Jump to content

Stadig behov for opladning under oplag - hvorfor?

MajorAndy

Recommended Posts

Båden er på land og hovedafbrydere er slukket men jeg kan konstatere, at der er noget, der aflader batterierne. Når jeg sætter laderen til, så lader den altid en 30-40 ah på batterierne efter et par ugers stilstand.  

Kan det være FM-radioen og laderen selv, der er skyld i forbruget? Ifølge manualen har laderen et forbrug på 0,5 W når den ikke er i brug (Victron Smart 12/30) Og radioen bruger nok også 0,5 W i Standby. 

Hvis jeg regner rigtigt, så er det næsten 2 ah i døgnet hvilket kunne forklare det (for mig) overraskende store forbrug. 

Er det særlig smart at have en lader, der selv aflader batterierne? 

Jeg har to Victron 12V ladere, en som kan gi 15A og en 25A. Selvforbruk er ikke oppgitt for 25A laderen som står fast i båten, men faktisk 0,5W for den andre jeg har som reserve. Det er egentlig ikke så viktig for meg da jeg har solcellepanel tilkoblet hele vinteren som gir grei vedlikeholdslading. Hadde jeg ikke hatt panelene på om vinteren, hadde jeg målt hvor mye laderen og andre enheter trekker av strøm.

Victron MPPT solcelleregulatoren trekker forresten 10mA om natten. Jeg har slått av hovedbryter (+) for batteriet. Det som da er tilkoblet er memory radio, alarm, landstrømlader, MPPT-regulator og En SafeCurrent enhet som sender melding om spenning og temperatur hver 4. time.

Slik ser det ut for de siste 30 dagene denne mørke tiden. Spenningstoppen til venstre i diagrammet er en dag jeg kjørte landstrømladeren.

lading_30dager_desember.jpg.fe3d90dec2bada08e385aa385bdcb7ec.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg opplever det samme i bilen med 2 forskjellige Biltema batteri, selv med avslått bryter på minuspolen lyser CTEK ladekontakten rødt og det blir tung start etter et par uker.  Og jeg klarer ikke å måle noe strøm fra batteriet når alt er slått av. Ser ikke noe mer jeg kan gjøre annet enn å skifte batteri igjen selv om det er ganske nytt så jeg setter laderen på en gang i uken så får vi se hvor lenge batteriet varer...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

0.5W pr time blir 360Wh på en måned. 28.8Ah batterikapasitet ved 12.5V.

360wh/måned er mye for en vedlikeholdslader beregnet på fast montasje. Er jo ikke uvanlig at strømmen forsvinner under opplag.
Har en Ctek MXS 10 lader som er oppgitt å bruke under 12.5Wh/måned.

MajorAndy skrev for 5 timer siden:

Kan det være FM-radioen og laderen selv, der er skyld i forbruget?

Mener du VHF-radio? De skal vel egentlig være koblet direkte til batteriet foran hovedbryter. 0.5W er mye hvis standby betyr at den er avslått.
Alt var så bra før i tiden når vi hadde fysisk av/på-bryter... :smiler:

39 minutes ago, Ingar said:

Mener du VHF-radio? De skal vel egentlig være koblet direkte til batteriet foran hovedbryter.

Nej, det er min FM/DAB-radio. Ifølge ChatGPT bruger den også 0,5W i stand-by:

A car radio typically draws between five and twenty-five watts when it’s actively playing music, depending on the volume, features, and whether external amplifiers are used.

In standby mode, it draws much less—usually around half a watt to two watts to maintain settings like clock and presets. These standby draws are negligible but can add up over time if the car isn’t used for a while.

MajorAndy skrev for 20 timer siden:

Båden er på land og hovedafbrydere er slukket men jeg kan konstatere, at der er noget, der aflader batterierne. Når jeg sætter laderen til, så lader den altid en 30-40 ah på batterierne efter et par ugers stilstand.  

Kan det være FM-radioen og laderen selv, der er skyld i forbruget? Ifølge manualen har laderen et forbrug på 0,5 W når den ikke er i brug (Victron Smart 12/30) Og radioen bruger nok også 0,5 W i Standby. 

Hvis jeg regner rigtigt, så er det næsten 2 ah i døgnet hvilket kunne forklare det (for mig) overraskende store forbrug. 

Er det særlig smart at have en lader, der selv aflader batterierne? 

Når lader slås på så vil den nok gå i et forutbestemt program der den bulklader til 14.4V er oppnådd og så flater den ut, så uansett vil du oppleve noe lignende, også med bortimot fulladede batterier. Batteriene har jo en viss selvutlading men radio og laderens forbruk vil selvsagt tappe ned over tid. Beste løsning som mange foreslår her er jo å isolere pakken helt fra systemet. Da kan de stå lenge. Alternativet er vel et tidsur som legger lading inn en gang i uka eller annenhver uke. 

Jeg har et enkelt opsett med bre to batterier, men sørger for at de er fulladet når jeg kjører båten i opplag. skrur av minuspol på begge batterier. Setter de på lading igjen på mars når jeg begynner med vårpuss. Er ganske langt unna hjemme så styrer ikke med vedlikeholdsladning. men rekner med batteriene ikke tar skade av null belastning, frostfritt i 4 måneder. Har ikke muligheter til å være tilkoblet i hallen der jeg lagrer

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...