endret på noen materiealer om dette virkelig virker på nåværende tidspungt. har du målt på komponenter dette er tilkoblet så du vet det har noen effekt?

Som Hulda hentyder her så er strøm og spenning absoludt to forskjellige ting!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Ida Marie III skrev for 2 timer siden:

Alternativet er og bruke de eksisterende boltene, og legge kablene opp til en "sentral" der brukere kan kobles på i ettertid..


En «busbar» (koblingsskinne) på innsiden hvor hver «bruker» får sitt eget koblingspunkt virker jo fornuftig om man tenker på oversiktlighet og enkelhet når man skal legge til eller trekke fra en «bruker». Om det er fornuftig ut fra et elektrisk/«motstandsmessig» ståsted bør nok en av ekspertene svare på, men i mitt hode bør det ikke være noe verre enn å koble alle brukere på samme gjengestang/bolt gitt fornuftig materialvalg.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
-morten- skrev 23 minutter siden:

Er dette montert originalt fra Bayliner? i sin tid? rekner med dette er en båt fra 80 tallet? er det gjort noen endringer i det elektriske annlegget siden da?  Jeg ville ikke endret på noen materiealer om dette virkelig virker på nåværende tidspungt. har du målt på komponenter dette er tilkoblet så du vet det har noen effekt?

Som Hulda hentyder her så er strøm og spenning absoludt to forskjellige ting!

 

Ja, er båt fra 1993, og systemet er originalt fra fabrikk.  Jeg byttet bunnventiler for noen år siden, noe som viste seg å være unødvendig da vi skar dem opp for å sjekke tykkelse på godset.  Disse var også koblet til dette systemet. Så ingen tvil om at det funker..

Mulig jeg får satse på å bruke de som er der, og heller trekke kabler opp til en "sentral" litt mer tilgjengelig sted.

Link to post
Popeye70 skrev 11 minutter siden:


En «busbar» (koblingsskinne) på innsiden hvor hver «bruker» får sitt eget koblingspunkt virker jo fornuftig om man tenker på oversiktlighet og enkelhet når man skal legge til eller trekke fra en «bruker». Om det er fornuftig ut fra et elektrisk/«motstandsmessig» ståsted bør nok en av ekspertene svare på, men i mitt hode bør det ikke være noe verre enn å koble alle brukere på samme gjengestang/bolt gutt fornuftig materialvalg.

Ja, planla det samme, men som du antyder er jogså eg usikker på om flere koblinger vil 'svekke' effekten 

Link to post
Ida Marie III skrev 4 minutter siden:

??????

Selvforklarende når det gjelder elektroner på utmarsj, kalles også 'strøm'. 

Poenget er at det er formålstjenlig med så lav motstand (R) som mulig. 

 

Det at de gamle ventiler og gjennomføringer var i perfekt stand, kan like godt være at metallet er av høy kvalitet. 'Admirality Bronze', som er en messing (ikke bronse), vil stå i 100 år uten anode. Men om fabrikken har lagt opp bonding, så ville jeg bare fulgt opplegget nokså slavisk. Hvis man da ikke er overbevist at man må finne opp hjulet på nytt.

Link to post
Hulda skrev 33 minutter siden:

 

Det at de gamle ventiler og gjennomføringer var i perfekt stand, kan like godt være at metallet er av høy kvalitet. 'Admirality Bronze', som er en messing (ikke bronse), vil stå i 100 år uten anode. Men om fabrikken har lagt opp bonding, så ville jeg bare fulgt opplegget nokså slavisk. Hvis man da ikke er overbevist at man må finne opp hjulet på nytt.

 

Da går jeg for det... 

Men da blir det en ekstra koblingsskinne på innsiden...bør den også være i messing/bronse ? Det siste får en vel neppe tak i lengre.?

Link to post

Flere mA er ingenting og spenningsfallet dertil ingenting med de tversnitt vi snakker. 6mm², 3m, 100mA, 1V gir 2mV. En femdobling til bronse og syvdobling av det fra bronse til rustfritt er neglisjerbart. Det jeg heller ville konsentrert på er at disse kopperlegeringene og anoden hele tiden vil ha potensial til å tære anoden maks dersom koplingene ikke er godt malt.

Link to post

Ja, de kan utmerket brukes.

 

Ellers bør man, når man ikke er spesialist med måleinstrumenter, minimere spenningstap i systemet. Det er hele tiden snakk om tallmessig små verdier som kan gjøre store utslag. Man dytter elektroner dit de har lyst til å forsvinne. Eller på en annen måte, presse alt metall ned på samme potensiale.

 

Målte en gang i verden Hulda og landet på ca. -0,95 V, som er greit for en jernbåt beskyttet med sink. Og med sølv som referanse (ikke nøyaktig) bør verdien ligge i området -850 til drøye -1100 mV. Mesteparten av dette har jeg glemt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...