Jump to content

Simrad Halo3 radar fra 2018 har sluttet å virke får ikke tak i deler

Targahuawei

Recommended Posts

Min Simrad Halo 3 radar som er en 3 fots åpen radar fra 2018 har sluttet å virke. Det er radar interface boksen med benevnelsen RI-12 som er den sannsynlige årsaken til at radaren ikke virker. Boksen har 4 led lys som indikerer boksens tilstand. Lyset for power lyser grønt hvilket betyr at boksen får strøm, lyset for status lyser orange hvilket betyr at boksen er i stand by, lyset for kommunikasjon med skanner lyser ikke i det hele tatt og likeledes lyser heller ikke lyset for kommunikasjon med mfd. Dette til tross for at ledning  til scanner er tilkoblet og til tross for at ledning til mfd er tilkoblet. Som naturrlig er gitt manglende lys på komportene, så finner ikke mfd som er en 16" NSS Evo 3 noen radar. Leverandør opplyser at RI-12 boksen ikke kan skaffes, dette fordi Simrad har sluttet å produsere RI-12 interfacet. Prisen på denne boksen var sirka 6000 kroner mens hele radaren med interface kostet i 2018 da jeg kjøpte den sirka 80.000 mener jeg å huske. Ordtaket liten tue kan velte ett stort lass passer vel på denne saken. Halo 3 radaren er ingen gammel teknologi og hadde vel bare vært på markedet i et par år da jeg kjøpte i 2018adar. Det er jo svært overaskende synes jeg at leverandør ikke kan levere deler til en så ny og så kostbar radar og at man heller ikke kan reparere dette RI-12 interfacet. Jeg ser mørkt på å kjøpe ny Halo radar av samme fabrikat dersom jeg må regne med at man allerede etter 6 år ikke kan få deler til radaren eller få den reparert om nødvendig. Jeg lurer på om andre på forumet har hatt det samme problemet og hva dere eventuelt valgte å gjøre. Jeg har jo annet Simrad utstyr ombord slik at i utgangspunktet er det naturlig også å ha Simrad radar, men det går jo ikke, dersom jeg må kjøpe ny hvert 6. år. Jeg vurderer derfor å skife til annet merke og har lagt merke til at Furuno er mye brukt i næringsflåten.

Comms led er NMEA 2000, ikke kommunikasjon med radar scanner. Ville prøvd litt mer feilsøking. Prøv en annen Ethernet port på MFD. Prøv en annen Ethernet kabel, de gamle grå eller beige kablene har single strand ledere og er ikke veldig robuste, de nye sorte er multi strand. 

Du finner RI12 på eBay. Du kan også sjekke med Max Marine Electronics om de har eller kan skaffe. Mulig de betaler litt for en ikke fungerende RI12 også. 

https://maxmarineelectronics.com/?srsltid=AfmBOorJ0bXQLDnCFEJSyLhgOexDDuvVrLlFCE1o7m6pnX0K8zvxn6Kd

Takker for tipsene Abbor. Skal gjøre noe mere feilsøking. Jeg kontaktet Maxmarine i  forrige uke, men har ikke fått noe svar fra dem ennå. Jeg kontaktet også Hudson Marine i England. Hudson svarte først at de ikke kunne skaffe, men i dag kom de tilbake og mente de kunne skaffe ny RI-12 i slutten av januar. Da ser det kanskje ut som jeg slipper å investere en formue i helt ny radar allerede etter 6 år. 

• 3 uker senere...

Bra det ser ut til å kunne løse seg. Ellers så synes jeg det er forstemmende hvordan båtelektronikkprodusentene lar være å støtte produktene sine. Har ikke hørt mye positivt i så måte angående Simrad/ Lowrance utstyr. Har også egen erfaring. Man må bare håpe at det varer noen år. Og så er man tvunget til å kjøpe noe nytt om det oppstår feil. Reparasjoner gjøres ikke lenger.

Trodde det hadde stabilisert seg litt nå med noen felles plattformer og greier, men ja båtelektronikk blir fort gammeldags! dukker jo stadig opp noe nytt. Dyrt i innkjøp og ikke verd noe etter 5 år!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...