Jump to content

Modifisering av Quickrest daviter

Swingswong

Recommended Posts

Jeg lurer på om det er behov for modifisering av daviter og innspill på hvordan det kan gjøres om det er behov.

Jeg har i dag en Quickrest davit bak på båten. I dag henger det en jolle der som har totalvekt på ca 100kg med full tank. Daviteren henger utenfor plattformen på en plate som er festet på plattformen.

Nå skal jeg ha en scooter opp. Den veier ca 230 kg med full tank. Scooteren er en del smalere en jolla, så den kan nå flyttes 15 cm lengre inn. Senter av daviteren er da inne på plattformen med ca 5cm.

Jeg skal sette på et ekstra støttestag under for sikkerhets skyld som festes ytterst i platen og til akterspeilet. Jeg har fylt vann i jolla slik at vekten ble tilsvarende scooteren. Ingen problem med å få båten i plan. Kjørte en runde og det virket OK. Jeg har dog ikke testet i høy sjø... Plattformen er 80cm lang.

Så til det jeg lurer på. Hvor mye vil det ha å si om jeg flytter den enda 10-15 cm inn på plattformen?

Om det har noe for seg vurderer jeg å gjøre en endring på daviteren slik at den flyttes innover. Om den flyttes innover vil det være vanskelig å bevege seg over på styrbord side på plattformen da scooteren er tett opptil motorluken.

Tanken er å eventuelt lage et spor i daviteren (bilde 2) der den normalt er festet. Dette freses ca 10 cm som tillater å skli 10 cm fremover. Platen over (bilde 3) får ett ekstra hull slik at når daviteren legges helt ned vil dette låse daviteren enten inne eller ute.

Flere bilder her:

https://www.finn.no/recommerce/forsale/item/110809218?ci=4

image.png.b9ea7e29c2bc5474c0fbf07015973ebc.png

image.png.f80734c164ae7b749b5e34da61c985f9.png

image.png.015f14a26b63bcc36136d38706821d02.png

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...