Jump to content

Brannbåten måtte kuttes ned 40 cm for å tilfredsstille Sjøfartsdirektoratet. Er dette nødvendig?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Sitat

 

Brannbåten var 40 centimeter for lang med de nye reglene til Sjøfartsdirektoratet.

 

Stasjonsansvarlig Henning Rogn i Bamble er fornøyd med resultatet. Og at det nå kommer en løsning, etter at brannbåten har stått på land i snart 12 måneder.

 

Baugen har blitt 40 centimeter kortere, etter en ombygging til mellom 200.000 og 250.000 kroner.

 

– Valget var enten å kjøpe ny båt, eller å korte inn båt, sånn at den kom under den nye åttemetersregelen, sier Rogn.

 

 

Så brannvesnet ble pålagt å utdanne alle båtførerne til å ha D6 sertifikat (lastebåt deksoffiser). Den kostnaden var for stor for dem. 

Ut fra det jeg forstår har da brannredningsbåten vært ute av drift i nesten 1 år.

 

Sjøfartsfirektoratet har stått fast på at dette gjelder alle båter. Også brannredningsbåten.
 

Sitat

Ifølge Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet har Nordmøre og Romsdal brann og redning laget ett godt kursopplegg for de som vil ta D6-sertifikatet.

 

– Vi er noe overrasket over at en etat som jobber med redning aktivt gjør tiltak for å unngå et regelverk som handler om sikkerhet, men det er ikke vårt valg.


Hvor er sikkerheten og tryggheten til publikum dersom det viser seg at brannbåten har vært ute av drift i ca 1 år? Har det noe å si?

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/nye-regler-forte-til-at-brannbaten-ble-kuttet-med-40-centimeter-1.17171910

 

Hva mener vi om dette?

 

Jeg lurer litt på hvor mange ulykker som har skjedd i slike båter på 8,4 meter, som gjør at man krever D6. 

 

Hvilke kostnader er det brannvesnet hadde pådratt seg om de skulle utdannet alle nødvendige folk med D6? For kursavgift er én ting, men lønn, opphold, diett etc er jo annet. Samt evt dobbelt bemanning av brannstasjonen mens andre er på kurs etc. 

Er det Sjøfartsdirektoratet som er vanskelige her, eller Brannvesnet i dette tilfellet?

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

De der 40 centimetrene har overhode ingen praktisk betydning for andre enn paragrafrytterne. Det hadde ikke vært noe problem å gitt disp for eksisterende båter og heller pålagt krav til nyinnkjøp men slike løsninger liker jo ikke skrivebordene... det kan jo hende at ting går litt glatt da...

 

Vi hadde jo et lignende tilfelle for noen år siden da vinterdekk merket M+S (Mud&Snow) plutselig ikke lengre var klassifisert som vinterdekk og brannstasjoner over hele landet plutselig satt med "ubrukelige" dekk... Kostet noen av mine skattekroner det og...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Noe så målbart som lengde er det vanskelig å ta et skjønn på, men jeg ser at saken kan virke tullete.

 

Dog vil jeg si at de fant en pragmatisk og flott løsning, og jeg tror nok båten faktisk er mer egnet til sine oppgaver med en butt baug med fender på. Så her synes jeg det endte godt. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post

Det er et veldig komplisert regelverk for yrkesfartøy, med mange forskjellige lengder å forholde seg til for godkjenning av fartøy og fører.

 

For fiskefartøy, ingen sertifikatkrav for fører for fartøy under 10,67m, Fisk C fra 10.67m til 15. 

 

For passasjerfartøy,  D5 sertifikat inntil 15m og 12 passasjer. 

 

For lastefartøy, ingen sertifikatkrav under 8m. D6 fra 8-15m.  En taubåt på 7.99m kan ha 1000 hk hovedmotor og taue svære lektere, uten sertifikatkrav. 

 

 

 

 

Link to post
Akvanauten skrev 5 minutter siden:

Dog vil jeg si at de fant en pragmatisk og flott løsning, og jeg tror nok båten faktisk er mer egnet til sine oppgaver med en butt baug med fender på. Så her synes jeg det endte godt. 

Jepp :tommel_opp:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
J-Å skrev 1 time siden:

For passasjerfartøy,  D5 sertifikat inntil 15m og 12 passasjer. 

Her holder det vel egentlig med D5L (+ diverse kurs).

 

Grand Banks jr skrev for 2 timer siden:

Hva mener vi om dette?

Hadde nok raskt vært ute med vinkelsliperen selv:fniser: 

 

Samtidig synes jeg Dag Inge Aarhus i Sjøfartsdirektoratet har et godt poeng med at det egentlig handler om økt sikkerhet (og økt kompetanse). Etter å ha tatt D5L selv må jo si at jeg fikk økt horisonten min en hel del, og (forhåpentligvis) fører meg tryggere og mer bevisst på sjøen.

 

I dette tilfellet synes jeg gjerne et slikt nytt regelverk ikke burde hatt tilbakevirkende kraft, men heller gjelde framover (med mindre det har vist seg å være et stort sikkerhetsmessig problem med disse centimetrene).  Det er helt klart frustrerende å få et regelverk tredd over seg for et fartøy man allerede har og som fram til det nye regelverket var godkjent til bruken man har det til. Kanskje en mellomting, et framover rettet regelverk og samtidig bedre tilrettelegging for kursing kunne vært en fin middelvei?

 

Link to post
Hakkannen skrev 31 minutter siden:

Her holder det vel egentlig med D5L (+ diverse kurs).

Ja, faktisk (for passasjerfartøy inntil 15m og 12 passasjerer). Mens for fraktefartøy 8-15m må en oppgradere D5L til D6.  Og for fiskefartøy mellom 10.67 og 15m må en oppgradere D5L til Fisk C. 

 

Så spørs det om det er riktig å klassifisere en brannbåt som et lasteskip. Det kan vel like godt beskrives som et passasjerfartøy, for eksempel i forbindelse med evakuering eller transport av innsatsstyrker. 

Link to post

Man kunne nok problemfritt gitt dispensasjon i dette tilfellet uten å vise til sikkerhetskritiske problemstillinger men man ønsker ikke at dette lager presedens for senere tilfeller og dermed blir svaret nei.

 

Før i tida kunne man inngå en dialog med en saksbehandler, regionsjef etc. i Sjøfartsdirektoratet (eller andre etater) som kunne ta slike avgjørelser på egen hand. Slik fungerer ikke systemet lengre, det er dessverre lengre og lengre mellom ansatte som har kompetanse og/eller myndighet til å foreta noe slikt uten at en hel nemnd må involveres.

 

Og da blir alltid svaret nei ettersom ingen ønsker å stå til ansvar for beslutninger på sidelinjen av regelverksboka.

Link to post

Dessverre tror jeg du har rett @Cheyenne.

 

Men rent praktisk: Hva ville det kostet å kurse feks 10 personer til D6? Må man først ta D5L, og så opp til D6?

 

Jeg ser prisene på nettet sier ca 25000 for D6, men er det fra å ha ingen sertifikater til å ha D6?

 

Kanskje @Poseidonvet svaret på dette?

 

Ombygging av båt ca 200000. Hva med sertifikater? 

 

Er det kun skipsfører som må ha D6?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

Men, så var det dette med "at et sted må grensen gå" tillater en 40 cm her, blir neste 90 cm, så videre 125 cm osv.. Firkantet, ja, men slik er de fleste regler og lover..

Generelt ja, men det kunne vært gitt dispensasjon til brannbåt og lignende fartøy, det hadde neppe ført til noen problematisk utvanning av regelverket.

Link to post
Bergen skrev 8 minutter siden:

Jeg er mest overrasket over at det skal koste kr 250000- å gjøre jobben med å kutte av baugen og sette på en gummiplate!

Jeg tenkte også den tanken men når en skal gjøre en jobb for det offentlige med papirarbeid og det hele så kan det vel lett balle på seg... og en driver ikke veldedighet i slike sammenhenger...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post
S/Y Emma skrev 1 time siden:

Slik går det når man har for mange byråkrater som er mer opptatt av å følge paragrafer slavisk i stedet for å bruke god, gammeldags sunn fornuft.

Byråkrater er vel gruppen som øker mest idag :( Mye blir unødvendig komplisert.

Sunn fornuft er ord som blir mer og mer sjeldent.

Problemet er ofte når byråkrater ikke er kvalifisert til jobben. ( tenker ikke Specific på kutt av baug ) men mye annet.

Som vi sier i Ålesund - byen brant i 1904 det meste bygget opp innen 2 år, nå tar det 2 år å få byggetillatelse til en garasje.
 

 

Link to post
NilsPils skrev for 10 timer siden:

Vi hadde et tilsvarende tilfelle i marinaen vår. En av stålbåtene kuttet baugen tilsvarende for å komme innen marinaens makskrav til båtlengde. Så ble reglene endret, og han sveiste på tuppen igjen . . .


Are Wiig gjorde det samme med sin Granada 31 for å komme ned i klassen for båter opptil 30 fot, da han seilte soloregatta over Atlanterhavet i 1988

 

https://www.seilmagasinet.no/25-r-siden-frste-gang/414171

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Bergen skrev for 6 timer siden:

Jeg er mest overrasket over at det skal koste kr 250000- å gjøre jobben med å kutte av baugen og sette på en gummiplate!


Såvidt jeg forstod så hadde de gjort endel annet på den båten i samme slengen. Mye utstyr var oppgradert, så prisen på 250.000 var ikke for bare modifisering av baugen. 

"If you don't go when you wanna go, when you do go, you'll find you've gone!"

Link to post
Akvanauten skrev 1 time siden:


Såvidt jeg forstod så hadde de gjort endel annet på den båten i samme slengen. Mye utstyr var oppgradert, så prisen på 250.000 var ikke for bare modifisering av baugen. 

Tja….. det var vel ytterligere 250 for oppgraderinger i følge NRK

 

Brannbåten i Bamble har samtidig blitt pussa opp og fått oppgradert elektronisk utstyr, så den totale regninga kommer på over en halv million kroner.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...