MajorAndy Startet 25.Desember.2024 Link til dette innlegget Startet 25.Desember.2024 Båden er på land og hovedafbrydere er slukket men jeg kan konstatere, at der er noget, der aflader batterierne. Når jeg sætter laderen til, så lader den altid en 30-40 ah på batterierne efter et par ugers stilstand. Kan det være FM-radioen og laderen selv, der er skyld i forbruget? Ifølge manualen har laderen et forbrug på 0,5 W når den ikke er i brug (Victron Smart 12/30) Og radioen bruger nok også 0,5 W i Standby. Hvis jeg regner rigtigt, så er det næsten 2 ah i døgnet hvilket kunne forklare det (for mig) overraskende store forbrug. Er det særlig smart at have en lader, der selv aflader batterierne? Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 25.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2024 Hei. Koble av minuskabelen på batteriene. Sett et amperemeter mellom minuspol og kabelen. Kan være overslag i en lensepumpe eller noe annet som drar strøm. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2024 Om båten er i opplag på land ville jeg koblet fra en av polene på batteriet. At det er litt tap i lader radio og eventuelle andre ting er normalt, og normalt ikke et problem om båten brukes hver helg Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2024 Jeg har to Victron 12V ladere, en som kan gi 15A og en 25A. Selvforbruk er ikke oppgitt for 25A laderen som står fast i båten, men faktisk 0,5W for den andre jeg har som reserve. Det er egentlig ikke så viktig for meg da jeg har solcellepanel tilkoblet hele vinteren som gir grei vedlikeholdslading. Hadde jeg ikke hatt panelene på om vinteren, hadde jeg målt hvor mye laderen og andre enheter trekker av strøm. Victron MPPT solcelleregulatoren trekker forresten 10mA om natten. Jeg har slått av hovedbryter (+) for batteriet. Det som da er tilkoblet er memory radio, alarm, landstrømlader, MPPT-regulator og En SafeCurrent enhet som sender melding om spenning og temperatur hver 4. time. Slik ser det ut for de siste 30 dagene denne mørke tiden. Spenningstoppen til venstre i diagrammet er en dag jeg kjørte landstrømladeren. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
SveinHa Svart 25.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2024 Jeg opplever det samme i bilen med 2 forskjellige Biltema batteri, selv med avslått bryter på minuspolen lyser CTEK ladekontakten rødt og det blir tung start etter et par uker. Og jeg klarer ikke å måle noe strøm fra batteriet når alt er slått av. Ser ikke noe mer jeg kan gjøre annet enn å skifte batteri igjen selv om det er ganske nytt så jeg setter laderen på en gang i uken så får vi se hvor lenge batteriet varer... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Ingar Svart 25.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2024 0.5W pr time blir 360Wh på en måned. 28.8Ah batterikapasitet ved 12.5V. 360wh/måned er mye for en vedlikeholdslader beregnet på fast montasje. Er jo ikke uvanlig at strømmen forsvinner under opplag. Har en Ctek MXS 10 lader som er oppgitt å bruke under 12.5Wh/måned. MajorAndy skrev for 5 timer siden: Kan det være FM-radioen og laderen selv, der er skyld i forbruget? Mener du VHF-radio? De skal vel egentlig være koblet direkte til batteriet foran hovedbryter. 0.5W er mye hvis standby betyr at den er avslått. Alt var så bra før i tiden når vi hadde fysisk av/på-bryter... Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 25.Desember.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2024 39 minutes ago, Ingar said: Mener du VHF-radio? De skal vel egentlig være koblet direkte til batteriet foran hovedbryter. Nej, det er min FM/DAB-radio. Ifølge ChatGPT bruger den også 0,5W i stand-by: A car radio typically draws between five and twenty-five watts when it’s actively playing music, depending on the volume, features, and whether external amplifiers are used. In standby mode, it draws much less—usually around half a watt to two watts to maintain settings like clock and presets. These standby draws are negligible but can add up over time if the car isn’t used for a while. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 25.Desember.2024 Radio alarm og vhf drar strøm da de er koblet forbi hovedstrømbryterne. Vhf drar mye. jeg har egen bryter på pluss til vhf Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 26.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2024 I tillegg kan du ha lekkasje alarm/pumpe og gassalarm, som er koblet direkte til batteriet. Når det gjelder bilradio så har denne gjerne en hoved pluss kabel og en memory pluss kabel. Disse var byttet om på min båt, og følgelig større strømtrekk Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2024 MajorAndy skrev for 20 timer siden: Båden er på land og hovedafbrydere er slukket men jeg kan konstatere, at der er noget, der aflader batterierne. Når jeg sætter laderen til, så lader den altid en 30-40 ah på batterierne efter et par ugers stilstand. Kan det være FM-radioen og laderen selv, der er skyld i forbruget? Ifølge manualen har laderen et forbrug på 0,5 W når den ikke er i brug (Victron Smart 12/30) Og radioen bruger nok også 0,5 W i Standby. Hvis jeg regner rigtigt, så er det næsten 2 ah i døgnet hvilket kunne forklare det (for mig) overraskende store forbrug. Er det særlig smart at have en lader, der selv aflader batterierne? Når lader slås på så vil den nok gå i et forutbestemt program der den bulklader til 14.4V er oppnådd og så flater den ut, så uansett vil du oppleve noe lignende, også med bortimot fulladede batterier. Batteriene har jo en viss selvutlading men radio og laderens forbruk vil selvsagt tappe ned over tid. Beste løsning som mange foreslår her er jo å isolere pakken helt fra systemet. Da kan de stå lenge. Alternativet er vel et tidsur som legger lading inn en gang i uka eller annenhver uke. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 26.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 26.Desember.2024 En vanlig rød lysdiode trekker normalt 20mA. Lyser den konstant forbruker den 0,48Ah pr. døgn og 14,4Ah i løpet av 30 døgn. Selv sånne små forbrukere kan tømme en batteribank om de får stå på lenge. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
-morten- Svart 28.Desember.2024 Link til dette innlegget Svart 28.Desember.2024 Jeg har et enkelt opsett med bre to batterier, men sørger for at de er fulladet når jeg kjører båten i opplag. skrur av minuspol på begge batterier. Setter de på lading igjen på mars når jeg begynner med vårpuss. Er ganske langt unna hjemme så styrer ikke med vedlikeholdsladning. men rekner med batteriene ikke tar skade av null belastning, frostfritt i 4 måneder. Har ikke muligheter til å være tilkoblet i hallen der jeg lagrer Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.