Lazyjack Startet 22.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 22.Desember.2024 Holder på å legge opp trykkvann i 27 fot båt og ønsker ekspansjonstank for å unngå at pumpa starter uansett hvor lite man tapper. Ser det finnes tanker fra rundt 0,2 l til 1,5 liter for båt. Er det bare å klinke til med den største eller finnes det bakdeler? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 22.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 22.Desember.2024 Ingen maks-begrensning. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2024 Ulempene med stor tank er vekt, dei tek plass, og kostar litt meir. Elles er der få ulemper. Føremonen er at pumpa startar skjeldnare, men går lengre, jo større tanken er. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 23.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2024 Hvis du har bereder trenger du sannsynligvis ikke akkumulator siden det er en luftlomme i berederen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2024 Der sitter det gjerne en tilbakeslagsventil som sparker beina unna den teorien, den sitter oppstrøms pumpen. Dvs der kaldtvannet kommer inn i berederen. Og funker ikke på kaldtvannskretsen. Dessuten, i hvert fall i Hulda og i de fleste hus, forsvinner den luftlommen etter hvert. Samme gjelder ekspansjonstanker uten blære. Ekspansjonstanken montert i Hulda er vel en snau liter, vil jeg anta. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 23.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 23.Desember.2024 På vår båt er tanken fem liter vil eg tru. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2024 Hulda skrev for 9 timer siden: Der sitter det gjerne en tilbakeslagsventil Det er ikke vanlig med tilbakeslagsventil. Det er derfor folk opplever varmtvann i kaldtvannskranen. Spesielt om man har ekspansjonstank langt foran berederen. Ekspansjonstaken må stå rett foran berederen. Han man enveisventil, og ikke luft i berederen, må man ha ekspansjonstankt på den varme siden for å unngå lekkasje fra overtrykksventil. Mitt anlegg fungerte fint i 30 år, uten ventil eller ekspansjonstank. Så jeg ville prøvd uten først. Står noe om dette her. Og denne: Ferskvann ombord Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2024 Jeg skal ikke påstå hvorvidt det er vanlig eller ikke. De vv-tankene jeg har vært borti i forbindelse med båt har denne ventilen. Grunnen er vel for at oppvarmingstrykket ikke skal belaste pumpen. I Hulda har jeg aldri hatt innblanding av varmt vann i kaldtvannskranen. Og sikkerhetsventilen slipper ut en skvett under oppvarming, fordi systemet blir hydraulisk stivt i varmtvannskretsen. Det er snakk om en desiliter som ledes ned i en flaske. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 24.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2024 Lazyjack skrev On 22.12.2024 at 21.33: Holder på å legge opp trykkvann i 27 fot båt og ønsker ekspansjonstank for å unngå at pumpa starter uansett hvor lite man tapper. Her er det to forskjellige funksjoner du omtaler. En ‘trykktank’ for å holde trykket oppe og som tappevannspumpa jobber mot, og en ekspansjonstank so ivaretar volumøkningen fra kaldt til varmt vann. Trykktanken bør stå rett etter vannpumpa. Da hjelper den ikke for vv ekspansjon om du har tilbakeslagsventil foran vv-berderen. Ekspansjonstanken monteres rett etter berederen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2024 Man kan kalle det hva man vil. En del, kanskje spesielt eldre pumper, trenger denne tanken for ikke å gå hakkete. Om pumpen din går slik, betyr det at den kjører mot en hydraulisk stivt system som den ikke takler. Og den trenger en trykkutjevner. I hjemmet, om man stenger vannkranen inn i huset uten å slå av vv-berederen, kan man i verste fall få en kjeleeksplosjon. Til vanlig begynner en eller annen vannkran å lekke. Eller en kobling hopper av og man får fritt vann inn i huset. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 24.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2024 Hulda skrev 50 minutter siden: I hjemmet, om man stenger vannkranen inn i huset uten å slå av vv-berederen, kan man i verste fall få en kjeleeksplosjon. Det er riktig. I eldre hus uten tilbakeslagsventil på inntaket ekspanderer vannet tilbake på nettet. Nye installasjoner skal ha tilbakeslagsventil, og da må man kjøpe ekspansjonskar, enten ett separat eller en VVB med exp-kar på toppen. Om sikkerhetsventilen gjør jobben sin så skal den blåse vann før tanken revner. Om termostaten svikter og det elektriske varmeelementet blir stående på vil trykket øke til et eller annet skjer. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 24.Desember.2024 Lazyjack skrev On 22.12.2024 at 21.33: ønsker ekspansjonstank for å unngå at pumpa starter uansett Jeg startet mrd en på 1,5 l. laget fort en på 6l det var himla forskjell. Starter på våren med å fylle luft 2.5 bar på tanken, setter den i drift når vannpumpa stopper. Med daglig bruk i 2 mnd steger jeg den av og drener ut mye vann, fyller på luft og setter den i drift igjen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Geir Kallevik Svart 26.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2024 Jeg byttet ut den gamle på 1,5 liter med denne. Fungerer perfekt og lar meg fylle kaffekjelen med vann, uten at pumpen starter og vekker resten av mannskapet om morgenen. Fordelen med denne er at den har blære som du enkelt kan etterfylle med luft. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2024 Geir Kallevik skrev for 1 time siden: Jeg byttet ut den gamle på 1,5 liter med denne. Fungerer perfekt og lar meg fylle kaffekjelen med vann, uten at pumpen starter og vekker resten av mannskapet om morgenen. Fordelen med denne er at den har blære som du enkelt kan etterfylle med luft. Takk for tips👍 Kom den med noen for for festebrakett eller er det patentbånd som gjelder? Sitér dette innlegget Link to post
Geir Kallevik Svart 26.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2024 Jeg husker ikke helt hva som fulgte med i esken, da jeg selv benyttet meg av pantentbånd da dette var mest prktisk med tanke på plassering. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 26.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2024 Eg skifta ekspansjonstank på den førre båten vår. Det er lenge sidan, men då kosta ny tank dobbelt så mykje hjå ein lokal båtbutikk enn på ein lokal butikk som solgte røyrdeler. Gjett kven som var av klart best kvalitet... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2024 Ut fra det jeg vet om akkumulatorer gjennom 20 år, er greia til @Geir Kalleviknoe man bør konsentrere seg om. Selv om den må tapes fast. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.