Jump to content

Ekspansjonstank - Størrelse?

Lazyjack

Recommended Posts

Der sitter det gjerne en tilbakeslagsventil som sparker beina unna den teorien, den sitter oppstrøms pumpen. Dvs der kaldtvannet kommer inn i berederen. Og funker ikke på kaldtvannskretsen. Dessuten, i hvert fall i Hulda og i de fleste hus, forsvinner den luftlommen etter hvert. Samme gjelder ekspansjonstanker uten blære. Ekspansjonstanken montert i Hulda er vel en snau liter, vil jeg anta.

Hulda skrev for 9 timer siden:

Der sitter det gjerne en tilbakeslagsventil

Det er ikke vanlig med tilbakeslagsventil. Det er derfor folk opplever varmtvann i kaldtvannskranen. Spesielt om man har ekspansjonstank langt foran berederen. Ekspansjonstaken må stå rett foran berederen.

Han man enveisventil, og ikke luft i berederen, må man ha ekspansjonstankt på den varme siden for å unngå lekkasje fra overtrykksventil.

Mitt anlegg fungerte fint i 30 år, uten ventil eller ekspansjonstank. Så jeg ville prøvd uten først.

Står noe om dette her.

Og denne: Ferskvann ombord

Jeg skal ikke påstå hvorvidt det er vanlig eller ikke. De vv-tankene jeg har vært borti i forbindelse med båt har denne ventilen. Grunnen er vel for at oppvarmingstrykket ikke skal belaste pumpen. I Hulda har jeg aldri hatt innblanding av varmt vann i kaldtvannskranen. Og sikkerhetsventilen slipper ut en skvett under oppvarming, fordi systemet blir hydraulisk stivt i varmtvannskretsen. Det er snakk om en desiliter som ledes ned i en flaske.

Lazyjack skrev On 22.12.2024 at 21.33:

Holder på å legge opp trykkvann i 27 fot båt og ønsker ekspansjonstank for å unngå at pumpa starter uansett hvor lite man tapper.

Her er det to forskjellige funksjoner du omtaler. En ‘trykktank’ for å holde trykket oppe og som tappevannspumpa jobber mot, og en ekspansjonstank so ivaretar volumøkningen fra kaldt til varmt vann. Trykktanken bør stå rett etter vannpumpa. Da hjelper den ikke for vv ekspansjon om du har tilbakeslagsventil foran vv-berderen. Ekspansjonstanken monteres rett etter berederen.

Man kan kalle det hva man vil. En del, kanskje spesielt eldre pumper, trenger denne tanken for ikke å gå hakkete. Om pumpen din går slik, betyr det at den kjører mot en hydraulisk stivt system som den ikke takler. Og den trenger en trykkutjevner. I hjemmet, om man stenger vannkranen inn i huset uten å slå av vv-berederen, kan man i verste fall få en kjeleeksplosjon. Til vanlig begynner en eller annen vannkran å lekke. Eller en kobling hopper av og man får fritt vann inn i huset. 

Hulda skrev 50 minutter siden:

I hjemmet, om man stenger vannkranen inn i huset uten å slå av vv-berederen, kan man i verste fall få en kjeleeksplosjon.

Det er riktig. I eldre hus uten tilbakeslagsventil på inntaket ekspanderer vannet tilbake på nettet. Nye installasjoner skal ha tilbakeslagsventil, og da må man kjøpe ekspansjonskar, enten ett separat eller en VVB med exp-kar på toppen. Om sikkerhetsventilen gjør jobben sin så skal den blåse vann før tanken revner. Om termostaten svikter og det elektriske varmeelementet blir stående på vil trykket øke til et eller annet skjer. 

Lazyjack skrev On 22.12.2024 at 21.33:

ønsker ekspansjonstank for å unngå at pumpa starter uansett

Jeg startet mrd en på 1,5 l. laget fort en på 6l det var himla forskjell.

Starter på våren med å fylle  luft 2.5 bar på tanken, setter den i drift når vannpumpa stopper.

Med daglig bruk i 2 mnd steger jeg den av og drener ut mye vann, fyller på luft og setter den i drift igjen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Geir Kallevik skrev for 1 time siden:

Jeg byttet ut den gamle på 1,5 liter med denne. Fungerer perfekt og lar meg fylle kaffekjelen med vann, uten at pumpen starter og vekker resten av mannskapet om morgenen.

Fordelen med denne er at den har blære som du enkelt kan etterfylle med luft.

Takk for tips👍 Kom den med noen for for festebrakett eller er det patentbånd som gjelder?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...