Jump to content

Er det noen som har erfaringer med Biltema sin elektriske båtmotor?


Arne2

Recommended Posts

Tidligere så hadde jeg en bensindrevet jollemotor, men den var det mye krøll med pluss at den kanskje var litt for mye i veien. Siste sesong så brukte jeg ikke noe annet enn årer, og det fungerte da på et vis. Har tenkt litt på om det kan ha noe for seg å kjøpe inn og ta i bruk Biltema sin elektriske båtmotor. Den ser vel kanskje ikke veldig solid ut, men det kunne da vært interessant om å høre om det er noen som har prøvd den. Kravene til krefter er nok ikke veldig store, da det jo drier seg om alternativ til årer for forholdsvis korte turer til lands. Synes at noe av det attraktive med en slik motor må være at det kan la seg gjøre å få den stuet vekk, ett eller annet sted, uten at det lekker eller lukter bensin.

 

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/elmotorer/elektrisk-pahengsmotor-051-hk-2000050764 

Link to post

Jeg har en tidligere modell, hvit og med enklere display. Selve motoren har fungert utmerket, men problemet er strømbryteren. Den døde helt etter hvert. Bryteren var komplisert og laget på billigste måte. Fant ikke ut av koblingen for å få 5 hastigheter forover og 2 akterover. Men motoren har 3 separate viklinger med forskjellig effekt så jeg monterte vippebryter på hver av disse. Dette fungerte utmerket, fikk da 3 hastigheter. Akterover er det jo bare å rotere motoren.

Link to post

Jeg har hatt den elektriske motoren med 0,8 hester fra Biltema et par tre år nå.

 

Den fungerer veldig greit på en liten gummibåt. Jeg bruker et 75 ah AGM batteri fra Biltema og dette gir mer enn nok rekkevidde til lufting av hund ++ en hel helg på Svai.

 

Har montert en 18 A dcdc lader fra Victron som jeg bruker som lader for batteriet slik at jeg kan lade batteriet om natten om nødvendig. (Har ikke vært nødvendig så langt)

 

Motoren gir grei hastighet, men ville nok ikke dratt for langt ut med den i sterk vind.

 

Et par tips er å smøre gjengene på de skruene som du bruker for å feste motoren bak på jolla da disse har en tendens til å sette seg fast når de ikke brukes. Det er også viktig å holde "ringkabelskoene" som du kobler motoren til batteri med fri for irr, ellers blir de veldig varme.

Link to post

Mange takk for gode og interessante opplysninger. Da er det nok en god sjanse for at det blir Biltema elektrisk påhengsmotor for neste sesong. Selv om framdriften ikke er den beste, så blir den sikkert minst like bra som det jeg kan få til bak bak årene, og litt mer lettvint må det vel bli.

 

Har hatt bensin påhengsmotor ombord tidligere. Selv om den fungerer bra, så er det virkelig noe herk å lagre og ta vare på, så det blir ikke aktuelt.

Link to post
3 hours ago, baatglede said:

Jeg har hatt den elektriske motoren med 0,8 hester fra Biltema et par tre år nå.

 Ved å sammenligne litt, så ser jeg at 0.8 hesteren ikke bare har litt mer effekt, men den er også fysisk større og så har den lengre kabel. 1.3 meter på den minste høres jo ganske lite ut. Vekten er 6.5 kontra 9.5 kg, og det vil jo si at 0.8 hesteren er nesten 50% tyngre enn 0.5 hesteren. Da spørs det om det ikke heller blir modellen på 0.8 hester, hvis den er litt mer solid og robust. Trodde først at det var samme motor med forskjellig effekt (og strømforbruk.)

 

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/elmotorer/elektrisk-pahengsmotor-051-hk-2000050764

 

https://www.biltema.no/batutstyr/batmotor/elmotorer/elektrisk-pahengsmotor-08-hk-2000043401 

 

Ser også at tilkoblingen til batteriet er forskjellig. Den minste har "krokodilleklemmer" mens den størrste har "ringkabelsko". (Men dette kan man jo bygge om etter ønske og behov.)

 

Og for senere referanse, så kan man jo også ta med et par modeller fra Jula. Ser at begge er tyngre enn sammenlignbar modell i fra Biltema, og at den minste modellen er mye dyrere.

 

https://www.jula.no/catalog/fritid/bat/bater/motorer-og-tillbehor/elektrisk-batmotor-010854/

 

https://www.jula.no/catalog/fritid/bat/bater/motorer-og-tillbehor/elektrisk-batmotor-010855/

 

 

Link to post

Har selv god erfaring med Minnkota Endura C2 30 Ibs, 380w.

8 fot Pioner, 2.8 knop.

15 fot robåt 3,0 knop. (8 knop med 8 HK 2 takter)

90 Ah fritidsbatteri fra Biltema.

Skyller underdel ofte i ferskvann.

Laget batterikasse med plugg til motor, sikring og dødmannsknapp da den primært skulle brukes av junior.

Dødmannsknappen styrer rele da den neppe tåler 30A.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...