Jump to content

Ønsker tips om første kjøp av speedbåt

Nivek08

Recommended Posts

Hei! Jeg er en 16 år gammel gutt som leter etter en bra og rimelig speedbåt jeg kan pusse opp i garasjen med pappa over vinteren. Jeg fant denne på Finn:https://www.finn.no/mobility/item/383266857?ci=5 Jeg så at den har en liten skade foran, og at det slipper inn vann i akterspeilet. Er dette noe som er lett å fikse selv, eller trenger man profesjonell hjelp for å få det ordentlig reparert? tenker også å bytte ut motoren med en evinrude 115hk for litt billigere kjøring hva tenker dere noen tips? er hydrolift t17 en bra første båt?

hadde neppe sagt neitakk til en T17 når jeg var 16, men det hadde nok pappa gjort :ler:

Jeg ville nok gått for noe litt mindre, mest for at det er billigere å kjøre med.  Samt at en t17 med 115 fort går over 50 knop, så da blir det jo litt ekstra regler der også...

kanskje lettere å svare på om du gr litt mer info om hva du har av båterfaring fra før (når du skriver første båt så tenker jeg erfaring = 0..) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg er ikke ekspert, men den skaden på akterspeilet gjør meg litt bekymret.
Den er mest sannsynlig kommet som en overbelastning det motorbrakketten festes mot akterspeilet. Dette enten grunnet akterspeilet er for svakt i utgangspunktet, eller ytre påvirkning. Hvis denne skaden har vært noen år, så er det potensielt store skader, råte, med det resultat at akterspeilet må bygges opp på nytt. En forsterkning er uansett nødvendig.

Skaden i baugen er jeg ikke bekymret for. Det vil være en grei måte å lære å jobbe med glassfiber. 

Jeg ville sjekket, inspisert, med en som har litt mer kunnskap før kjøp. 

Ellers høres det jo ut som et fint/spennende prosjekt med far din. Du sier ikke hva slags kunnskap du og din far har med glassfiber, og annet, men med pågangsmot, tid, og litt mer penger en en i utgangspunktet tror, så er det mange bevis på at en kan komme langt. Men det er jo en grunn til at eier ikke har reparert denne, men lagt den ut for salg.. Er nok noen eksempler på at de ikke kom helt i mål å… så vær realistisk. 

Har du en plass å stå å jobbe? Glassfiber arbeid krever at du har litt varme. 

Ellers enig med ivar, dette er raske saker. I utgangspunktet ikke noen nybegynnerbåt. Men litt det samme her, kan være et bra prosjekt for dere begge. Ta læring, få kunnskap, få respekt for båt, havet, og alt som følger med. 

Lykke til. 

Bra & morsom båt dette, skaden foran er "lett" og fikse,  ser ut som man har grei tilgang til begge sider.

Motorheisen / Braketten ser løs ut? Ser ingen åpenbare sprekker på bildene, men kjernematerialet kan være pill råttent. Vanskelig å se hvor stor jobb man må gjøre her, hadde fått med en kyndig person til å sjekke bakstykket.

Nytt bakstykke koster ikke allverden, men det er mye jobb å ta av overbygget, rive ut alt råttent og støype nytt.

Kjør gjerne prosjekt-tråd her om det blir handel, masse gøy å lære og masse gode tips å få fra flinke og erfarne folk her på BP

Hei!
Takk for alle svarene! Jeg har kjørt båt i rundt 10 år nå og startet da jeg var veldig liten. Vi har en stor garasje hvor båten kan stå, så vi kan jobbe på den der. Onkelen min er båtmekaniker, og han har sagt at han gjerne kan bli med for å se på båten. Han er imidlertid usikker på om han har særlig tid til å hjelpe med selve reparasjonen, så jeg må være sikker på at jeg og pappa klarer å fikse den selv. Vi har egentlig ikke noe erfaring med glassfiber – pappa har kanskje litt, men ikke mye.

Grunnen til at jeg har valgt en litt større båt, er at mamma er veldig redd for at jeg skal ut på sjøen i rundt 50 knop. Hun har derfor sagt at jeg helst burde ha en båt med litt størrelse.

Hydroliften er nok en ok båt.

Det med hekken bør undersøkes grundig da det kan bli masse arbeid og timer om den må bygges opp på nytt.

kanskje er det dårligt montert lift/brakett ? Og vanninntrenging via bolter ? Hvor lenge har det pågått ?

Du må få sjekket hekken nøye…..

usikker selv hvordan hekken er bygget opp der men er den råtten er det masse jobb :( og ingen enkel jobb.

Hei, takk for svar igjen!

Jeg planlegger å avtale en tid for å komme og se på båten sammen med faren min og onkelen min. Jeg er egentlig bare interessert i båten og hengeren, siden jeg har lyst på en litt nyere motor. Selgeren sa at han kan selge bare båten og hengeren, men han ønsker gjerne et bud.

Problemet er at jeg ikke har så mye peiling på hva som er en rimelig pris for båten og hengeren alene, og jeg vil helst unngå å betale mer enn det de er verdt. Derfor lurer jeg på om noen her kunne hjulpet meg med et estimat på hva en slik båt og henger normalt koster, gitt tilstanden de er i?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...