index Svart 9.Januar Link til dette innlegget Svart 9.Januar subwoofer skrev for 5 timer siden: Annet enn som brannbil... Nei, det var vel litt poenget. Ikke noe å bruke til bobil f.eks. Ellers så synes jeg at det er greit at det er grenser satt et sted, og om båten er for lang så kapper man av litt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
tobixen Svart 14.Januar Link til dette innlegget Svart 14.Januar On 1/8/2025 at 3:38 PM, tobixen said: Jeg mener problemet ligger mye i konseptet "offentlige anbud" (...) "man må benytte handlingsrommet som foreligger", Her også - oppfordring om å "benytte handlingsrommet" for å gi norske leverandører konkurransefordeler i bygging av nye fregatter: https://www.nrk.no/vestland/norske-verft-kan-fa-konkurransefordel-med-nynorsk-krav-1.17199174 Det har unektelig god innenriks politisk appell både å hindre kinesiske firma i å bygge "kritisk infrastruktur" samt å gi norske leverandører konkurransefordeler i anbudsrunder. Det havner så vidt jeg kan se heller ikke under Økokrims definisjon av "korrupsjon" - men det er etter mitt syn ikke slik anbudsrunder er ment å fungere, og illustrerer poenget mitt med at systemet med anbudsrunder ikke fungerer optimalt for å unngå korrupsjon og sikre best mulig forhold mellom kvalitet og pris på leveranser. Jeg kan allikevel ikke peke på noen bedre alternativer. Det er vel litt med med anbud som med demokratiet - et slags nødvendig onde. "democracy is the worst form of Government except for all those other forms that have been tried", for å sitere Churchill. On 1/9/2025 at 9:18 PM, index said: Ellers så synes jeg at det er greit at det er grenser satt et sted, og om båten er for lang så kapper man av litt. Dette kan vel også ansees som "et nødvendig onde", gitt at det hverken er mulig å lage bedre lovverk eller å avgjøre slike ting på skjønn. I dette konkrete tilfellet kan det jo virke som at en båt på 7.99 meter med avkappet baug og godt med fendring i baugen kan fungere bedre til brannbåtformålet enn en båt med spiss baug, så da blir det en elegant løsning i stedet for en fæl omgåelse av regelverket. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 16.Januar Link til dette innlegget Svart 16.Januar On 1/14/2025 at 10:50 AM, tobixen said: Det er vel litt med med anbud som med demokratiet - et slags nødvendig onde. Når jeg leser hva jeg selv har skrevet, så synes jeg denne setningen kom svært dårlig ut. Bare la det være sagt - jeg mener at demokrati, som et prinsipp, skal være like mye et mål som et middel. Det er imidlertid mange ulemper med demokratiet, slik det i praksis fungerer i Norge og mange andre land i dag. Jeg tror at det finnes måter å vidreutvikle demokratiet på for å minimere ulempene og maksimere fordelene, men det er farlig å tro at det finnes noe "silver bullet", grep som kan innføres enkelt og fjerne alt av ulemper med dagens politiske system, og envher endring på dagens systemer innebærer en risiko. Jeg anser derfor demokratiets ulemper for å være "nødvendige onder". Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
hanto1 Svart Fredag 07:51 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:51 Får si som Dr. Phil: I just think common sense isn’t common enough anymore Noe som er et generelt problem i det offentlige der det teppebombes med halvtenkte lover og reguleringer. Blir det for mye vas blir respekten ( for lover og regler) hos folk flest byttet ut med forakt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart Fredag 08:19 Link til dette innlegget Svart Fredag 08:19 hanto1 skrev 27 minutter siden: Får si som Dr. Phil: I just think common sense isn’t common enough anymore Noe som er et generelt problem i det offentlige der det teppebombes med halvtenkte lover og reguleringer. Blir det for mye vas blir respekten ( for lover og regler) hos folk flest byttet ut med forakt. Spot on Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.